My story!
Jag ringde för 4 år sedan till Vägverket och blev kopplad till en Mari Schölander. Jag framförde mitt ärende att jag ville ha en liten skylt fram på min -80 och frågade hur jag skulle göra. Hon svarade mig att jag var tvungen att skicka en skriftlig ansökan till VV i Örebro där de handlägger sådana ärenden.
Jag skrev ett brev och bifogade utdrag från "Anslagstavlan" och bifogade bilder på min framskylt. En bild framifrån och en närbild rakt ovanifrån där man ser hela skylten med de båda distansringarna samt att ändarna ligger utanpå gummibumprarna.
(Kommer tyvärr inte ihåg namnet och adressen till Örebro)
Efter 2 veckor kom det en ny skylt i brevlådan utan mankemang!!
Hos transportstyrelsen står det nu:
Skyltformat fram: LITEN
Skyltformat bak: ENRADIG
Här är brevet jag skrev:
Ansökan om ”USA-skylt”
Lidköping 060420
Ansöker om att få använda en sk. ”USA”-registreringsskylt.
Fordonet i fråga är en Fiat, modell X1/9 five speed, årsmodell 1980. Denna bilmodell har den främre registreringsskylten placerad på stötfångaren. Denna stötfångare är utrustad med 2st gummibumprar, vilket medför att registreringsskylten måste placeras på distanser för att hamna utanför dessa gummibumprar. Denna placering är den enda möjliga, då kylaren är monterad under stötfångaren och därmed omöjliggör att skylten placeras där. Däremot så får en kortare ”USA”-skylt plats emellan dessa gummibumprar.
Denna entusiastbil har en medlemsklubb på internet. Adress:
www.x19.nu Där kan man på anslagstavlan läsa om detta problem och det visar sig att två andra ägare har fått godkänt att använda denna ”USA”-skylt fram på fordonen.
Då ärendet redan har behandlats så ser jag inte några som helst hinder att även jag och eventuellt andra ägare till denna bilmodell kan få dispens till denna typ av skylt då de tidigare fallen måste vara prejudicerande.
Jag har varit i kontakt med Mari Schölander på Vägverket ang. detta ärende och hon förespråkar att denna ansökan skickas till er.
Bilaga 1.
Utdrag från medlemsklubbens hemsida där de tidigare fallen beskrivs.
Bilaga 2.
Bilder på hur en normal registreringsskylt är placerad på mitt fordon.
Hoppas på ett positivt bemötande från er.
Mvh
XXX