Hjullagerbyte

Moderator: Ingper

Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Hjullagerbyte

Inlägg av Dagoberg »

Hej,

Tänkte byta hjullager på x:et, men vet inte riktigt vad jag ska beställa.
Om någon har lust att hjälpa mig med en komplett inköpslista för en 81:a med hjullager runt om, så vore jag tacksam.
Tänkte köpa från Eurosport.

MVH

Oskar
HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Re: Hjullagerbyte

Inlägg av HitSnapper »

Har just gjort det, men bara för fram.
Också från eurosport, kan rekommendera dem. Snabb leverans. Man får vara lite försiktig med fraktvikten, det kan löna sig att dela upp i två beställningar om du skall köpa lager runt om.
Du skall köpa "weel bearing 1500" och "lock ring set". Det är oklart om man skall välja "early" eller "late" model. Har själv en -80'a.
För fram kan man även köpa muttern som håller paketet. Jag gjorde inte det, den gamla gick utmärkt att återanda.
Jag valde early och då passade inte låsringen i satsen utan fick återanvända den gamla. Det står att late model och går att använda på tidigare modeller så det är värt att prova den i stället.
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Hjullagerbyte

Inlägg av Dagoberg »

Bytte i går det högra bakre lagret. Tiden blev ca 3 timmar, vilket inkluderade tillverkningen av ett rejält verktyg, egentligen en stooor invändig hylsa, för att få loss mässingsmuttern. Vi bytte även ut stötdämparen. Nästa vecka ger vi oss på nästa bakhjulslager, men tiden lär nog bli bra mycket bättre efter detta det första försöket. Om tid finnes, så byter vi även fram + de övriga dämparna, vilket bör ge en mindre kamel lik gång.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hjullagerbyte

Inlägg av Ingper »

Super, då vet jag vem jag skall anlita som hjälp när det blir hjullagerbytedags på Bertonen så småningom ! Hade ni riktig press eller löste ni det på annat sätt ?

Kompprovade förresten motorn idag, den jag skall renovera upp för att ersätta den alltmer vattenläckande i den röda. 11-11-10,5-10,5 så det vete katten om jag river ner den ända in vid renoveringen. Tror det mest blir byte av tätningar (för säkerhets skull), något lager om det verkar behövas och kanske lite trim toppen. Om jag nu lyfter den. Motorn har ju bara gått 7000 mil.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Hjullagerbyte

Inlägg av Dagoberg »

Hjälper dig gärna. Vi använde bara ett stoort skruvstycke för att få lagret på plats, och ett par rejäla skiftnycklar för att få runt vårt nya verktyg, då muttern satt som , ja du vet vad 8O)
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Hjullagerbyte

Inlägg av Dagoberg »

Även det vänstra hjullagret är nu bytt. Passade på och bytte övriga stötdämpare när vi ändå var igång.
Bilen går nu verkligen som en gocart och all kamelkänsla är borta. Är det något jag nu känner, så tror jag det är däcken. Men de får bli en annan gång.
Ska byta sätena mot de nya, begagnade, i läder. Inte så vackra men förmodligen bättre att sitta i.
Skriv svar