-Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0)

Moderator: Ingper

Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

bur

Inlägg av Felle »

Tjena micke
vart beställde du buren ifrån?
vet att omp säljer färdiga fortfarande..
vad fick du ge för den+?
går det framåt i garaget?
ha de
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Jag mätte upp själv och beställde mot ritning hos Gunnarsjö Svets&Smide.
4000:- inkl. frakt.

Om någon är intresserad av att bygga bur i sitt X så kan jag bistå med ritning. Fast jag vill gärna kolla att jag tänkt rätt först :? , så ni får avvakta monteringen.
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Bakre motorfästet nästan klart. Sugen på att börja med buren nu! :mrgreen:
/Enzo
Bild
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Kör hårt!

Det är jättekul att följa bygget! Önskar jag var lika duktig själv... Kul att du har en kompis på Alfapower också (Projekt FES).

Kommer du till någon klubbträff när bilen blir klar? Skulle vara kul att se den i verkligheten!

//David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Motorfästena och längsgående balkarna klara! :D
PICT0015.jpg
PICT0015.jpg (96.15 KiB) Visad 13330 gånger
PICT0014.jpg
PICT0014.jpg (81.52 KiB) Visad 13330 gånger
Bakre motorfästet i närbild. Det blir här som motorns moment ska tas om hand. Alltså förutsatt att fästet räcker till! :twisted:

Kul att ni följer bygget! Det ger drivkraft när det är tungt...
Klart att jag kommer att dyka upp på en del träffar i framtiden. Fast det kommer att dröja ett tag innan mitt X rullar...

Nästa punkt i byggplanen är att få buren på plats. Mer om detta senare. :roll:
Senast redigerad av Enzo Molinari den 28 aug 2014, 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Tyvärr behagade svetsen gå sönder igår så det blev inget snickrat på buren. :(
Istället tog jag upp hål för avgasutblåsen. Blev riktigt bra imho :roll:
Kanske, kanske att det kommer en bild...
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Måste bara berätta om mina svetsbekymmer! Alltihopa började för ett par veckor sedan, när reduceringsventilen plötsligt började blåsa rakt ut. Inte så konstigt tänkte jag. Den därna kommer ju från C**s O****n och har varit med ett bra tag. Dessutom kostade den förmodligen bara 200 spänn när den var ny.
Egentligen känns ju det rätt så bra! 200 spänn för en faslig massa svetsande! Den har ju ändå varit med ett par år. Så jag köpte en ny :idea: , nästan lika dan i samma butik. Visserligen hade det tillkommit en flödesmätare, som den gamla reduceringsventilen saknade, och priset var nu 359:- men det var ju ändå snorbilligt jämfört med AGA! :D

Glad i hågen började jag svetsa vid nästa garagekväll. I en timma. :shock: Sedan blåste det rakt igenom den nya reduceringsventilen ! :( Måste varit otur tänkte jag, och bytte den mot en ny. Nästa garagekväll hände samma sak igen, efter nästan precis en timme! :shock: :evil:

Det var då :twisted: tänkte jag. Måste ju vara någe materialfel på hela den här batchen! Tillbaka till C**s, och bytte till en ny reduceringsventil, längst in i hyllan. Kanske, kanske kan den vara från en annan batch tänkte jag. De måste ju få massor av reklamationer på de här reduceringarna...

Nytt försök. Nu höll den i 56 minuter! Tillbaka till C**s och fick pengarna tillbaka igen, för 3:e gången. De här killarna är vana vid reklamationer tänkte jag. Inga protester alls...

Nu får det kosta, jag ska ha BRA grejor! 8) Köpte en AGA reduceringsventil för lite drygt 800 spänn hos den lokale proffs-svets-handlaren. Nu är man kung, tänkte jag! :D

Nästa garagekväll: Laddad som :twisted: skred jag till verket för att lägga de sista sömmarna på bakre motorfästet. Och vad händer? Jo, min NYA, superdyra AGA reduceringsventil börjar blåsa efter bara 8 minuters svetsning! :shock: :x :evil: :x :shock: :evil:

Det är ju omöjligt! Måste vara han-där-uppe som inte vill att jag någonsin ska få vara lycklig! Till råga på allt så vägrade kranen på svetstuben att täta ordentligt när jag stängde den, så all gasen läckte så klart ut... Kul... :x

Men vänta nu... :roll: Om kranen inte tätar så måste det ju bero på något som kommer från tuben... Kan det vara... Nä, det kan det väl inte? :?

Tillbaka till proffs-svets-butiken med både reduceringsventil och (tom) svetstub.
-Jodå, det måste ju vara fel på tuben, sa de! Det här har vi aldrig varit ute för tidigare. Någonsin. Men vi reklamerar både tub och reduceringsventil till AGA.
-Här har du en nyfylld tub och en ny AGA reduceringsventil. Tråkigt att det krånglat så för dig! :roll:

Så efter 7 sorger och 8 bedrövelser så kan jag nu, ÄNTLIGEN, ge mig på buren! :D

Sensmoralen då? Ja, att billiga grejor inte nödvändigtvis är dåliga, även om det ju oftast är precis så. Och att det kan vara fel även på dyra grejor, även ovanliga fel, som t.ex. rost i svetstuben, fast det är en nyfylld utbytestub.
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Tufft?

Inlägg av Enzo Molinari »

PICTavgas.jpg
PICTavgas.jpg (92.21 KiB) Visad 13330 gånger
:roll:
Senast redigerad av Enzo Molinari den 28 aug 2014, 11:02, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo
Bild
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Klart aggressivt :twisted:, vad skall du fylla dem med :shock:


PS jag såg dem inte ens först, letade där det vanliga utblåset sitter :oops:
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Det blir en dämpare per topplock, med ett 3" utblås i vardera hålet. Polerat rostfritt. 8) Kan nog bli snyggt!

Jag får lite GT40-vibbar, får ni? :roll:
Senast redigerad av Enzo Molinari den 11 apr 2008, 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Efer svetsbekymren ovan är ny bygga-bur-fasen inledd. :mrgreen: Blev ju såklart en del kapande för att få in huvudbågen på plats men nu står den där den ska. Kanske någon som skulle vilja se en bild? :roll:
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Alla som blir knäsvaga av riktiga Dallara X1/9 tävlingsbilar, kolla in länken:

http://www.difulvioracing.it/ :shock: :D :twisted: :D
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

Lite andra roliga länkar...

Inlägg av Felle »

Italienarna och deras Hillclimb.. mest motorcykel motorer i bilarna men en (av den 11 riktiga dallarorna) som köras av Rizzi är med..
Kollar man på videorna hör man vilken....

http://www.zanga106.it/tuttip2.html

En annan lite rolig bil som ägs av en israel som blev trött av på att bli frånkörd av Porschar..
x1/9 2l turbo ca 350 hk.....

http://www.project-x19.de/forum/viewtop ... light=momi
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Vilka bilar, vilka bilar :roll: :roll:

Enzo: Hur blev buren? Bilderna, tack :wink:

//David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Buren, ja... :roll:
Jag räknar med att det tar åtminstone fram till sommaren innan jag kan svara definitivt på den frågan, men så här långt ser det lovande ut. :)
Huvudbågen står löst på rätt plats, den första hålsågen har gått hädan. :mrgreen:
Kruxet är ju att jag vill integrera buren så mycket som möjligt i originalchassiet, dvs. inte ställa buren "löst" inne i kupe'n utan gå igenom så många balkar som möjligt. Och då menar jag igenom! :wink: Det gör ju att det tar lite längre tid. Men å andra sidan förstyvar det chassiet mera.
/Enzo
Bild
Skriv svar