Jätte diskussioner mellan SFK och FCC

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: I korthet.

Inlägg av Ingper »

jean christer skrev:Hej Ingper.

Jo, du har alldeles rätt i att jag hellre vill att vår debatt sker på vår egen klubb.
Nej, vi har inte längre interna problem. De har inte betalt för i år.

Bästa hälsningar,
Jean Christer
Då tycker jag Du skall hålla debatten där.

I X1/9-klubben har det i de tiotalet år jag varit med varit väldigt högt i tak. Inställningen i Ditt svar att eventuella problem bara beror på andra och att de löses om de oliktänkande drar är för mig helt främmande. Tråkigt att en ordförande har den attityden. Det är ju heller aldrig den enes fel att två träter.

Jag vet att jag nästan är på gränsen till oförskämd när jag skriver så här, men om det är något som kan söndra och förstöra så är det när personer som alltid måste klargöra allt till minsta detalj, skrivandes det på näsan på allt och alla, hamnar i en ledande ställning i en klubb. Ofta talar tungan ett språk, inlindat i en massa vackert trams, för att egentligen hjärtat brinner på ett helt annat sätt.

Denna typ av människor kommer alltid att se sig själva och det de gör som något bättre än andra, och tar alltid en chans att tala om det. På rak fråga förnekas det givetvis (ofta vackert inlindat), för de förstår helt enkelt inte och talar inte samma språk som oss andra. Ingen får stå oemotsagd, och de drivs nästan av en mani att behöva skriva allt på allas näsa och tala om exakt "hur det är" in i minsta detalj.
När sådana personligheter hamnar i en ledande ställning i en förening blir det snabbt grupperingar för och emot och splittring. Jag känner inte JC, men jag läser vad han skriver.

Håll sådant utanför X1/9-klubben och vårt forum !

--------------------

Till X1/9-klubbens medlemmar att fundera på (ej för JC att svara på):
Med tanke på hur JC uttrycker sig i några inlägg så känner jag en oro för hela X1/9-klubben. Är det med styrelsens goda minne som det bedrivs aktiv "värvningskampanj" till FCC här i forumet ("vi är den näst största X1/9-klubben", "välkommen..."? Nästa X1/9-träff skall tydligen dessutom ske tillsammans med FCC. Är det första steget till att X1/9-klubben avvecklas och går upp i FCC ?

Jag har - redan innan JC (som jag varken känner eller haft med att göra) började skriva här - uttryckt min tveksamhet till ett samarbete just nu. X1/9 är ju en ganska annorlunda Fiat-bil, som ju - oavsett vad som skrivs nu - faktiskt inte ansetts platsa som en "klassisk Fiat", och fortfarande inte anses av många Fiatanhängare av klassiska Fiat. Jag är uppriktigt sagt tveksam att åka på en träff där jag ens behöver tänka tanken att det jag åker i av vissa inte anses höra hemma där. Alla vet också att det tar lång tid att ändra en sådan inställning, den försvinner inte bara för att munnen en dag säger något annat.

Detta är dock i huvudsak baserat på vad som synts på FCC:s forum m.m. av deras interna problem, men efter att JC gått in här och börjat skriva blir jag ännu mer tveksam. Fast jag hoppas egentligen jag har fel....[/u]
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

stor *applåd* @ Ingper

Kalasbra skrivet.

Först och främst vill jag be om ursäkt till alla här ang vad jag skrivit förrut, om det är någon som ev tagit illa upp.
Med minnet fräscht av FCCs forum tidigare, så såg jag rött när JC helt plötsligt dök upp här med samma tugg som han kört på FCCs sida.

Jag gillar att argumentera och har inget emot om tonen kanske blir hård iband.. men detta är ju ett forum.. och det kan ske här.

Jag tror och personligen INTE på ett sammangående.. detta p.g.a av vad jag själv råkat ut för.. och hört vad som hänt andra, vid ev träffar.
Första gången jag var i kontakt med FCC så fick jag reda på att min Xy från 1989 var för ny.. Min Ritmo oxå var för ny.. samt att jag fick minsann veta att mina bilar passade bättre på fiatklubben.nu.

FCC var för klassiska bilar/orginal bilar.. och inte för nyare Fiatbilar.
(nu har JC i o f s sagt att "klassiska nya Fiat såsom bilar" som Coupe & Barchetta är välkomna)

Har därför efteråt helt och hållet varit på fiatklubben.nu där det är en frisk fläkt av alla Fiatbilar.. OAVSETT ålder.

