Växellådsläckage - renovera speedodrevet !

Moderatorer: Ingper, Tuck

Växellådsläckage - renovera speedodrevet !

Inläggav Ingper » tis aug 18, 2020 7:45 pm

Båda våra är drabbade av lite läckage från lådan, men nästan bara när bilen körts. En mycket vanlig orsak är läckage från hastighetsmätarvajerns anslutning:
speedo_1.jpg
speedo_1.jpg (71.18 KiB) Visad 509 gånger


Äldre variant hade plastaxel och o-ringstätning inuti (måttligt täta redan från början), medan de senare har stålaxel och riktig läpptätning/packbox. Tyvärr har dessa "speedodrevenheter" inte tillverkats på många år och de begagnade man hittar är ofta mycket dyra . trots uselt skick. En speciell varning för X1/9-spares, som lurat många svenska X1/9-ägare (inkl mig). Denna t ex ser fin ut, men vad du får är inte den på bilden, utan oftast ett riktigt uselt exemplar från en skrotad bil: https://www.x19spares.co.uk/fiat-x19-sp ... -488-p.asp

Men, de går att renovera själv ! Axeln är lång och genom att flytta var packboxen sitter, kommer den att jobba mot en helt ny och osliten del av axeln.
Drevpaketet får man enkelt upp genom att lossa insexskruven på sidan och sedan lirka upp den. Ta bort väggen till bakre bagageutrymmet och jobba därifrån så kommer man åt väldigt enkelt. Med packboxen i toppen urknackad, o-ringen på utsidan och axeln borttagen, så ser det ut såhär:
speedo_2.jpg
speedo_2.jpg (53.6 KiB) Visad 509 gånger


Även efter putsning (fin smärgelduk med axeln fastsatt i pelarborrmaskinen) syns det tydligt ett fult spår där packboxens läpp gnagt under 40 år. Men nedanför är det riktigt fint, och ganska hyfsat ovanför också. Oftast är den dock finare nedanför, eftersom den delen gått i olja:
speedo_3.jpg
speedo_3.jpg (40.99 KiB) Visad 509 gånger


Packboxen är en standard 12x6x5mm (dy x di x b), och genom att försiktigt öka hålets djup med ett 12mm borr ett par mm kommer packboxen också att jobba ett par mm längre ner. Var dock noga med att inte skava upp hålet större än 12mm (dvs borra rakt) - då kommer packboxen inte att sitta fast:
speedo_4.jpg
speedo_4.jpg (84.67 KiB) Visad 509 gånger


Knacka i packboxen med t ex en hylsa som är så nära 12mm ytterdiameter det går, för att pressa så nära dess ytterkant som möjligt. Trä i axeln, vilket underlättas av om man hjälper till genom att trä ett 6mm borr ovanifrån för att öppna läppen först (mindre risk att man skadar/vränger den också). Nu ser man tydligt att tätningen sitter lite längre ner:
speedo_6.jpg
speedo_6.jpg (26.32 KiB) Visad 509 gånger


Om man vill kan man lägga i ett par brickor för M6 att fylla ut utrymmet mot hastighetsmätarvajern.
Om man istället har fin yta ovanför eller inte vågar borra kan man möjligen lägga 1-2 st i botten istället, för att lyfta packboxen:
speedo_5.jpg
speedo_5.jpg (28.21 KiB) Visad 509 gånger


Trä på en ny o-ring på utsidan och återmontera på växellådan.

O-ringar (14x2,5, Nitril) och packbox (12x6x5 med fjäder) kan köpas från Kullagret.com (Skänninge Mekaniska) som skickar med brev om man vill. För en hundralapp får man prylar för att renovera två !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 393
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron