Sida 1 av 1

Grön X1/9

InläggPostat: tor dec 30, 2021 5:29 pm
av Dodgen46
Hejsan allesammans!
Anders heter jag och bor en liten bit utanför falkenberg.
I somras köpte jag och min sambo en grön Fiat X1/9 från 1973 ifrån Östersund.
Denna hade då stått i ca 25år men var i ett enligt säljaren komplett. Felet att den hade blivit stående var pga en drivaxel och att bromsarna var dåliga. Komplett visade det sig att den inte var, det viktigaste som fattades var pedalstället men efter kontakt med säljaren hittades detta och skickades ner till oss.
Efter att ga renoverat samtliga bromsok och bytt huvudbromscylindern och samtliga bromsslangar gjorde jag slag i saken och tittade på drivaxlarna. Det visade sig då att två av tre tripoder eller vad det heter var lösa och låg i växellådan tillsammans. Med alla rullarna från rullagrena.
Fick tag i en ny drivaxel och bytte bägge de yttre drivknutarna mot nya.
Nu i julhelgen lyfte jag ner motor och låda då jag tänkte byta ventiltätningar samt alla packboxar i motorn.
Tyvärr när jag delade på motor och växellåda så upptäckte jag ett hål i växellådan. Nu min fråga. Har någon en beg växellåda att sälja?
i

Re: Grön X1/9

InläggPostat: lör jan 01, 2022 6:32 pm
av Dodgen46
Nästa dumma fråga:
Är ju helt novis på fiat men på min motor står det Lancia!
Är den ersatt eller gjorde Lancia motorerna till Fiat?

Re: Grön X1/9

InläggPostat: sön maj 01, 2022 12:30 pm
av Plåtis
Fiat tillverkade motorer, användes även av Lancia. Lancia Delta 1500 = samma grundmotor som i X1/9 och Fiat Ritmo! Dvs 1500cc versionen då, så troligtvis ersatt/utbytt motor av tidigare ägare.

Re: Grön X1/9

InläggPostat: ons maj 04, 2022 1:30 pm
av Ingper
Skillnaden mot Lancias och Ritmos version av SOHC-1500-motorn är inte så stor men bl.a. har X1/9 en något vassare kam.
Sedan har svenska X1/9:or DATR 32-förgasare som ger några hk färre (82hk), medan de europeiska har DATR 34 (85hk). I alla fall vid leverans, mycket kan ha ändrats och kombinerats på annat sätt genom åren.

Sedan finns en liten skillnad på lådornas innehåll, även om de flesta Ritmo är 90% lika som X1/9. Observera dock att det finns många varianter/kombinationer av snarlika utväxlingar, dvs skall man ersätta ett drev bör man räkna kuggorna noga så det blir helt rätt. Inte bara nästan....

X1/9:ans hus är dock unikt, i och med att växelföraren går ut på andra sidan jämfört med t ex Lancia & Ritmo (paketet är ju vridet 180°).