1600-motor i X1/9:an....

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Ny China kamera-lampa med magnet och krok,tappar man den ena kan man väl fånga den med den andra
http://viewitem.eim.ebay.se/The-First-H ... 31612/item
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Den varianten var najs. Fördelen med den halvstyva är att man kan böja och vinkla "huvudet". Min har å andra sidan 7m kabel, så jag kan tejpa fast den på en dragfjäder och skicka iväg den en bra bit in i t ex ett avloppsrör. Fördelar och nackdelar med allt.

F.ö. har jag nog konstaterat varför packboxen läcker. Den är visserligen stämplad 64/80x8, dvs gjord för 64 mm axel och att monteras i 80 mm flänshål. Men det är inte mycket att vinka på - fullt "infjädrad" i viloläge är den 63,5 mm i innerdiameter ! Och nu är den ändå ny med maximal spänst. Den satt några tiondelar förskjuten från exakta mitten då jag - helt enligt manualen - satt flänsen för att få minsta nivåskillnad mellan block och fläns för oljetrågspackningen. Det gjorde att den fjädrade in 0,35 mm i toppen men bara 0,15mm i botten.

Tycker detta låter åt skogen för lite för att täta, är det inte det ? Den var även försedd med räfflor och märkt med pil för rotationsriktningen (som stämde). Men t.o.m. i överkanten där infjädringen var som mest kunde jag se räfflorna utifrån. Och räfflor som hänger i luften lär inte göra någon nytta.

Har även beställt en standardpackbox 64/80x8, http://www.kullager.se/sv/product/2644/ ... -80-X-8-AS. Den är visserligen inte försedd med räfflor och rotationsberoende, men nog borde väl en sådan fungera lika bra ? Kanske har den lite större marginaler än den från Eurosport-UK.....

Edit: Fick hem den från kullager.se idag. Den är inte alls lika "slapp" i läppen, har en extra dammtätningstunga och - framförallt - är den 62,5 mm okomprimerad. Det innebär 0,75 mm i snitt runtom istället för bara 0,25 mm. Känns mer rimligt. Denna borde jag väl kunna använda (se länk ovan) - kommentera gärna !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu har jag plockat ihop hela bilen igen och kört ett par mil. Det blev den alternativa packboxen från kullager.se.
Allt verkar tätt och fint ! Så nu kan jag äntligen ta sista pusselbiten - att gå igenom förgasarbestyckningen :D :D
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu är också förgasaren någorlunda rätt.
Men jag är inte helt nöjd med responsen på 95-100% gaspådrag. På lite lägre varv (<3000) är det nästan att den tappar ork jämfört med om jag släpper pedalen ner till 90%. Vid högre varv/lägre växel är det dock mer bett.

Har labbat med luftkorrektionsmunstycket i andraporten mellan 150-210 utan någon större skillnad. Jo, kör jag med 210 är den mer orkeslös generellt vid fullgas, så då går den nog farligt magert.

Resten av registret är u.a. Nu sitter:
Primary main: 170/F30/120 (115 som main jet var på gränsen att gå orent vid krypkörning)
Secondary main: 160/F30/115 (110 på main jet gick också, men 115 ger lite marginal & fint drag när andraporten just öppnat)