Ingper: att X1/9 an skulle ses som icke Fiat det förstår jag inte.. den av någon är Fiat.. Alla jag stöter på frågar med en gång.. detta är en Fiat? fast min är en Bertone ;) hehehehe

Det finns en massa X1/9 or på fiatklubben.nu och det är kul att det verkligen fortsätter att vara så.
Senast redigerad av granfinale den 03 jan 2009, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Nej, jag menar inte alls att den inte skulle ses som en Fiat. Tvärtom. Jag skrev "klassisk Fiat".

Egentligen tycker jag debatten borde hållas inom FCC och lösas där. För jag anser faktiskt att båda lägren där har rätt: Klubben heter "Fiat Classic Club". Och en klassiker är per definition "samlarobjekt som är minst 20 år gammalt" om man läser Fordonshistoriskas försäkringsvillkor och allmänt vedertagna praxis.

Fram tills nu har det ju gått en skarp skiljelinje i X1/9:ans historia. De senare årsmodellerna har per definition helt enkelt inte ens med godaste vilja kunnat kallas "klassiker" enligt vedertagna definitioner. Ännu mindre de nyare Fiatmodellerna.

Frågan är då: Även om den har åldern inne - är X1/9:an ett samlarobjekt ? Nja, inte i allas ögon. Och då är definitionen körd.... :roll:

Jag har full förståelse för att det finns läger i en klubb som vill värna om det som de tycker klubben faktiskt står för t.o.m. i sitt namn. Sedan är det politiskt inte korrekt att neka nyare Fiat kanske, och där har vi då andra lägret som inte vill ta så hårt på det. Som kanske egentligen tycker.....hmmm....ja det är inte lätt. Och då kommer alla toklånga dravelinlägg, hårda ord och arga påhopp fram - allt efter hur vi är funtade och på vilket humör vi är.

Jag tror att väldigt mycket skulle bli enklare - även för vårt (X1/9-klubbens) deltagande i gemensamma träffar - om just det där besvärliga ordet "Classic" skulle strykas ur FCC:s namn. Då visar man också att det inte bara är prat utan att man verkligen menar att alla "icke klassiker" också är välkomna. Alla diskussioner skulle sedan vara överflödiga, och de som ännu inte tycker nyare Fiat är fina nog har inget att hänga upp sin åsikt på. Förstår inte att man inte gjort det för länge sedan.

Nej, usch. Nu håller jag på att ta tillbaka titeln över den med längst inlägg ! Måste natta mig - imorgon bitti blir det autopilotmontage i min och grannens båt. Om vi inte fryser fötterna av oss..... :?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

Ingper skrev:Nej, jag menar inte alls att den inte skulle ses som en Fiat. Tvärtom. Jag skrev "klassisk Fiat".

Egentligen tycker jag debatten borde hållas inom FCC och lösas där. För jag anser faktiskt att båda lägren där har rätt: Klubben heter "Fiat Classic Club". Och en klassiker är per definition "samlarobjekt som är minst 20 år gammalt" om man läser Fordonshistoriskas försäkringsvillkor och allmänt vedertagna praxis.

Fram tills nu har det ju gått en skarp skiljelinje i X1/9:ans historia. De senare årsmodellerna har per definition helt enkelt inte ens med godaste vilja kunnat kallas "klassiker" enligt vedertagna definitioner. Ännu mindre de nyare Fiatmodellerna.

Frågan är då: Även om den har åldern inne - är X1/9:an ett samlarobjekt ? Nja, inte i allas ögon. Och då är definitionen körd.... :roll:

Jag har full förståelse för att det finns läger i en klubb som vill värna om det som de tycker klubben faktiskt står för t.o.m. i sitt namn. Sedan är det politiskt inte korrekt att neka nyare Fiat kanske, och där har vi då andra lägret som inte vill ta så hårt på det. Som kanske egentligen tycker.....hmmm....ja det är inte lätt. Och då kommer alla toklånga dravelinlägg, hårda ord och arga påhopp fram - allt efter hur vi är funtade och på vilket humör vi är.

Jag tror att väldigt mycket skulle bli enklare - även för vårt (X1/9-klubbens) deltagande i gemensamma träffar - om just det där besvärliga ordet "Classic" skulle strykas ur FCC:s namn. Då visar man också att det inte bara är prat utan att man verkligen menar att alla "icke klassiker" också är välkomna. Alla diskussioner skulle sedan vara överflödiga, och de som ännu inte tycker nyare Fiat är fina nog har inget att hänga upp sin åsikt på. Förstår inte att man inte gjort det för länge sedan.

Nej, usch. Nu håller jag på att ta tillbaka titeln över den med längst inlägg ! Måste natta mig - imorgon bitti blir det autopilotmontage i min och grannens båt. Om vi inte fryser fötterna av oss..... :?
Tjena Ingemar.. hoppas du inte frusit fötterna av dig..

Jag kan förstå ditt inlägg och förstå ditt resonemang.. MEN problemet är ju fortfarande att Fiat som märket är.. och har varit i många år ett ytterst litet märke i Sverige.

Därav är mitt "agg" mot ordet Classic i FCC. Därav diskussionen som varade för ett tag sen på FCC. Nu är det ju så att De som sitter i ledningen för FCC har beslutat att utesluta vissa modeller/årsmodeller för att det inte passar, samt att man sagt att ombyggda bilar, så länge det är smakfullt gjort kanske passar in i FCC..

fråga! VEM sitter i FCC och bestämmer att Hr Anderssons ombyggda 500
funkar i FCC men inte Fr Erikssons X1/9???

vill dock INTE ha ett svar från JC.. (skriv på FCCs sida och fortsätt pajkastningen där.. vilket e redan gjort)

Ang X1/9 an är denna en otrolig klassiker.. oavsett 70 tal eller sent 80 tal.. alla ska passa in eftersom dessa inte tillverkas längre.
Samt som du säger själv.. Sista X1/9 and rullade ut 1989/90 från fabriken så alla borde ju vadra klassiker?

Även om jag tycker att den är en ganska normal bil.. idag.. en Uno med annan kaross ;)

Undrar hur både Volvo & SAABklubbarna idag skulle funka om inte det var en himla blandning av nytt & gammalt? Allt från 92-9000 eller PV till senare 240 eller liknande...
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Håller egentligen med fullständigt. Varför inte en enda Fiatklubb, där sedan kanske olika modeller eller modellår kan ha sina egna intressegrupper om de vill.

X1/9-klubben kanske är mogen för något sådant, men FCC är det nog inte just nu. Inte så länge man envisas med att heta "Classic" för att det av "tradition har varit så", och inte så länge man inte kan bestämma sig för om alla är lika välkomna eller om alla är "bara" välkomna men bäst är ändå klassiska originalfiatbilar.

Om man har en stenhård gräns på modeller och krav på originalutförande (som t ex MHRF) så går det dra gränslinjer. Men om man jamsar runt bland begreppen och samtidigt som man säger "alla är välkomna" ändå (i alla fall lite) vill hålla fast vid begreppet "klassiska originalbilar", så kommer aldrig budskapet att bli tydligt och lättbegripligt.

X1/9-klubben är jättebra på det sättet, för här är det högt i tak. De träffar där ingen bil gått sönder är lätträknade, och man vet aldrig vilken bil det är härnäst. Jag minns i Falkenberg när jag ägnade många timmar åt att koppla bort startspärren på en holländsk X1/9 så han kunde köra hem. Träffens nyaste bil, och garanterat risigast !
Men även den danska bil som fick utmärkelsen som träffens finaste var inte fläckfri. De ägnade natten åt att byta kopplingscylinder.

En fin italiensk eller en klassisk Fiatbil är inte automatiskt en BRA bil. Det vet vi i X1/9-klubben. Men den kan vara rackans rolig, och när något händer är det alltid många som gemensamt hjälper till och praktiserar sina tekniska kunskaper :P
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

hehehe.. italienare har ju inte direkt ett bra rykte om att vara pålitliga.. ;)

men det är väl det som är charmen?

även om jag inte direkt har några fel på de bilar jag har.. förutom den nyaste.. en Stilo Abarth med selespeedlåda.. så fått tuppjuck.. den växlar perfekt.. MEN skickar felindikeringar hela tiden.. med info "Gearbox failure, return to dealer" :D
Stygge
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2007, 17:58
Ort: Dansbygget

Alla är välkomna i X1/9 familjen!

Inlägg av Stygge »

Hejsan!
Ingper skrev undrande om en gemensam träff var första steget i att gå upp i FCC.
Det är det inte, men vi vill försöka med lite samarbete för i våra ögon är vi en familj av bilintresserade med inriktning på FIAT.
Som jag svarade på annan plats nämndes ju inte ens X1/9:an i reportaget om FIATs historia trots det är den mest uppseendeväckande bilmodellen som lämnat fabriken.
Själv har jag ingen större erfarenhet av hur medlemmarna i FCC är förutom de få jag känner (typ Christer Moberg) men är öppen för nya kontakter.
Vi har tidigare själv haft lite svårt att ta till oss nya medlemmar men efter att ha tagit upp det på några möten blev vi vad jag tycker bättre och försöker att snabbt införliva nya deltagare i gruppen.
Jag tror inte att det på de senaste fem åren har åkt hem träffdeltagare som upplevt att de inte välkomnades.
Vi vill ju vara en stor familj och vi vill gärna bli större.
Så kom gärna på träffarna och bli en del av oss...
Skriv svar