Det är inte omöjligt att antingen hitta en som aldrig blivit speciellt rostig, men att hitta en som har lagats upp är lättare. Det behöver inte vara sämre, i synnerhet inte om det inte gjorts alldeles nyligen så bilen hunnit rulla några år. Rost kommer alltid tillbaka, frågan är bara hur snabbt. Den alldeles nylackade utan dokumentation om hur den såg ut innan skulle jag sätta ner värdet på jämfört med en som lackades om för ett par tre år sedan.
Det är tre saker som jag tycker är viktigare än något annat: Rost, rost och växellådan.
-
Rost kostar, och är den synlig och spridd så kan det efter själva rostlagningen krävas en hellack av bilen för att få skadorna snygga.
-
Rost kring rutramen är svår att laga och svår att bli av med (egen erfarenhet). Förr fanns kompletta utbytesrutramar att köpa från Fiat, vilket väl säger en del....
-
Växellådan. Synkroniseringsfel (2:an och 3:an i första hand) är mycket vanligt, säkert ibland beroende på fel olja men troligen vanligare beroende på slitage. Köp inte argumentet att den bara behöver "nya synkringar", det kan lika gärna vara det synkringen skall möta (dvs i värsta fall hela drevet) som behöver bytas. Växellådor växer inte på träd, och även om en del interna delar går att hämta från andra Fiatmodeller börjar dessa tryta också. Ett enda drev - om du hittar det - kan gå löst på över 1.000:-, så minst 5.000:- i avdrag om du märker att lådan inte är helt ok.
Allt i bromsväg är däremot riktigt billigt, och går att köpa smidigt. Komplett runt om med nya skivor, renoveringssatser till oken, nya bromsslangar, belägg, handbromskablar kostar långt under 2.000:-. Likaså hydraulcylindrarna för broms och koppling (är dock lite stökigare att byta kanske).
Vad bilen får kosta är ju högst personligt beroende på vad man lägger vikten på, men min personliga "lista" lyder:
Över 40': Riktig pärla, inte en rostfläck, fin i lack och inredning.
30'-40': Nära nog perfekt, kanske något att fixa i inredning och någon liten rostfläck.
25'-30': Bra bruksskick, inte mycket rost och bra maskinellt.
20': Rullande, men lite fixande. Eventuellt lite maskinella saker också.
15': En hel del fix, rost, maskinellt kanske inte helt körbar men i alla fall inte långt borta
10': Renoveringsobjekt som inte är körbart men i alla fall komplett.
Fler med "prislistor" ? Kan vara kul att höra vad ni andra har för uppfattning

Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06