Jag är dock ingen expert på förgasarbestyckning, så tips mottages tacksamt. Å andra sidan kanske det inte blir bättre än så här (vilket egentligen dock är ganska bra, ovanstående är faktiskt smådetaljer.....)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Har fått en fråga om min inkoppling av expansionskärlet med T-stycken samt användning av 1600-motorns originaltermostathus. Här kommer en bild.
1600_39.jpg
1600_39.jpg (38.75 KiB) Visad 7184 gånger
Nu är jag äntligen rätt nöjd med förgasaren (Weber 34 DATR). Så här blev det:
- Primary main: 170/F30/120
- Secondary main: 160/F30/145
145 är rätt mycket, men jag hade problem med för mager gång vid pådrag. Det var därför den inte "svarade" så bra allra högst upp på topp. Nu går den bra i hela registret och då har jag:
- Låg krypfart: AFR 13-13,5/lambda 0,9 (lite lågt/fett kanske, men den svarar bra)
- Lite gas/högre rpm: AFR 14,5-14,7/Lambda 1,0 (typisk landsvägscruising, går nog hyfsat snålt då)
- Gaspådrag/lågt rpm: AFR 13-13,5/lambda 0,9 (segdragningsacceleration)
- Full gas/full last/högt varv: AFR 12,0/lambda 0,85 (hyfsat bra svar)
1600_40.jpg
1600_40.jpg (36.59 KiB) Visad 7184 gånger
Förgasaren är dock lite opålitlig på tomgången och vid riktigt snabb stamp på pedalen verkar inte mängden extrabränsle räcka riktigt för perfekt och sömlös funktion. Kanske skruvar lite till vid tillfälle, har för mig att det går att skruva på accelerationspumpen....
Senast redigerad av Ingper den 15 dec 2013, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Jag har långt gångna planer på att sätta insprutning på motorn. Främst för att ha bättre kontroll på allt men kanske mest för att jag är trött på alla "nästan" fungerande automatchokar och tomgångsvarv som inte håller sig där de skall. Visserligen vet jag att det går att få till - på frugans Bertone lirar allt i harmoni och man märker inte ens att det är en gammal förgasarbil. Automatchoken kopplar ur succesivt snyggt och prydligt och den går alltid utmärkt i alla lägen, temperaturer och hela registret. Den gasaren är dock väldigt lite använd och nära nyskick.
1600_41.jpg
1600_41.jpg (46.09 KiB) Visad 7183 gånger
Idén är att använda Bosch Mono-Jetronic single-point, alltså en central insprutare som ersätter förgasaren. Dessa sitter på senare Tipo, Tempra m.fl. Fiat samt inte minst på mängder med Golf III och liknande VW-bilar. Men tanken är att bara använda mekatronikdelarna, elektroniken/ECU:n har jag konstruerat själv och kommer även utveckla all mjukvara i på egen hand :roll:
1600_42.jpg
1600_42.jpg (36.19 KiB) Visad 7183 gånger
Visserligen finns Megasquirt, en färdig ECU för dem som vill trimma själva. Men, den klarar inte att styra tomgångsmotorn på Bosch Monojetronic, så den föll bort. Dessutom är detta, trots att det säljs i stora antal, ingen bra elektronikkonstruktion vad gäller störtålighet och robusthet.
Min variant kommer så småningom också att styra tändningen varvid fördelaren avvecklas och en dubbeltändspole med fyra utgångar styrs direkt (samma som på Fiat Tipo/Tempra med kontrollenheten "Digiplex" samt på vissa Ford).
1600_43.jpg
1600_43.jpg (27.08 KiB) Visad 7183 gånger
Bosch Mono-Jetronic är i grunden väldigt enkel och styr bränsleflödet som funktion av spjälläget, varvtalet, temperatur och efterjusterar utifrån lambdasensorns värde. Jag kommer dock sätta dit en LMM (349:- på Biltema för en ny !) samt MAP-sensor också, så finns alla signaler man kan vilja ha.
Senast redigerad av Ingper den 15 dec 2013, 19:08, redigerad totalt 2 gång.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

När jag ändå bytte termostaten (hade ju fått dit en 87°C vilket blev lite varmt, köpt en 82°C istället) tänkte jag ta bort en av pluggarna på insuget och dra dit en givare för "framtida bruk". Insprutet måste ju veta motortemperaturen (och allra helst insugsrörstemperaturen) för att kompensera en råkall motor. Men det var fullständigt omöjligt att lossa dessa, så jag blev tvungen att koppla in mig på en av kylarslangarna istället. Blev till att byta ut "T-kopplingen" på slangen mellan termostathuset och värmepaketet, den med avtappning till expansionskärlets topp.
1600_44.jpg
1600_44.jpg (37.28 KiB) Visad 7183 gånger
Borrade och gängade ett 1/8"NPT-hål i ett vanligt mässingsrör i vilket en standard 1/8" tempgivare nu passar. Eftersom den sitter i gummislang var jag tvungen att borra, gänga och löda dit en jordskruv också.
1600_45.jpg
1600_45.jpg (40.71 KiB) Visad 7183 gånger
Fast ärligt talat - nu går bilen riktigt hyfsat och jag börjar tvivla på varför jag skall göra insprutning. Visst, allt finns hemma och det är ett rätt kul projekt men.....varför ? Tar massor av tid att både bygga men framförallt utveckla och trimma in mjukvaran. Och sedan måste den ju vara pålitlig.
Vi får se, det kanske blir men behöver inte vara så panik med det kanske. Dock skall jag sätta ihop ett 2" avgassystem och se vad det får för konsekvenser på vrid och drag. Min topp har ju rätt små avgasventiler så de behöver nog all hjälp med "draget" som den kan få. Det skall jag nog göra härnäst !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Kollade förresten kompressionen med en ny, rätt visande mätare (den andra jag haft är arvegods, visar lite för mycket och är 40 år gammal...).
Resultatet är 10,2-10,4 dvs ungefär 1 bar högre än vad det var i original med denna topp, block och kolvar/vev. Och ungefär dit jag ville. Hade väl kunnat tänka mig uppåt 11, men men.... :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Dagoberg »

