1600-motor i X1/9:an....

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Packboxen kan det väl knappast vara du har ju inte rört nåt där,mera troligt att det är mellan oljetråg - block
Vilken sorts packning använder du ,det ska bara vara en tunn papperspackning till X1/9an oljetråg
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Har kört bilen uppallad och utan motorbalk i 10-15 min och har nu konstaterat att det läcker i hörnet, med allra största sannolikhet från trågpackningens övergång fläns/block. Silikonet verkar ha tryckts ut. Av med tråget igen. Hittade också ett litet läckage från givarflänsens översta uttag/plugg. Man måste dra 1/8 NPT-pluggar/gängor rätt friskt för att de skall täta, men med lite efterdragning verkar det vara tätt där.

Tunn papperspackning ??!?!? Det har jag aldrig satt på någon X1/9, och är inte vad som finns i satserna heller. Den skall ju ta upp en del ojämnheter så kan det verkligen stämma ? De jag har är 3 mm gummi. Sedan har jag ju ett X1/9-tråg mot 1600-block, fast det är knappast någon skillnad.
http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... ucts_id=64

Fast nu när jag kollar så hittar jag papperpackningen på t ex Midwest. Och det är klart - det går ju aldrig dra speciellt hårt och bra med gummipackningen, för då riskerar man ju att spräcka oljetråget. Men det borde bli ännu svårare att få tätt, eller kör du packningslim på den ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Ja tunn papperspackning + lite silikon-tätningslim på båda sidor av packningen
Biltema har packningsmaterial använd oljetråget som mall och "knacka" ut en själv har för mej att packningen är tunn 0.5mm -1.0mm
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Såg nu att min gamla originalmotor (dvs den jag haft i fram till "vattenhaveristen" i våras) faktiskt har papperpackning.
Så nu är sådan beställd, och bilen får stå några dagar till. Två steg fram och ett tillbaks... :?
Hade ingen tanke på detta. Men givetvis skall det ju dit det som är avsett att sitta där, kostar ju inte många kronor. Hittade en tysk firma via ebay som hade dem för omgående leverans. Kunde i och för sig ha knackat ut en som du säger, men jag kan vänta några dagar och betala 86:- istället :)
Tack, Rolwen !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej
Var hittade du en tunn originalpackning ??? "länk" för 86 kr är billigt även om biltema ligger i Vetlanda nu
Kör du med X 1/9ans svänghjul till din Tipo-motor ?
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Här: http://www.ebay.co.uk/itm/360718736663? ... 1439.l2649. Den tyska firman har allt möjligt till italienare, ofta till ett bra pris dessutom.
Jag kör med X1/9-svänghjulet. Såg dock egentligen ingen skillnad på dem förutom att startkransen var lite smalare på Temprans motor. Kollade inte supernoga, eftersom jag hade X1/9-svänghjul.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu är tråget återmonterat med en tunn (nåja, c:a 1 mm) papperpackning och silikonsträng på båda sidor. Monterade och drog dit lätt igår e.m., slutdrog idag på f.m. när silikonet borde ha stelnat till.
Men det läcker i alla fall, verkar vara i främre hörnet av tråg/gavel mot växellådan ! Efter lite åtdragning av tråget, nästan lite mer än vad som är angenämt, tyckte jag att det inte läckte längre vid test med bilen på tomgång i 5-10 min. Monterade dit balken och gav mig ut på en provtur på ett par mil, ganska hård körning. När jag kommer hem läcker det så det står och droppar....

Kan nog inte vara helt säker på att det varit tätt där alls sedan motorn plockades ihop, eftersom jag körde väldigt lite innan oljepumpsbytet och demontering av tråget första gången. Lutar väl tyvärr åt att jag får plocka ur lådan, svänghjul och kolla om det kommer högre uppifrån :cry:

Två andra saker som strular:
1. Den andra oljetrycksgivaren jag fått är också NOS, men beter sig exakt som den förra: Visar slumpmässigt och mest inte alls när den blir varm. Vickar man på anslutningen fungerar den ibland. Troligen oxid inuti ? Den tredje (från tyska firman) var för stor i diameter.
2. Motorn dummar sig fortfarande - ibland. Tappar fortfarande all ork (som att slå av tändningen) vid gaspådrag, baktänder, för att slutligen inte gå att köra alls. Efter omstart, ev. efter lite paus, går den perfekt igen. Det enda som är kvar som varit monterat i bilen varje gång det hänt är fördelaren, tändspolen, motståndet, stiften och kablaget. De sistnämnda nya. Samma sak har ju hänt på en helt annan motor, med annan förgasare, så det är inte mycket kvar som kan vara orsaken. Funderar på att byta fördelaren, men kanske skall jag ta tändspolen först ?
Edit: Kom på att bestyckningen/munstyckena i förgasaren nog hängt med hela vägen, också mellan olika gasare. Den går ju troligen alldeles för fett på högfartsmunstyckena och skall bestyckas om, kan det vara att den "storknar" ? Det skumma är ju att det alltid börjar med att den går orent/dör efter att jag dragit på ordentligt en stund och kommer direkt när jag släpper gasen, för att sedan när det förvärras nästan bara gå på tomgång. Och gaspådraget vet ju tändningen inget om (har varvtals, inte vacuumstyrd förtändning).

Dessa två saker är dock helt sekundära jämfört med oljeläckaget..... :roll:

Edit 2: Har plockat av tråget igen. Fattar inte att det kan läcka så mycket i det hörnet om orsaken vore trågpackningen - allt såg ju fint ut och silikonet jämnade ut skarven mellan block och fläns fint. Tråget är också rakt, kollade det också.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Dagoberg »

Ingen sprickbildning i tråget som spökar med dig?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nej, har kollat det extra noga. Läckaget är dessutom inte under/nedanför trågets översta kant heller, alltså som lägst kan det vara i skarven tråg/block. men tack för idén i alla fall.

Har bestämt mig för att ge trågeländet en sista chans, men använda ett annat "klet" än silikon ("form-a-gasket", ett slags flytande kletig packning) på just dessa block/flänsövergångsställen. Om det fortfarande läcker, åker lådan, koppling och svänghjul bort för då måste jag kolla om det kommer ovanifrån (=vevaxelflänsen).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej
Ser att inte allt flyter på som man vill att det ska göra Har du kollar nåt på stiften?? mörka o sotiga??
När bilen tvekar vid gaspådrag brukar det fattas soppa den nästan storknar o dör Om man då släpper på gasen
lite brukar den ta sej igen, kolla axpumpen
Känner igen det där med att köra hårt länge sen släppa gasen och då går bilen ojämnt,o konstigt
tills den svalnat ner sej min var för snålt bestyckad då
Kan vara skyddet vid vevaxlen som sitter lite snett Front crank cover nr11 packning 10 men om du tar bort oljetråget borde man väl kunna lysa uppåt och se om det kommer uppifrån Nån lite bild kanske
USB inspection camera med böjligt rör http://viewitem.eim.ebay.se/USB-Video-I ... 05180/item :idea:
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (166.46 KiB) Visad 6321 gånger
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Stiften har jag haft ur en gång. Mörka och sotiga, ja.
Dör gör den typiskt efter att man dragit på ordenligt ett tag, under vilket den svarat bra på gasen. Men plötsligt märker man att den inte "svarar" på fullgas, en gräns som sedan kan krypa ner till tomgång. Antingen med en gång eller succesivt. Samtidigt som den tappat orken brukar den avgastända om man i detta läget gasar ordenligt i alla fall. Så för lite bränsle är det nog knappast.

Någon gång har det kommit efter lugn körning, där jag då märker att bilen börjar gå mer och mer orent för att sedan inte dra alls så fort jag gasar.
Observera dock att allt detta händer kanske max 1 gång var 10:e gång jag är ute och kör med bilen. Eller ännu mer sällan. Så det är inte lätt att felsöka. Men delar av tändsystemet är en sak som varit detsamma alla gånger det hänt, fast den vet ju inte gaspådraget. Sedan är det nog munstyckena också som suttit i varje gång det hänt (men olika motorer och gasare).

En USB-kamera kommer troligen ropas in på Tradera ikväll.

Flänspackningen ser vettig ut det lilla jag kan se inifrån vevhuset, men utanpå är det helt omöjligt att se något mellan gavel och svänghjul. Än mindre om det är oljesöligt däruppe.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Kan det vara så att flottörventilen inte stänger helt utan det börjar flöda över,
Och till slut stannar motorn Kan nog även baktända då
Kan det vara nåt annat än förgasare eller tändning.... Har du ny flottör och ventil ?
///rolwen
float issues are also quite common in this series of carburettor. The float is made from a material called "Spansil" and over time this can become porous to the fuel it is immersed in. Check is quite simple, remove it and weigh it, from memory it should be 12.5grams. If the float is fuel soaked then it will weigh a bit more (usually around 14 grams), making it sit too low in the bowl, therefore displacing too much fuel and making the fuel level too high in the well. (same symptoms as too high a float level) Simple check for float soak with no weighing device is try to dig your thumbnail into the float material.... if you can see a damp spot around the mark you thumbnail has made, then the float is most likely fuel impregnated and requires replacement.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Kan nog inte vara flottör eller andra förgasarrelaterade saker än just munstyckena.
Som du kan se tidigare i tråden har fenomenet uppstått med två olika motorer och två olika förgasare, varav en var min gamla gasare som jag kört med i 20 år utan tillstymmelse till liknande problem. Det var denna jag slängde på för att prova 1600-motorn och upptäckte var munstyckslös, och tog då (som jag minns det) den uppsättning som fanns närmast tillhands och som jag vet gick att köra med - den från motorn jag just lyft ur. En uppsättning som jag fick feta till som bara den från original i våras för att få den dåliga motorn jag kört med sedan dess att gå hyfsat.
Nu har jag en annan (nyrenoverad) förgasare men med samma uppsättning munstycken. Det står på "Attgöra"-listan att prova ut en ny bestyckning, men jag har inte kommit dit på listan än. Inte mer än att ha kollat tomgång och justerat blandning (är ju numera ägare till en egen CO-mätare). Nålventilen & flottör m.m. är nytt och flottörnivån justerad på den jag kör med just nu.

Nåja, det är ett senare problem. Måste få den att sluta läcka olja först.... :cry:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Läckaget funnet !
Provade papperspackning och bara packningsklister i hörnen, annars ingenting. Och vid 20 min tomgång med lite varvning då och då höll den tätt överallt utom i samma hörn som där det läckt tidigare. Tänkte att nu borde det synas om det kommer någon annanstans ifrån. Rev ner hjulupphängning vänster bak, drivaxlar, avgassystemet och ut med lådan, av med kopplingen och svänghjulet. Gick på under 2 tim av ren illvilja.... :evil:

Och se - det är packboxen som läcker. Troligen inte mycket i början, men nu mer och mer av någon anledning. Skumt, den är ju helt nybytt. (Det bruna nere till vänster precis i oljetrågsskarven är inte olja utan packningsklister. Oljan är det skimrande genomskinliga nedanför vevaxeln):
1600_38.jpg
1600_38.jpg (30.01 KiB) Visad 6300 gånger
Nu skall jag bara ha tag på en ny packbox och packning också, blir väl Eurosport-UK. Kollade för säkerhets skull att det är samma diameter på 1600-motorns vevaxelutstick och X1/9, och det verkar det vara (64,0 mm).

F.ö. var Endoskopkameran (som jag fick hem idag) en riktigt kul sak för några hundra. Troligen användbar till mycket. Men för att komma emellan och även se något vettigt i svänghjulsspringan var den för stor (10mm).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej! Har det gått en svart katt över vägen??

O'Tooles tillägg till Murphys lag:
Kan ingenting gå galet, gör det ändå det.

Fiaten är som ett stort pussel när man fått ihop den och ska backa ut ligger det alltid kvar nått på golvet
bult,mutter,vatten,olja etc. Har själv bytt bakhjulslager 2gånger nu och är inte riktigt nöjd ändå
Verkar vara KINA-lager med stort spel i lagret
///rolwen
Skriv svar