Renovera blekta bälteslås

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Renovera blekta bälteslås

Inlägg av Ingper »

Jag har länge retat mig på den blekt ljusrosa knappen på bälteslåset. Tyvärr verkar det bara vara svenska X1/9:or från Fiat av årsmodeller kring 1980 som har dessa (tillverkade av svenska Klippan). Kanske var något som monterades i av svenska generalagenten ? Att byta till den konventionella typen som bl.a. sitter i även svensksålda Bertone (1982-) gick inte sonen med på - dessa bälten är ju "kult". Och att hitta dem som NOS eller liknande verkar omöjligt.

De fantastiskt snygga originallåsen i ljusrosa:
belts1.jpg
belts1.jpg (42.25 KiB) Visad 1381 gånger
Knappen låses i nertryckt läge (av en M6-skruv jag tryckte in) och maskeras. Bälteslåset är nitat ihop och går inte på ett enkelt sätt att öppna och sedan återställa. Allt svart maskeras, knappytan rengörs och sprejas sedan med "signalröd":
belts2.jpg
belts2.jpg (22.63 KiB) Visad 1381 gånger
Fästarmen var ganska rostig, så den blästras och primas med zinkgrund och sprutas därefter med mattsvart. Var fint väder så jag jobbade ute och hängde dem på tork i körsbärsträdet:
belts3.jpg
belts3.jpg (106.81 KiB) Visad 1381 gånger
belts4.jpg
belts4.jpg (90.48 KiB) Visad 1381 gånger
Den bleka svarta plasten behandlas med en återställare (Turtle "Black Crome", en avancerad form av skokräm), mekanismen smörjs upp och sedan är de färdiga att montera:
belts5.jpg
belts5.jpg (23.15 KiB) Visad 1381 gånger
Allt som allt tog det under en timme. Varför har jag inte gjort det tidigare ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06