Vart tog elen vägen?

Moderator: Ingper

Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Vart tog elen vägen?

Inlägg av Dagoberg »

Märkte på vägen hem från träffen att mina blinkers blev slöare och slöare. Efter ett stopp hemma hos Ingper, och därefter ett stopp hemma hos ett annat par vänner, ville inte bilen starta längre. Funderar lite på vad det kan vara. Känns som om bilen inte laddar riktigt.
Batteriet står nu på laddning nere i källaren, och när det är klart får jag mäta upp vad generatorn ger.
Men hur gör jag det? Och på ett ungefär hur mycket ska den ge om den är frisk?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vart tog elen vägen?

Inlägg av Ingper »

Jag tyckte väl att dina blinkers och ljus var mer trötta än vanligt när du svängde in till mig. Noterade även att din bil var segstartad när du och Bengt åkte.... :roll:

Köp en sådan här för en hundralapp och sätt i cigarettändaruttaget:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 4-V-43332/

Har du mer än 13,0V så laddar generatorn, dvs det går i alla fall in ström i batteriet istället för ur. Under 12,5V när man kör tyder på att laddningen inte fungerar alls (eller - om även vilospänningen är alldeles för låg - att batteriet har en kortsluten cell). Går att köra utan laddning ett rätt bra tag om man inte har ljusen på, men förr eller senare stannar bilen.....

Och sedan kommer du förbi mig en kväll i veckan eller så, så mäter vi. Jag hade ju ett liknande fenomen på min, där glapp i laddregulatorn gjorde att tappade laddning långa stunder utan att se det på laddlampa eller på annat sätt än att saker började "tröttna".
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Vart tog elen vägen?

Inlägg av Dagoberg »

En sådan manick blir det imorgon!
Skriv svar