Val av växellådsolja ?

Moderatorer: Ingper, Tuck

Val av växellådsolja ?

Inläggav Andy X » tis feb 25, 2020 7:54 pm

Hej,
efter att ha haft ur motor och låda under vintern ( 1500 cc -81) för diverse arbeten så är de nu åter
på plats i bilen och uppstart närmar sig. Lådan blev renoverad redan förra vintern med
byte av ett drev och synkringar men dessvärre så blev den inte riktigt tät utan det läkte
lite i mittendelningen rakt under. Nu ska det förhoppningsvis vara åtgärdat.

Men vad kör ni på för olja i lådan ? Ju mer jag läser på desto krångligare blir det :lol:
Enligt instruktionsboken ska det vara SAE 80W-90 GL1 som ju knappt går att få tag i,
men kan ersättas med motorolja SAE-30 har jag läst mig till ( Tack för länk rolwen)

Vad säger ni, vad hade ni i vid senaste bytet ?

Mvhäls Andy
Andy X

Re: Val av växellådsolja ?

Inläggav Ingper » ons feb 26, 2020 9:49 pm

Jag har GL1 SAE80W90 som går att köpa på Lantmännen, dvs den olja som rekommenderas. Gick då bara köpa i 20-litersdunk, dock.
https://www.granngarden.se/transmission ... /p/1149870

Modern växellådsolja är absolut tabu då den går illa åt gulmetallen i lådan och förstör den på kort tid. På många amerikanska sajter rekommenderas MTS-red, en svindyr olja som säkert är bra till mycket och lär göra växlingen smidig på trilskande lådor (och allt möjligt annat bra). Dock ganska lättflytande. Provade den, men på min gjorde den att den nyrenoverade lådan började läcka som ett såll efter ett tag, och jag fick byta packningarna igen.

Får man absolut inte tag på "rätt" olja kan man köra på tjockare motorolja utan att lådan far illa. Tror Biltema har en 20W50. Hade f.ö. den i en motor där jag hade svårt att få bra oljetryck.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19, en A3 -13 samt en gammal A-ford 1930....
Och så dotterns projektbil Skoda Fabia -09
Användarvisningsbild
Ingper

Inläggav Andy X » fre feb 28, 2020 10:19 am

Har nu fått tag i SAE80W90 GL1, så den får det bli !
Andy X

Inläggav Andy X » ons mar 11, 2020 1:07 pm

Av fabrikat Kendall.
Andy X

Återgå till Tekniska frågor