Vad ska en X1/9:a kosta?

Moderator: Ingper

Alvar
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2011, 13:57

Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Alvar »

Hej.
Ny på forumet med med många års Fiatägande på mitt samvete. Funderar lite på en x1/9:a men är osäker kring prisbilden. Om man hittar en bil med relativt få mil och tillverkad kring 80, eller iaf med 1500-motor och 5vxl låda, vad bör man få betala?
Mvh
Alvar
rcm
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 feb 2011, 19:06
Ort: Forshaga

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av rcm »

Jag gav 26 för min 79a ny lackad men risiga stolar mm
Alvar
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2011, 13:57

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Alvar »

Vad är oddsen på att hitta en skapligt rostfri? Skruvar mycket, men är kass på svetsning.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Ingper »

Det är inte omöjligt att antingen hitta en som aldrig blivit speciellt rostig, men att hitta en som har lagats upp är lättare. Det behöver inte vara sämre, i synnerhet inte om det inte gjorts alldeles nyligen så bilen hunnit rulla några år. Rost kommer alltid tillbaka, frågan är bara hur snabbt. Den alldeles nylackade utan dokumentation om hur den såg ut innan skulle jag sätta ner värdet på jämfört med en som lackades om för ett par tre år sedan.

Det är tre saker som jag tycker är viktigare än något annat: Rost, rost och växellådan.
- Rost kostar, och är den synlig och spridd så kan det efter själva rostlagningen krävas en hellack av bilen för att få skadorna snygga.
- Rost kring rutramen är svår att laga och svår att bli av med (egen erfarenhet). Förr fanns kompletta utbytesrutramar att köpa från Fiat, vilket väl säger en del....
- Växellådan. Synkroniseringsfel (2:an och 3:an i första hand) är mycket vanligt, säkert ibland beroende på fel olja men troligen vanligare beroende på slitage. Köp inte argumentet att den bara behöver "nya synkringar", det kan lika gärna vara det synkringen skall möta (dvs i värsta fall hela drevet) som behöver bytas. Växellådor växer inte på träd, och även om en del interna delar går att hämta från andra Fiatmodeller börjar dessa tryta också. Ett enda drev - om du hittar det - kan gå löst på över 1.000:-, så minst 5.000:- i avdrag om du märker att lådan inte är helt ok.

Allt i bromsväg är däremot riktigt billigt, och går att köpa smidigt. Komplett runt om med nya skivor, renoveringssatser till oken, nya bromsslangar, belägg, handbromskablar kostar långt under 2.000:-. Likaså hydraulcylindrarna för broms och koppling (är dock lite stökigare att byta kanske).

Vad bilen får kosta är ju högst personligt beroende på vad man lägger vikten på, men min personliga "lista" lyder:

Över 40': Riktig pärla, inte en rostfläck, fin i lack och inredning.
30'-40': Nära nog perfekt, kanske något att fixa i inredning och någon liten rostfläck.
25'-30': Bra bruksskick, inte mycket rost och bra maskinellt.
20': Rullande, men lite fixande. Eventuellt lite maskinella saker också.
15': En hel del fix, rost, maskinellt kanske inte helt körbar men i alla fall inte långt borta
10': Renoveringsobjekt som inte är körbart men i alla fall komplett.

Fler med "prislistor" ? Kan vara kul att höra vad ni andra har för uppfattning :!:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Alvar
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2011, 13:57

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Alvar »

Stort tack för ett kanonsvar!! Om lådan är ok och orenoverad, kan man då förlänga livet på den med rätt olja och eventuellt täta byten (kanske varje år), eller vad beror det på att lådorna rasar?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Ingper »

Behövs nog inga täta byten, men det är viktigt att det inte är en modern växellådsolja i den, typ EP eller Hypoid (GL-4/GL-5). Den skall ha GL-1. Hittar man inte det så är motorolja 20W50 ett substitut med hyfsat rätt viskositet som fungerar och i alla fall inte förstör lådan.

Annars är det väl helt enkelt så att lådan inte är konstruerad för den "häftiga" körning/snabba växling som man frestas att göra med en X1/9:a. Lugna växlingar kan jag tänka mig förlänger synkningarnas livslängd, men egentligen vet jag inte....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Tuck »

Håller som vanligt med Ingper. Han vet vad han pratar om.
Kan tilläggas angående prisbilden:
Om du hittar en annons på en bil till salu, så lura dig inte av det BEGÄRDA priset. Detta säger INGENTING om mängden rost och andra fadäser. Jag har hört flera som varit runt och tittat på bilar till salu och skicket varierar kraftigt trots att begärt pris varit ungefär detsamma.
Det finns ju alltid de som:
1. TROR att bilen är värd mer än vad den egentligen är.
2. VILL ha ut mer än vad den är värd.

Alltså, stirra dig inte blind på begärt pris, utan bilda dig en egen uppfattning genom att titta, helst på flera bilar, och bestäm sedan vad du tycker att den kan vara värd. Men som alltid när det gäller gamla bilar: Köp en så fräsch bil du kan hitta och ha råd att betala. Det lönar sig ytterst sällan att köpa ett objekt och sedan lägga ut ännu mer pengar för att kanske få den i ett skick som en dyrare redan är i.
Omvänt kan man säga att om man lagt ut en summa pengar på en renovering så får man sällan ut samma belopp vid försäljning. Alltså det är den som renoverar som förlorar.
Om du inte köpt bil så kan du gärna titta in på en av klubbens träffar och där få se och få tips om vad du ska se upp med.
Alvar
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2011, 13:57

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Alvar »

Vilket trevligt forum, tack igen. Jag har ju skruvat mycket Fiat och Citroen genom åren och vet att skillnaden mellan begärt och "rätt" pris brukar ju skilja en del :-). Men i min ålder (snart 50) så är inte priset i kronor det viktiga utan mer förhoppningen att inte köpa skit till för högt "kilopris". Jag har bla importerat en 124 Spider för några år sedan och upptäckte då att tillgång på reservdelar var jättebra om man gick utanför Sverige, hur är tillgång på delar till X1/9 ?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Ingper »

Visa ord från Tuck, men du har ju själv uppenbarligen viss erfarenhet av "udda" bilar redan....

Tillgången på X1/9-delar i Sverige är inte lysande. T.o.m. riktigt usel. Men mycket finns till bra pris i England, varifrån fraktpriserna är mycket humana. Jag köper själv en hel del på brittiska ebay, men även Eurosport UK och amerikanska Midwest (se "Leta delar" i menyn) är bra. I synnerhet Eurosport UK levererar hem prylar på ett par dagar.

Klubben är kanske inte så stor och det kanske kan tyckas inte vara så många aktiva på forumet. Men de som är med på träffar, med i klubben och ibland även här på forumet har nog i stort sett alla skruvat i X1/9 och har rätt stor erfarenhet och kunskap. Så det är bara att fråga !

Det är dessutom mer regel än undantag att åtminstone minst en bil krånglar på något sätt under en träff..... :lol:
Senast redigerad av Ingper den 06 nov 2011, 20:05, redigerad totalt 2 gång.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Tuck »

Håller med Ingper igen :D

Om man är ute efter att återställa en bil i 100% originalskick så får man verkligen leta. Däremot så nytillverkas mycket av det mekaniska, dvs sånt som Eurosport säljer. Alltså likvärdiga ersättningsdelar men inte original. Ebay är en guldgruva, speciellt i England slaktas bilar dagligen och säljs i delar. Tänk bara på att engelska bilar är högerstyrda, så en del är spegelvänt och funkar inte. Däremot så finns det en hel del i USA att hämta, men då blir frakten+ tull+ moms att det slutliga priset oftast är det dubbla mot försäljningspriset.

Allt mekaniskt finns att köpa, det svåra att hitta är fräscha inredningsdetaljer, tex instrumentpanel och stolar i originalskick.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Ingper »

Men vem har sagt att man behöver hålla bilen original :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Alvar
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 nov 2011, 13:57

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Alvar »

Ingper skrev:Men vem har sagt att man behöver hålla bilen original :wink:
Jag är ingen orginaltaliban men tycker oftast att de som ritat bilen lyckats bättre än vad en senare "hempulare" lyckas åstadkomma. Tänk bara när man ser en snygg alfa med TYSKT kjolpaket!!!!!!:-(. Men smaken är ju som baken och huvudsaken man har kul och respekterar olika smaker ;-).
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Vad ska en X1/9:a kosta?

Inlägg av Ingper »

Bara retas lite 8) .
De som sett våra två bilar och känner mig vet att jag nog är lite av båda sorterna. Precis som Tuck skriver kan det bli mycket kostsamt att renovera upp en bil till originalskick. Men är den ändå inte helt ok eller original från början - då gör det ju inget om man tar lite genvägar eller modifierar. För SÅ mycket raritet är inte X1/9. En del kanske t.o.m. går att göra snyggare än original (som t ex stötfångarna och lamporna), för riktigt allt blev väl inte lyckat vid ritbordet. Eller hur ?

Å andra sidan är frugans Bertone X1/9 tämligen nära original (trots upplagad från skrot), möjligen sånär som att fälgarna är omlackade. Och så skall den förbli - det är vi båda överens om.

Du kommer märka att det är högt i tak i den här klubben, och att alla varianter är välkomna.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar