Stolar och "clutch lever" till X1/9

Moderator: Ingper

bjarni
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 jul 2011, 14:02
Ort: Söderhamn

Stolar och "clutch lever" till X1/9

Inlägg av bjarni »

Hej på er alla

Har köpt en X1/9 från 1980 - rostig och rent almännt eländig men den ska nog ändå bli bra. Är absolut ingen mekaniker men dessa bilar är relativt enkla att skruva så jag får väl lära mig.

Jag har inte startad bilen och har ingen aning om motor och låda funkar - om inte får man renovera!. Lådan var urtagen när jag hämtade bilen och förre ägare hade försökt få loss kopplingsarmen med resultatet att en "ögla" hade gått av och en liten bit gått av där armen kommer ut ur "kopplingshuset" (sprängkåpan). Detta tror jag går att svetsa men för att få loss kopplingsarmen var jag tvungen att ta fram vinkelslipen och kapa av den. Gafflen så ligger mot urtrampningslagret hade flyttat på sig och var helt fast - men nu är den fri, putsad och lackad!

Är det någon som har en sån kopplingsarm? Antingen till salu eller rent av vill donera den behövande!

Stolar behöver jag också i alla fall sittdelen - de är bortom all räddning tror jag pga att vatten har läckt in i bilen.

För alla som behöver delar rekommenderar jag Eurosport, Midwest, eller Bielstein i Tyskland (pratar engelska) eller ebay. Det mesta verkar finnas.
Den grekiska klubbens hemsida är inte webbshop men är full med nyttig och rolig info.
För er som vill ha enkel tillgång till X1/9 service manual rekommenderar jag http://www.midwesternmedicalmachine.com ... index.html

Hälsningar
Bjarni
kaojol
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 jul 2009, 15:26
Ort: Fredrikstad Norge

Re: Stolar och "clutch lever" till X1/9

Inlägg av kaojol »

Lycka till!

Jag har också en 80-modell som jag skall starta med nu i höst
har precis fått tag i ett litet garage som jag kan stå i..
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Stolar och "clutch lever" till X1/9

Inlägg av Ingper »

Ser inte var du håller till (kan man nämligen skriva in i profilen :wink: ).

Tror det du beskriver är snarlikt på de flesta Ritmo, Regata, Uno och ev. 128:or från 80-talet. Har två gamla Ritmolådor stående som kanske skulle kunna donera något - om det går att få loss. Men eventuellt har du det ännu närmare dig, på närmaste bilskrot. Skulle rekommendera en komplett nedplockning av lådan när den ändå är loss. Sannolikt behöver den sig en genomgång.

Till senare Bertone är växellådsinnehållet ganska likt Ritmo, bortsett från diffen. En del stämmer även på 1980. Men se upp för främst ettans och treans drev - de finns i snarlika men inte exakt samma kuggindelning. Kan vara förvillande lika (t ex 43 eller 45 kugg). Antingen plockar man även hela axeln från den andra lådan, eller också ser till att rätt drev möts på båda axlarna.
Men var oerhört rädd om växellådshuset ! Det är X1/9-unikt (växelföraren in från andra hållet), så släng ALDRIG ett sådant.

Titta gärna på min hemsida för renovering av frugans Bertone -84, som låter som den var i ungefär samma skick som din (välj "Till X1/9-sidan" i menyn till vänster, sedan t ex "Dagbok" högst upp).

(F.ö. går allt att reparera. Det omöjliga tar bara lite längre tid. Din trasiga sittdel är inget unikt - i vår hade mössen t.o.m. byggt bo i den).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar