Svenska X1/9-klubben • Fler bil/projekt trådar åt folket!
Sida 1 av 1

Fler bil/projekt trådar åt folket!

Postat: 10 apr 2008, 20:27
av Felle
Kom igen nu!
Lägg upp en projekt tråd om er bil här och gärna lite bilder ( ladda upp på www.imagecave.com)
Hade varit roligt att se lite om de andra bilarna i klubben,.
Väntar förväntansfullt...

Postat: 10 apr 2008, 21:07
av Enzo Molinari
Mitt gamla kryss borde ju göra sig i en tråd... GBH542. Sugturbokonverterad 1500 Ritmo-motor med enkel SU-förgasare och vatteninsprutning. Drygt 150 hk. Skittuff!! 8)

Postat: 11 maj 2009, 13:53
av Tuck
Hur länge behöll du GBH542. Visst försökte du sälja den kring 90-91?
Har den varit besiktigad med turbon?

Postat: 11 maj 2009, 21:14
av Enzo Molinari
GBH var min i ung 2 år. Jag sålde henne 92 om jag minns rätt. Och visst besiktigade jag med turbon! :D Men jag plockade bort tryckröret mellan turbo och originalinsug och satte dit en liten Weber32/36 istället. Turbon blev därmed en avgasdriven motorrumsfläkt! :lol: Ganska ovanligt option på de tidiga 70-talsmodellerna!

GBH är fö till salu i Småland. Om jag hade mera utrymme skulle jag nog köpa tillbaka henne. En del bilar ångrar man alltid att man sålde! :cry:

jaså

Postat: 11 maj 2009, 21:51
av Felle
Jaså micke det var din gamla x19. Har varit sugen på den nu ett tag.. Verkar som där var en hel del bra gjort i motorn. Dock så verkade det om den hade stått ute ett tag då det var lite rost i golvet samt att motorrummet inte så så komplett ut på bilderna.

men roligt bygge.

Postat: 11 maj 2009, 22:09
av Enzo Molinari
Motorn var ganska seriöst byggd, men turbon och förgaseriet skulle jag byta ut direkt. -91, när jag fortfarande gick i plugget och knappt hade råd att tanka fullt, fantiserade jag om dubbla, tryckmonterade Weber 45or. SUn som satt monterad härstammar förmodligen från en gammal PV sport eller liknande. Missförstå mig inte nu! Bilen var ordentligt vass, men med en karaktär som får en giftspindel att verka förutsägbar och sävlig. Svårt att utnyttja bilens prestanda, men fantastiskt roligt de gånger man lyckas!
Och det ÄR fränt när man ser hur vägen bakom en lyses upp av en eldkvast ur avgassystemet vid gassläpp i mörker. :roll:

Postat: 13 maj 2009, 20:42
av Tuck
Enzo, var inte GBH542 gejält ombyggd med en hel del rostfria rör, moddade bromsar osv. Berätta. Har glömt storyn men har för mig att växelspaksknoppen var en "golfboll".

Postat: 15 jan 2010, 16:54
av Enzo Molinari
Bromsarna var original, om än uppmålade! Samma sak vad gäller chassiet. Original dämpare med kortade fjädrar.
Växellådan var ngt förstärkt med en del Porscheprylar invändigt, men inte långt från en original 4-växlad stdlåda. Alla drev och axlar original.
Inredningen var helt nytillverkad i ljusgrå plysch/vinyl med svart matta.
Växelspaksknoppen var en rund svart underbar bakelitboll. Härstammade förmodligen från en 126a men kan även ses i diverse Ferrari. Förmodligen samma art.nr. :roll:
Bilen var löjligt snygg, otroligt vass och lynnig som det anstår en italienska! Jag drömmer fortfarande om henne ibland på nätterna!

Jag har några gamla foton på henne kvar... Jag kanske skulle kunna scanna in dem och lägga upp här i tråden om det finns intresse?