Demokid skrev:Min dröm är en 84’a eller senare då dessa enligt all information ska ha bränsleinsprutning och inte förgasare.
Kom gärna på tips på vad som jag ska tänka på när det gäller att köpa en X1/9:a.
Vänliga hälsningar
Magnus
Vet inte om "all information" säger att det är insprutning på 1984 och framåt.....
Om du tittar på sajter från USA är det nog så, men i europa var nog de flesta förgasarbilar ända fram till slutet. Avgasreningskrav m.m. (USA-bilarna hade katalysator tidigt) var nog det som styrde. Vi har själva en -84 och det är gasare på den och alla andra -84 jag sprungit på (vilket väl dock inte är så många). Men jag ser inget problem med det, tvärtom. Lucas uppfann ju mörkret (med sin plusjord), men jag brukar tillägga att han som uppfann glappkontakten - han jobbade på Fiat. Med förgasare är det ingen el och mindre som kan krångla.....
De senare bilarna har dock brytarlöst tändsystem, vilket
kanske kan ses som ett plus. De svensksålda Bertonebilarna har även avgasutblåset på höger sida, medan de i europa har det till vänster som de tidigare. Anledningen verkar vara att våra bilar försetts med USA-avgassystemen men med katalysatorn ersatt av en extra dämpare. Och alltså
ingen insprutning. Vet inte varför det blev denna "hybrid" hit, men så verkar det vara.
Att titta efter:
1. Rost. Under, kring fotbaljorna, bakom stötfångarna och överallt.
2. Rost. Kexig vindruteram är vanligt och inget kul. Rutan bör plockas ur för att göra en seriös reparation, men den limmade kromlisten utanpå är svår att få tag på och inte alltid enkel att rädda oskadad.
3. Rost. Domkraftsfästen och nederkanten på lyktutrymmena (nere i "baljan").
4. Rost. Under plåten i bagaget placerade Fiat glasull som isolering. Lyft denna plåt och den sannolikt fuktiga glasullen. Bertone tog i all välmening upp dräneringshål, men på dem kommer vattnet därför in ännu lättare.
5. Rost. Plåten mellan bagaget och motorrummet brukar också sakna lite material i sin nederkant.
6. Rost. Kolla kring fjäderbenen bak, inne i skärmen men framförallt inifrån motorrummet. En idiotisk konstruktion med dubbel/trippelplåt som är öppen/har kanten uppåt kan ha gjort att det börjat "svälla".
7. Växellådan. Skrap på någon växel (tvåan brukar börja) betyder att lådan behöver rivas ner. Väldigt vanligt fel. Att bara byta synkringarna är en from förhoppning, men det jag sett hittills innebär oftast även byte av ett eller flera drev. Detta vet de flesta X1/9-ägare och säljer då bilen till någon som inte vet. Men det
går faktiskt att fixa. Räkna dock av 5'-8' om lådan skrapar och/eller växlarna är svåra att få i.
8. Hjullager. Jag har bytt båda bak, och en annan bil jag hjälper till med är också i behov av nya. Inga jättepengar, men jag lämnade bort det.
9. Bromsar är billigt att fixa. Delar finns, och allt till alla fyra hjulen är under 2'. Hydraulcylindrar för koppling och broms finns och är väldigt billiga. Risiga bromsar är lite pyssel men alltså rätt billigt att åtgärda.
10. Kolla elsystemet och att allt fungerar. Gäller speciellt Fiattillverkare (före -82) som hade porslinssäkringar och risigare elsystem. Bertone gjorde en (om än liten) uppryckning av elen.
11. Hellre en som lackades om för fem år sedan än en nylackad. Fiat av dessa årgångar rostade fortare än skivorna i en brödrost, och vem vet vad som döljer sig under en nylackad bil ?
12. Oljesöl på motor drar givetvis ner betyget/priset, men håller en del rost borta.
13. När byttes kamremmen ?
Se gärna min hemsida (välj "Till X1/9-sidan" i menyn),
http://www.nbmarine.se. Samt sök på forum & nät

Säkert finns det fler som kan fortsätta på min lista
