Ny medlem på forumet.

Moderatorer: Tuck, Moderator

Ny medlem på forumet.

Inläggav Demokid » mån aug 01, 2011 9:40 pm

Hej på er!

Jag heter Magnus och är ny på forumet. Jag har varit en Fiat X1/9 fan sedan jag var 16 år och idag är jag 36. Vet inte om det sitter i generna men min Far ägde en Fiat 1100 Spider en gång i tiden.
Jag är ingen ägare av en X1/9 men nu är det banne mig dags att jag skaffar mig min lilla drömbil. Min dröm är en 84’a eller senare då dessa enligt all information ska ha bränsleinsprutning och inte förgasare.

Kom gärna på tips på vad som jag ska tänka på när det gäller att köpa en X1/9:a.

Vänliga hälsningar
Magnus
Demokid
 
Inlägg: 29
Blev medlem: mån aug 01, 2011 3:49 pm
Ort: Stockholm

Re: Ny medlem på forumet.

Inläggav Ingper » mån aug 01, 2011 11:14 pm

Demokid skrev:Min dröm är en 84’a eller senare då dessa enligt all information ska ha bränsleinsprutning och inte förgasare.

Kom gärna på tips på vad som jag ska tänka på när det gäller att köpa en X1/9:a.

Vänliga hälsningar
Magnus


Vet inte om "all information" säger att det är insprutning på 1984 och framåt..... :wink:
Om du tittar på sajter från USA är det nog så, men i europa var nog de flesta förgasarbilar ända fram till slutet. Avgasreningskrav m.m. (USA-bilarna hade katalysator tidigt) var nog det som styrde. Vi har själva en -84 och det är gasare på den och alla andra -84 jag sprungit på (vilket väl dock inte är så många). Men jag ser inget problem med det, tvärtom. Lucas uppfann ju mörkret (med sin plusjord), men jag brukar tillägga att han som uppfann glappkontakten - han jobbade på Fiat. Med förgasare är det ingen el och mindre som kan krångla.....

De senare bilarna har dock brytarlöst tändsystem, vilket kanske kan ses som ett plus. De svensksålda Bertonebilarna har även avgasutblåset på höger sida, medan de i europa har det till vänster som de tidigare. Anledningen verkar vara att våra bilar försetts med USA-avgassystemen men med katalysatorn ersatt av en extra dämpare. Och alltså ingen insprutning. Vet inte varför det blev denna "hybrid" hit, men så verkar det vara.

Att titta efter:
1. Rost. Under, kring fotbaljorna, bakom stötfångarna och överallt.
2. Rost. Kexig vindruteram är vanligt och inget kul. Rutan bör plockas ur för att göra en seriös reparation, men den limmade kromlisten utanpå är svår att få tag på och inte alltid enkel att rädda oskadad.
3. Rost. Domkraftsfästen och nederkanten på lyktutrymmena (nere i "baljan").
4. Rost. Under plåten i bagaget placerade Fiat glasull som isolering. Lyft denna plåt och den sannolikt fuktiga glasullen. Bertone tog i all välmening upp dräneringshål, men på dem kommer vattnet därför in ännu lättare.
5. Rost. Plåten mellan bagaget och motorrummet brukar också sakna lite material i sin nederkant.
6. Rost. Kolla kring fjäderbenen bak, inne i skärmen men framförallt inifrån motorrummet. En idiotisk konstruktion med dubbel/trippelplåt som är öppen/har kanten uppåt kan ha gjort att det börjat "svälla".
7. Växellådan. Skrap på någon växel (tvåan brukar börja) betyder att lådan behöver rivas ner. Väldigt vanligt fel. Att bara byta synkringarna är en from förhoppning, men det jag sett hittills innebär oftast även byte av ett eller flera drev. Detta vet de flesta X1/9-ägare och säljer då bilen till någon som inte vet. Men det går faktiskt att fixa. Räkna dock av 5'-8' om lådan skrapar och/eller växlarna är svåra att få i.
8. Hjullager. Jag har bytt båda bak, och en annan bil jag hjälper till med är också i behov av nya. Inga jättepengar, men jag lämnade bort det.
9. Bromsar är billigt att fixa. Delar finns, och allt till alla fyra hjulen är under 2'. Hydraulcylindrar för koppling och broms finns och är väldigt billiga. Risiga bromsar är lite pyssel men alltså rätt billigt att åtgärda.
10. Kolla elsystemet och att allt fungerar. Gäller speciellt Fiattillverkare (före -82) som hade porslinssäkringar och risigare elsystem. Bertone gjorde en (om än liten) uppryckning av elen.
11. Hellre en som lackades om för fem år sedan än en nylackad. Fiat av dessa årgångar rostade fortare än skivorna i en brödrost, och vem vet vad som döljer sig under en nylackad bil ?
12. Oljesöl på motor drar givetvis ner betyget/priset, men håller en del rost borta.
13. När byttes kamremmen ?

Se gärna min hemsida (välj "Till X1/9-sidan" i menyn), http://www.nbmarine.se. Samt sök på forum & nät :)

Säkert finns det fler som kan fortsätta på min lista :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Audi A6 och en A3 samt en gammal A-ford 1930....
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 370
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Re: Ny medlem på forumet.

Inläggav Demokid » tis aug 02, 2011 10:19 am

Tack för all information!! Väldigt mycket att tänka på och lite orolig blir man men jag har som sagt drömt om att äga en X1/9 väldigt länge.

Angående växellåda. I de annonser jag sett på Blocket brukar det stå ”dålig synkronisering” särskilt på ettan. Kan det betyda att det är ett större problem än synkringar?
Problemet är att jag inte meckat med bilar förut och har inte ett lika fint garage som du har.  Jag kommer hyra ett garage men där går det nog inte att mecka. Det blir att lämna in på verkstad.

Riktigt fin dagbok du skrivit när du renoverade din frus bil och vad fin den blev. Hör av dig om ni vill sälja henne (bilen alltså) ;)

Mvh
Magnus
Demokid
 
Inlägg: 29
Blev medlem: mån aug 01, 2011 3:49 pm
Ort: Stockholm

Re: Ny medlem på forumet.

Inläggav Ingper » tis aug 02, 2011 12:27 pm

Garagets storlek och utseende spelar nog mindre roll :wink:

Angående "större problem" så är svaret "Ja". Antyder säljaren (eller om du märker det själv) att det är problem med synkroniseringen så skall man räkna med att det inte "bara" är att byta en synkring för "någon hundralapp", utan bilen skall ha ett prisavdrag på minst ett par tre tusen. Även om det "bara" är ett par synkringar så går nämligen dessa och en packningssats (ett måste om man öppnar lådan) på över en tusenlapp. Lämnar du bort jobbet så lägg på ett par tusen i arbetskostnad, minst. Visar det sig sedan att det är dålig synkkona på ettan eller tvåans drev måste hela drevet bytas, och de kostar efter tillgång (300-1500:-/st). Trean/fyran har annan synkprincip, men även här kan drevet ha blivit skadat.
Men man klarar mer än vad man tror själv, och en plats i en lada, garage eller under en presenning går alltid att låna. Hade själv aldrig rivit en X1/9-låda innan Bertonen på hemsidan. Och allt är ju värt sitt pris, bara det är "rätt" pris !

Du har inte fyllt i ort i din profil, så det är svårt att säga om du har någon X1/9-ägare i din närhet. Annars är väl det den bästa vägen - ta med en X1/9-ägare när du tittar på ett tilltänkt objekt. Det är en ruskigt kul bil och inte speciellt svårmekad, så det är bara att önska dig lycka till i letandet.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Audi A6 och en A3 samt en gammal A-ford 1930....
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 370
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron