Vintervila

Moderator: Ingper

JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Vintervila

Inlägg av JYA63 »

Hur är det i höstrusket?
Väldigt låg aktivitet på forumet :? Antingen går det väldigt bra med garagemekandet eller så ligger alla i startgroparna och planerar för mods och annat som ska fixas under julledigheten :wink:

Själv har jag nyligen bytt hjullager bak och den inre drivknuten på korta axeln som verkar få mkt stryk och lätt blir glapp (vanligt fel tydligen). Hittade en komplett drivaxel till en Regatta -86 (100s) hos AB Beg. Bildelar i LKPG för 295 kr + frakt och plockade över den friska knuten till min drivaxel. Funkar kanon......ett fynd tack vare korssökning i Cedex pdf-katalog(rekommenderas varmt).

Lågt oljetryck har det dryftats om tidigare - mätarfel, givarfel eller taskig pump? Min mätare visade typ 2 bar vid 4000 varv och då blir man fundersam. Jag skruvade av oljepåfyllningslocket med X:et på tomgång och kollade om det skvätte ngt i ventilkåpan, gasade lätt och det sprutade rejält = pumpen OK. Beställde den blockmonterade oljetryckssensorn på Eurosport för dyra pengar och nu visar det 6 bar vid samma varvtal :D

Ingemar! Nu har jag bytt växelförartätningen som det droppade lite ifrån efter gasglada utflykter. Precis som du sa så gick det smidigt utifrån utan större svårigheter. Växellådsoljan ur först bara :wink: Den gamla tätningen togs bort med polygrip och den nya monterades dit med ringen på en lagom stor U-ringnyckel och en penhammare. Sista biten drevs den försiktigt på plats med en dorn och nu är det tätt.

Fick ett ryck o byggde nytt avgassystem......dubbla sportljuddämpare 1 3/4" (2-2 system) som låter "lagom mkt"
X:et varvar villigt upp till rött mellan växlingarna :lol:
Rolwen är avis på endurostånket:oops:
Nästa ingrepp blir nog stötfångarna (flytta in, plocka bort eller ersätta med annat). Förslag mottages tacksamt.
Bilder kommer efter nyår!

Allt gott!
/Jonny
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Vintervila

Inlägg av Tuck »

Har man monterat nåt nytt så vill vi i publiken ha bilder att dregla över :shock:

Ang. stötfångare så kanske du vill lägga ett bud på en uppsättning till 1300 :wink:
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Vintervila

Inlägg av JYA63 »

Får fundera på det erbjudandet :? - har lite svårt att bestämma mig för vilket stuk det blir på resten av bakändan
Just nu är det ganska avskalat.........hoppas få till något riktigt bra till slut

Bifogar bild på hur X:et ser ut för dagen med hemmabyggt 2-2 system av Simonsdämpare och universalböjar 1 3/4". Ändrören kommer från Dahlhems. För att få ner ljudet till angenäm nivå så monterade jag insatser i rören från anrika Roffes motor i Stockholm. Låter som en stånkande endurohoj på tomgång och som en raket på fullrus..... :wink:
009 (2) (Kopia).JPG
009 (2) (Kopia).JPG (116.01 KiB) Visad 2744 gånger
Skriv svar