Svenska X1/9-klubben • X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd
Sida 1 av 1

X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 15 aug 2011, 23:11
av Steffo
Hej,

Nämnde i vintras här på forumet att jag var i full färd med att installera en Uno turbomotor i min X1/9:a. Operationen blev färdig nu i sommar och allt lirar bra till slut. Jag passade också på att montera måttbeställda splitfälgar från Image Wheels i England och skräddarsydd skinnklädsel. För några år sedan renoverade jag karossen och bytte bland annat ut de stora 80-talskofångarna mot 70-talets mindre.

Jag tänkte försöka länka in några bilder här, får se om jag lyckas. Annars finns bilen på garaget.org om någon är intresserad: http://www.garaget.org/?car=258493

Börjar med några bilder och kan lägga upp fler om intresse finns.

/Stefan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 16 aug 2011, 07:26
av Ingper
Oj, seriöst jobb :oops: .
Skulle vara kul att se den i verkligheten t ex på någon klubbträff någon gång. Sådana här projekt insipirerar !

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 16 aug 2011, 07:30
av Tuck
Snyggt jobbat. Har du besiktigat med Turbomotorn?
Backspeglarna är toppen!

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 16 aug 2011, 18:55
av Steffo
Tack! Bilen är besiktigad men inte med turbomotorn än.

Jädrar vad stora bilderna blev, så där går det ju inte att ha det! Frågan är om jag måste redigera om dem på imagecave.com och pröva lägga upp dem igen. Ja ja, vi får se.

Jag kommer säkert att komma på en klubbträff någon gång, hittills har avstånd och tidpunkt inte riktigt passat mig bara.

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 16 aug 2011, 19:44
av NWH
Ruggigt imponerad! Instämmer i att den vore kul att se i verkligheten! Byta till gamla kofångare känns som prio ett med egna bilen.

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 17 aug 2011, 07:23
av Tuck
Japp, gå in på Imagecave och ändra storleken på bilderna. Välj en bredd på 600-700.

Vad har du för dimension på fälgar och däck?

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 17 aug 2011, 18:52
av Steffo
Tack för tipset, jag gick in och justerade bildstorleken och det funkade ju fint.

Fälgarna är av dimensionen 5,5x14. Rätt så litet och smalt med andra ord. Något utstick av hjulen utanför skärmkanterna vill man ju inte ha så bredare än så är mycket svårt att få plats med fram om man inte vill bygga om fjäderbenen. Fälgarna är som sagt måttbeställda från Image Wheels i England, så det var helt upp till mig att speca måtten. Allt måste naturligtvis vara inom rimliga gränser.

Tyvärr är jag inte helt nöjd med företaget och dess produkter. Finishen på fälgarna är bra men inte perfekt. Mejlsvaren man får när man kommunicerar med dem är korthuggna och ger en känsla av ointresse. Värst var ändå att det inte gick att kränga på däck på fälgarna enligt den vanliga metoden. Diket i fälgens mitt är lite för grund så däcket förstörs i däcksmaskinen. Jag var tvungen att dela på fälgarna och skruva ihop dem med däcken emellan. Så är det inte tänkt att man ska behöva göra, fälgarna levereras hopskruvade och tätade. Förmodligen blev just min dimension lite för snäv så att det inte riktigt stämde med standardkomponenterna firman utgår ifrån när de svarvar till fälgdelarna. Man tycker att ett fälgproffs borde tänka på sånt innan de ger klartecken för tillverkning.

Nåja, det blev ju bra till slut i alla fall, till priset av åtta däck då de första fyra bara var att slänga. Det var nämligen så att skadan på däcken märktes först vid körning.

/S

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 17 aug 2011, 18:54
av Steffo
Och däcksdimensionen är 185/55x14. 195/55 hade jag först, men det var på håret att de rymdes i skärmarna fram vid svängning.

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 17 aug 2011, 19:09
av Tuck
Jo, det är ju eländigt trångt ifram. Jag har 195/45-15 fram och det är verkligen max på alla ledder utan att modda fjäderbenen.
Vad beställde du för offset?
Kör du med brun instrumentpanel eller är den svart?
Har du en 7-delad golvmatta eller har du fått tag på en original?
Har du lackat taket gult också?
Vad har du för avgassystem?

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 17 aug 2011, 20:15
av Dagoberg
Snyggt bygge! :D

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 18 aug 2011, 18:36
av Steffo
Tack, Dagoberg!

Svar på Tucks frågor:

Offset på fälgarna är 17.

Instrumentpanelen är original-brun. Hade ju varit trevligt med svart nån gång.

Golvmattan är sjudelad och hade minst sagt tveksam passform. Beställde från Tyskland, minns inte firmans namn, det var flera år sedan.

Taket är lackat svart som original. Det sitter i stort sett aldrig på plats, bara i absoluta nödfall.

Avgassystemet är nån typ av eftermarknadssystem som satt på bilen när jag köpte den med originalmotorn. Har för mig att förra ägaren (Felle) sa att det härstammar från en engelsk firma. Jag har moddat systemet lite för att passa turbons downpipe och så en lite grövre slutpip förstås. Med originalmotorn bullrade det lite i överkant men tillsammans med turbon blev dämpningen riktigt lagom.

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 18 aug 2011, 21:38
av Enzo Molinari
Grattis till ett snyggt bygge! Jag bara ÄLSKAR de 4-ekrade Revolutionfälgarna!! Snyggt!

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Postat: 11 feb 2012, 01:27
av jens
Hej

Fantastiskt fint byggge!
Noterade lite under huven bla malpassi regulator. intressant har du höjt laddtryck?
Hur fungerar IC-placeringen? har du mätt lufttemp före/efter intercooler? Och isåfall kyler det bra?

Mvh Jens