Framruta?

Moderator: Ingper

Pacman
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2011, 19:55

Framruta?

Inlägg av Pacman »

Min X börjar bli naken inför rostlagning och modifiering.
Men jag har problem med att få loss framrutan. Hur gör man på bästa sätt?
Har läst tips om värmepistol, mattkniv, vajer, hammare (!), bågfilsblad...

Det finns en lite spricka i nedre högra hörnet på det inre glaset, ca; 10 cm lång gående rakt upp, så egentligen bör rutan bytas.
Men hur svårt är det att få tag i en ny ruta? Går det fortfarande att beställa hos bilglasmästaren?
Jag vill ju inte börja bända och böja för mycket om jag inte vet att det går att få tag i en ny om sprickan skulle ge sig iväg.

/ Peter
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Framruta?

Inlägg av Ingper »

Förutsätter att du tagit bort den yttre blanka listen. Den är bara limmad utanpå, och skärs bort med t ex brytbladskniv. Var rädd om den, det går knappt hitta några om du knycklar till den du har....

Själva rutan är limmad mot en inre list om jag minns rätt. Den inre listen lär kunna ersättas med list passande Ford Sierra. Tror rutan måste skäras loss i listen/limfogen. Jag anlitade min lokala glasmästare sist rutan behövde bytas, och de kunde då få hem rutor. Å andra sidan hade de bytt på några X1/9:or och jag tror inte rutan kom den "vanliga" vägen.

Tag kontakt med glasmästare i närheten och fråga !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Pacman
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2011, 19:55

Re: Framruta?

Inlägg av Pacman »

Tack!
Jag får kolla, det finns några olika glasfirmor i närheten.
Vad skall man skära med som funkar? Det är ordentligt gjort med limningen - det är knappt det går att skära igenom med tunn tapetkniv...
Skriv svar