-Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0)

Moderator: Ingper

Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Bakskärmarna klara! Nu är jag nöjd med formerna på bilen. Grovspackling av höger bakre luftintag återstår, sedan går jag in på finspacklet! :)

Parallellt håller jag på med instrumentbygget. Nu har jag till slut lyckats få tag på en röd translucent film för att få färg på instrumentbelysningen, så nu kan jag börja plocka ihop prylarna. Jag lägger väl upp en bild när jag kommit så långt. Om det är ngn som är intresserad alltså... :roll:
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

trevligt trevligt

Inlägg av Felle »

Roligt att se att ditt bygge går framåt. Gillar det skarpt.
Hade också samma problem med bakskärmarna men ansåg ej att det störde då jag skar/plastade ihop det ganska bra.

Har du något datum som du jobbar för att få bilen klar?
Hur går det med SFRO besiktning? det borde du väl klara dig igenom med iom att du har en så pass tidig kaross med papper (?) då det underlättar motorbyte.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Några bilder på den halvfärdiga instrumenteringen. Tänket är såklart hämtat från tävlingsbanorna. Minimalt med information och snabbavläst. Notera att optimal växlingspunkt för Q4-motorn ligger där varvräknarnålen pekar rakt uppåt (6150 rpm). Även växlingslampa som hjälp (den med kugghjulen på). Optimal temperatur för vatten och olja oxå rakt uppåt. Mindre akut info visas på displayen i underkant. Planen är att kunna bläddra mellan flera funktioner t.ex vald växel, hastighet, acc, varvtid etc. Några bra förslag på flera funktioner?

1:a bilden utan blixt för att belysningen i tavlan ska synas bättre.
P2030055.jpg
P2030055.jpg (64.7 KiB) Visad 7248 gånger
2:a med blixt. Dä framträder kolfibern 8) tydligare.
P2030050.jpg
P2030050.jpg (84.03 KiB) Visad 7248 gånger
Återstår lite pillande med varningslampor, kretsbyggande och såklart plastande av instrumenthus och sedan även instrumentbräda.

Vad tycker ni? Visslingar?? Applåder??? :roll:
Senast redigerad av Enzo Molinari den 28 aug 2014, 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo
Bild
larsvegas
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 jan 2010, 21:28
Ort: fredrikstad norge

Inlägg av larsvegas »

imponerende jobbet. kommer til å bli en fin dallara dette.
må nok bli en slik på meg også når prototipoen blir ferdig.

Jeg fikk et litt hatefult forhold til slik gulfarge som det er på grunning.
får dere det også? blir større og større mens det nærmer seg lakk...
:D
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Tack för berömmet! :oops:

Klart att du ska ha en Dallara oxå! Alla borde ha en!! :D

Hagmans CA-gula ja. Det är svårt att förhålla sig neutral till den färgen. Jag medger att jag är sugen på topplack!
/Enzo
Bild
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Suveränt jobb!

Inlägg av Daddi »

Hej!

Sjysst instrumentkluster! Hur löser du "intelligensen" bakom? Bygger själv eller köper något färdigt?

Det var länge sedan jag tittade in på forumet - har fått en del att tänka på (en alldeles bedårande liten dotter) så det har verkligen hunnit hända en hel del med ditt projekt! Jättekul att se ditt X växa fram - nu är det bara resten kvar!

Lycka till - ser fram emot YouTube-videos med ljud så småningom :-)
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Intelligensen får jag hjälp med att bygga. Det gäller att ha kompisar med användbara kunskaper och kontakter. :wink:

Kul att höra att du tycker det går framåt. Själv tycker jag att det inte händer någonting, men så där är det. Ibland känns det som att man står helt stilla i flera månader, sedan så lossnar det plötsligt och blir en massa gjort!
/Enzo
Bild
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Enzo, jag träffade din brorsa i lördags :D
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Då ber jag att få framföra mitt beklagande! :wink: När du träffar honom nästa gång kan du väl fråga honom om sportquattron som han jämt pratar om att bygga. :lol:

Spacklingen fortgår fö. Det går inte särskilt fort, men jag hoppas att det blir hyfsat bra. Nu är jag i alla fall inne på finspacklet.
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Plastdörrar på gång! :twisted:
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Fortfarande slipning på programmet. Och då är ändå X1/9 en av de minsta bilarna som någonsin tillverkats! :(
/Enzo
Bild
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Inlägg av Dagoberg »

Vi får väl vara glada att det inte är en cadilac du bygger, de är väl typ tre gånger så stora :o :D
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Word ! 8)

Nu är jag skapligt nöjd med bakdelen, så hälften kvar...

Tack för att ni orkar följa tråden och till och med kommentera ibland. Det ger ork!

Jag har en kompis (Johan med fräsen) som bygger på en RPB Piraya. Om ni vill se ett bygge som går FORT framåt så kolla in hans blogg:

http://piraya.novelair.com/
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Utrymmena som normalt täcks av stötfångare samt bakre nummerskylt återstår, sedan är det dags för slipgrund.

Dörrarna levereras vilken dag som helst. Strålande tider väntar! :D
/Enzo
Bild
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Inlägg av Dagoberg »

Blir kul att se resultatet av allt ditt slitande så småningom :D
Skriv svar