Jag återkommer till startmotorn senare men i mitt fall så var det +flätan emellan solinoiden och självs elmotorn som bran av.
Förgasaren fick ligga i en blandning av lite olika "bra" medel vi har på jobbet, och tillslut så lossnade spjällen!

Den fick sig senare en rejäl tvätt och översyn, det är för övrigt en DMTR32 vilket känns lite fel? det skall väll vara 34?
Nå väl
Monterade den nya startmotorn (från lagat.se vilket visade sig vara ett misstag) och förgasaren i bilen, nya stift och nytt bränsle + slang och filter, lite startgas på det hela och vrida om nyckeln. Detta resulterade i några små hostningar.... Lite mer startgas och det baktände riktigt illa... Olja överallt och en far med krulliga hårstrån lite här och var.
INTE BRA!
Ur med stiften och kolla så det fortfarande fanns kompression i alla cylindrar, till min förvåning så var det strax över 11bar i alla fyra! Mycket bra, då överlevde iallafall kolvar och stakar! värre var det med oljestickan som försvann samt dom stakars vevaxeltätningarna, oljestickan återfanns en bit bort!
En ny dag kom men nytt hopp!
Då allt kändes ganska osäkert gällande motorn så justerade jag tändningen lite på känsla vilket gjorde gott, såhär i efter hand så hade nog veven hoppat en tand så både kam och tändning var lite väl mycket före TDC, men den gick, lät lite lilla (typ ett skramlande ljud) men inte lager knack snarare som att plåten emellan motor och låda tog i svänghjulet.(Eller bitar av den nya startmotorn)
Första provsvängen hemma på grusvägen gick ok, jag hade redan innan kontrollerar så bromsarna fungerade vilket dom gjorde

! Jag noterade att det var svårt att få i 3an och 4an... Efter 3-4 minuter började motorn gå trögt för att helt plötsligt dö (på tomgång) för att sedan inte röra på sig något mer!
Ur med stiften (alla var intakta) på med hylsa på remhjulet men motorn satt helt fast, fruktar att det är en vevstake som inte gillade att detonera med startgas men det är bara att plocka ur motor och låda och obducera!
Motorn och låda kom ur bilen utan några större problem, några dåliga drivaxel bultar men det var allt. Väl ur bilen så åkte toppen av för att avslöja....... att allt såg väldigt bra ut????? Alla kolvar var hela och såg bra ut? Dom satt till och med på rätt höjd så att säga? Inga krokiga stakar här inte!
Vad gör man nu? Bara att fortsätta att riva och leta efter orsaken till att den sitter fast, när jag tog av startmotorn(nu ca 4 dagar gammal) så trillade det ut lite små bitar.

Dessa återfanns i sprängkåpan, det är ändstoppet för startmotorn!

Kul!