Skulle projekten ta slut, så hör av dig så löser jag detta åt dig 8O)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu har det kommit på ett annat avgassystem också - ett CSC-system. Passade inte riktigt (hade inte räknat med 100%) så bl.a. utblåsvinkeln och främre röret behövde justeras lite. På främre röret passade jag (som synes på bilden) också på att svetsa in en mutter för lambdasond. Lite överraskande var att i alla fall rören i avgassystemet var rostfria, syrafasta !
1600_46.jpg
1600_46.jpg (37.99 KiB) Visad 7150 gånger
Eftersom jag ändå behövde kapa av det vinklade utblåsröret gjorde jag ett helt nytt i 2" med ett fräckare utblås. Det ville sig dock inte riktigt rent estetiskt. Om man är petig, och det är jag och uppenbarligen minst en till i klubben (hade mycket trevligt besök i garaget idag av två andra klubbmedlemmar). Jag kommer nog labba lite till med detta.
1600_47.jpg
1600_47.jpg (21.06 KiB) Visad 7150 gånger
Och hur låter den ? En del men inte för mycket, och ganska dovt och trevligt. Det sistnämnda dock till viss del beroende på den ökade cylindervolymen tror jag, eftersom den lät annorlunda redan med originalavgassystemet (den låter "stor" som Dagoberg här på forumet sade när han var på besök för någon månad sedan).
1600_48.jpg
1600_48.jpg (7.4 KiB) Visad 7150 gånger
En annan sak som jag inte fattar - varför går det inte få tag på en oljetrycksgivare som ger rätt signal/visar rätt när den är varm ? Har snart lagt ner en förmögenhet på nya oljetrycksgivare (5 st), och de flesta beter sig skumt när de blir varma. Antingen visar de för lite/inget, blir hispiga eller bär sig allmänt opålitligt åt. Har provat tre olika leverantörer och två olika placeringar.

Den jag har nu (Eurosport UK) visar precis som flera av de andra klockrent rätt tills oljan blivit duktigt varm. Sedan visar den i princip ingenting under 2 bar, för att masa sig uppåt när verkligt tryck höjs till 3-4 bar. När motorn/oljan/givare svalnat visar den perfekt igen. Testade återigen ikväll med en annan mätare vars givare ligger inkopplad samtidigt i ett av de extra uttagshålen på adaptern vid oljefiltret som jag monterade på. Bilden ovan visar trycket på extramätaren och originalmätaren vid c:a 2000 rpm efter riktigt hård körning.

Även om jag inte får lysande lampa och fast jag VET att trycket är bra känns det inte seriöst med en oljetrycksmätare som visar NOLL. Och nu har jag kollat kablaget också, och det verkar ok. Och byter jag tillbaks till min gamla originalgivare fungerar allt förutom att den visar generellt bara 50-75% av verkligt tryck (=orsaken till att den byttes ut).
Vad gör man ???

Edit: Hittade just en hel del på olika forum. Detta på ett Alfa-forum vad gäller oljetrycksmätaren på italienska bilar representerar de flesta:
"The senders are notorious for showing low or even zero pressure when hot."
Jaha, men om man nu VILL ha en rättvisande mätare ? Får väl bygga om den så den accepterar en standardgivare..... :evil:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu har jag fixat ett nytt utblås med snävare 90°-böj, så utblåset hamnar 2cm längre in. Ser betydligt bättre ut ! Passade dessutom på att lägga lite mer möda vid svetsningen på övergången mellan ändrör och resten så ändröret ser mer integrerat ut.
1600_49.jpg
1600_49.jpg (25.96 KiB) Visad 7143 gånger
Mekonomen hade faktiskt 90° 2" svetsböjar (Simons) hemma i en av mina lokala butiker, fast deras fantastiskt fina och lätthittade hemsida (obs ironi) sade att de inte fanns. Och försök förresten hitta universalavgasprylar på Mekonomens hemsida överhuvudtaget - alla 340 artiklarna ligger nämligen (i alla fall just nu) bland biltillbehör och under kemikalier :evil:

Har också bestämt mig för att göra en signaladapter som omvandlar standard VDO-signaler från oljetrycksgivare till Fiat/Alfa-special. Då kan jag köpa billiga och fungerande standardgivare och få Fiatmätaren att visa rätt. Räknar med att en lördags jobb och komponentkostnad under 100-lappen gör slut på "oljetrycksföljetongen".... :D
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av JYA63 »

Se där!
Kan inte förstå vad det var för petigt folk som var på besök, men det gjorde visst susen :lol:
Riktigt bra övergång till ändröret - snyggt jobbat!!

Oljetrycket har ju även jag trilskats med, men mitt fenomen är lite omvänt som du vet - visar normalt vid ordinärt gaspådrag, men om jag trampar på rejält så går mätaren i topp och faller sedan pladask ner till 0 bar!!
Släpper jag sedan av på gasen igen så återgår mätaren till normalt värde...........

Jag köper gärna din lösning på givarsignalen när den finns ute på "eftermarknaden" :wink:
Ha ett bra nyår och den hälsningen gäller även er andra som läser HÄR!!!

//J
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Edit: Signalkonverteraren har numera en egen tråd under "Tekniska frågor". Läs mer där !
Fick några timmar att slå ihjäl igår kväll i väntan på tolvslaget, så jag satte mig vid datorn och ritade ihop en "oljesensorsignalkonverterare". Alltså så att jag kan använda en standardgivare till X1/9:ans mätare (X1/9:ans mätare, liksom de flesta jämngamla italienare, kräver en annan och numera ganska unik signal än den som standardgivare såsom VDO, Biltema m.fl. ger).

Efter ett par programmerartimmar och uppmätning av Biltemas och X1/9:ans instrument så var den klar. Den mäter på den anslutna sensorn och lämnar som utsignal en simulerad resistans som efterliknar en ansluten givare, enligt en tabell som ligger i den lilla mikroprocessorn på kortet. Beroende på vad man lägger in i tabellen kan man få vilken karakteristik eller passa vilken givare man vill. Har precis installerat den och den fungerar klockrent :D :D :D :D :D :D
1600_50.jpg
1600_50.jpg (13.03 KiB) Visad 7123 gånger
Liten, bara 25x40 mm. Anslöt till 12V via den rosa kabeln till tändningen i utrymmet bredvid reservhjulet, till jord/chassie, till originalgivarkabeln och till den nya givaren. Sensorn som jag använder är den som medföljer Biltemas mätare 0-10 bar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32244/. Finns dessutom att köpa lös/som reservdel för 99:90 ! Till detta kommer dock en adapter M14x1.5 (Fiat) till 1/8 NPT (sensorn).

Området på Fiat/Alfa/Lancias mätare verkar vara 350-40 Ohm för 0-8 bar, medan de flesta andra har omvänt - 10-180 Ohm (VDO-standard ?). Biltemas givare verkar vara på just 10-180 Ohm för 0-10 bar. Står visserligen 3-160 Ohm på den, men 0 bar är snarare 10 Ohm om man mäter.

Vad skönt att slippa titta på en mätare som hoppar och far alternativt visar ett värde som egentligen innebär att man skall stanna bilen ögonblickligen....
Senast redigerad av Ingper den 03 jan 2014, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
X19
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2012, 11:25
Ort: Ski , Norge

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av X19 »

Det her er jo en genistrek!!

Er det mulig å få ta del i det her? Kan du laga fler?
Vil gjerne se en videosnutt på at det fungerer.
1984 X1/9 1500
1979 X1/9 1500
1975 X1/9 Uno Turbo
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nja, jag vet väl inte vad en videosnutt skulle bevisa. Jag kan ju filma frugans X1/9 eller sitta med en potentiometer och vrida på istället för givaren :lol: .

Men jag har brutit ut denna sak från projekttråden då den inte har så mycket med 1600-ombyggnaden att göra och lagt en ny tråd under "Tekniska frågor". Här finns bifogat alla underlag, schema o.s.v. samt programsnutten som jag lagt in i den använda processorn. Kanske jag kan bygga några fler (mot ersättning), men det är inget jag planerat just nu.

Men den som är lite slängd i elektronik kan nu bygga en själv :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar