Oljetryck?

Moderator: Ingper

Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Oljetryck?

Inlägg av Mats »

Jag hämtade ut bilen från vinterförvaringen idag. (Ja,det är Norrland.) På provturen började oljelampan lysa. Stannade ock kollade, jag har ok med olja på stickan. Oljetryckmätaren visar på att det finns oljetryck. Men ändå börjar oljelampan att lysa efter en kilometer ungefär. Toppar upp med olja och kör en kilometer till, lampan börjar lysa igen.

Så vad säger expertisen Vad har hänt? Vad göra?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Oljetryck?

Inlägg av Ingper »

1. Beter sig oljemätaren "rimligt", dvs verkar den pålitlig ? Vad visar den ? Oljetrycksmätargivaren (om du har original Fiat/Alfa) är bland det mest opålitliga av alla, men när den börjar visa galet brukar det vara ordentliga "hyss" så man märker att något är skumt.
2. Motorn låter inte konstigt, hårt och skramligt ?

Är detta ok är det troligen antingen att kabeln till oljetrycksgivaren går emot jord någonstans, alternativt att givaren är trög/trasig. Ett absolut värstafall är att du har något "invärtes" fel i motorn, då oljetryckskontakten sitter en bit upp på motorn "senare" i kanalerna, medan oljetrycksmätarens givare sitter direkt efter pumpen. På min bil finns en liten men ändå mycket marginell skillnad i tryck på dessa båda punkter. Med ett rejält fel eller stopp inuti så kan det bli tryckfall.

Prova att byta givaren, det är billigast. Du kan nog sätta dit vilken standardgivare 0,5 bar som helst, bara gängan stämmer.

Bara mina tips, någon annan har säkert ännu mer att komma med.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Re: Oljetryck?

Inlägg av Mats »

Tack för tipsen.

Ang. oljetryckmätaren, så beter den sig till synes normalt. Går upp till ca 3 bar och varierar därikring beroende av motorvarvtal. Det känns därför lite underligt närlampan börjar lysa trots att mätaren visar att det finns tryck.
Mats
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2013, 21:51

Re: Oljetryck!

Inlägg av Mats »

Nu är en ny givare på plats (från Mekonomen art nr 23-500000). Så nu beter sig oljelampan normalt. Slocknar på startmotorn, mer eller mindre. Det verkar alltså som att det var den gamla givaren som hade blivit dålig.

Förmodligen visa också givaren till oljetrycksmätaren i underkant.

//Mats
Skriv svar