En historia om bromsrenovering och lite tips

Moderator: Ingper

HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

En historia om bromsrenovering och lite tips

Inlägg av HitSnapper »

Efter att ha skruvat några månader, visserligen på halvfart eller mindre, behöver jag skriva av mig lite. Och det kanske kan finnas några erfarenheter som kan vara värda att dela med sig av. Det var tänkt som en bromsrenovering fram, men växte :lol:

Efter att ha satt personligt rekord i två'or från besiktningen förra året (som inte blev åtgärdat då) så tänkte jag försöka vara ute i god tid med att få exxyn ut på vägarna i sommar. Alla med stor familj, hus och tidskrävande jobb vet att det kräver planering och tidstjuveri från andra aktivteter.
Bilen är en -80'a som jag har haft i 10 år. Innan dess hade den ett tveksamt leverne med många och knepiga/okunniga ägare. Den är rätt risig, men har hela tiden tänkt mig att strategin är ’rullande renovering’. Det som lagas skall dock göras ordentligt. Men inte förrän det behövs.

Så, började i februari med att bilen skulle flyttas från vinterförvaringen i en loge till ställe med mekmöjligheter. Kan ju inte vara svårt, kan man tycka. Bilen startar men går inte att rulla. Någon/några bromsar sitter fast. Hämtar bruksbilen för att dra fram fiaten och hoppas att bromsarna släpper lite iaf. Bogserlinan går av. Fiaten sitter stenhårt fast. Fula ord...hämtar traktorn och kraftigare bogsersaker. En liten skitbil på 800 kg skall inte vålla sådana problem. Fäster bogserlinan i traktorns lyftare. Alla bromsar sitter stenhårt! Och släpper inte. Ömsom släpar, ömsom lyfter fiaten på plats där det går att skruva med den. Lyteskomik, måste vara detta.

Bryter loss fästet till bromsbackarna med stora kofoten och börjar inventera. Ett hjullager dåligt. Gummit på styrleder är intakt men har mer konsistens av papper än gummi när man petar på det. Lederna är ok, men gummit helt kass. Och bromsoken måste gås igenom förstås. Fick även en anmärkning på från besiktningen angående att ratten inte går tillbaka i neutralläge när man släpper den under körning. Aldrig hört om något liknande. Nåja, det beror på att stödbenslagringen i en framdämpare sitter fast, det går knappt att vrida stödbenet när man lossat det. Enkelt att åtgärda iaf.

Börjar leta delar. Några saker finns på mekonomen, men det är inte helt billigt. Och en hel del går inte att hitta där. Beställer saker från eurosport. Handlade där för några år sedan, men kan säga att nu har de gått från att vara ok till mycket bra. Dels har fraktpriserna blivit vettiga, och dels har de effektiviserat/internetifierat sin hantering så att beställningar skickas i regel inom 24h, mesta i lager och inga expeditionsavgifter. Och bra priser! Ett lager för runt 200skr! Det jag beställer på helgen har jag i regel innan nästa helg. Det har blitt några beställningar nu..
Ett problem är alla gummitutor på lederna. Hela delar går att köpa men inte bara gummit. Skall man byta alla så blir det en bra slant. Men hittar då leverantörer av ”boot rubber” för ”ball joint” på nätet. Tex http://www.balljointboots.co.uk. Beställer ett par för att prova, det kostar ca 6 GPB/paret inklusive frakt till Sverige. Fantastiskt! Finns även andra leverantörer på ebay. Där kan man även hitta olika former av låsringar som passar.
När jag demonterar oken fram så kommer det fram någon brun sörja från bromsledningarna, det verkar vara gummibitar i bromsoljan. Nåja, det är ju inte helt orimligt att bromsledningarna behöver bytas. De kan ju ha suttit där i 34 år. Runt 100skr/styck på Eurosport, återigen.
Gummidamasken på bakre oket, den som sitter runt handbromsarmen, är svår att hitta. Kollat med bromsfirmor både i Sverige och UK, de har inte nya delar utan återanvänder. X1/9 skrotarna i England säljer begagnat. Men hittar nya på http://www.midwest-bayless.com efter tips på engelska x1/9 forumet. Beställer två stycken till en kostnad av 25USD inkl frakt! Än så länge så verkar det här vara rena budgetrenoveringen. Verkar för bra för att vara sant. Kommer på ca 7 dagar från USA, det är rätt grejor och nya.

Bakslaget kommer när framoken skall renoveras. Tidigare har jag nog aldrig råkat ut för annat än packningsbyte vad gäller bromsok. Och packningsatsen är redan köpt från eurosport för ngn 50-lapp. Men de här der för dj.. ut. Repor, gravrost och tom slagmärken på insidan(!) på bromscylindern. Kan inte ens inse vad som skulle orsaka att man behövt hantera den så av tidigare ägare. Ut och leta på nätet igen. Bayless har ett mycket bra pris på ett helt paket av ok och bromsdetaljer runt om till alla hjul. Är dock lite overkill med nya bromsskivor. Och tungt. Eurosport har förstås till 50GPB styck. Frakten är återigen ett problem. Hittar nya på ebay för 40 GPB styck, frakt 25GPB. Totalt runt 1100skr. Det får man vara nöjd med!

Började i februari, och det går inte fort. Redan maj och strålande sol. Men nu har alla delar rengjorts, målats, lagats och i helgen börjar återmonteringen!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: En historia om bromsrenovering och lite tips

Inlägg av Ingper »

Hur gick det, rullade den i sommar och fick du ner mängden tvåor ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Re: En historia om bromsrenovering och lite tips

Inlägg av HitSnapper »

Inte så roligt svar...den rullar fortfarande inte. Det kom ett bygge av ett gästhus emellan.
Men bromsarna fram har säkert inte varit så bra skick sedan den var ny. Bak återstår. Och lite annat pyssel.
Får sikta på nästa sommar.
Skriv svar