Lite för tydligande till INGPER

Moderator: Ingper

P.Österberg
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 jan 2009, 12:42

Lite för tydligande till INGPER

Inlägg av P.Österberg »

Hej Ingemar Du skrev
Ser man det rent krasst och läser inläggen på FCC så får de bästa klubbarna med 10% av alla klubbens bilar på träffar. FCC har ett snitt på 2%. Hur många X1/9-or finns det i vår klubb, 80-100 st ? Om det då kommer ett tiotal på en träff så är det i alla fall ett otroligt bra resultat jämfört med snittet för bilklubbar i allmänhet.

10% uppslutning är endast DKW klubben jag har jämfört med och det dom hade i Älmhult var en årsträff. Men tycker ändå att antalet på vår träff var för dåligt med tanke på hur mycket större vi är. Tyvärr har jag inte fått några Goda råd om vad som bör göras ej heller Felle har fått någon hjälp på traven. Fcc höstträffar med årsmöte har besökts av mellan 8 och 15% av klubbens medlemmar. Att beakta, en mindre klubb har mycket lättare att få ett högre % antal deltagare. Glöm ej heller bort att X1/9 är en mycket bättre och bekvämare bil att åka med än en 50 tals Fiat eller äldre.

Du skriver vidare.
X1/9 är ju en ganska annorlunda Fiat-bil, som ju - oavsett vad som skrivs nu - faktiskt inte ansetts platsa som en "klassisk Fiat", och fortfarande inte anses av många Fiatanhängare av klassiska Fiat.

Sånt här skitprat hjälper ingen! Om du hade varit insatt i saker och ting
så hade FCC redan 1990 med X1/9 i sin Matrikel/Katalog. Så slutsats! inom FCC har inte X1/9 nervärderats. En spydighet, hade FCC varit nervärderande om X1/9 hade vi förmodlingen inte haft så många som medlemmar i klubben.

Tyvärr är det så att i en klubb oavsett om det är 100 eller 900 medlemmar så finns det folk som sprider fel info om klubbarna.

Jag önskar dig Ingemar ett bra 2009 och alla övriga X1/9 fantaster också, hoppas vi kan ses någon gång under året och ta en skål.

Ps Ingemar vill du inte belasta X1/9 hemsida kan Du gå över på FCC Ds
Ha det Paul
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Procentsiffrorna var som sagt Dina egna siffror från FCC och jag avsåg bara ha dem som jämförelse för att visa att mängden bilar på X1/9-klubbens träffar inte är så katastrofalt rent statistiskt 8). Förstod Du inte det ?

Om Du hade citerat lite mer av mitt inlägg om andelen bilar på träffarna så hade Du också fått med nästa, i sammanhanget högst väsentliga mening: "Men därmed inte sagt att man skall nöja sig med det".

Jag vill också ha fler bilar på träffarna och har egentligen inget emot FCC eller att samarbeta med andra klubbar heller, vilket också framgår i samma inlägg. Likaså att vi behöver ventilera idéer för att få fler bilar till träffarna. Men jag tycker även att man skall kunna granska idéer kritiskt, samt hela tiden ställa sig frågan om det är rätt tidpunkt o.s.v. Är inte det sunt ?

Innan vi gick med i just X1/9-klubben för drygt tio år sedan så "tittade vi runt" bland lämpliga bilklubbar. Jag mötte då en attityd som - även om ingen klubb nämns där - kan anas i det jag skrev för en massa år sedan under rubriken "Att åka på träff" (som jag tror ligger under "Anslagstavlan" på hemsidan).
Att bilmodellen som sådan finns i en matrikel innebär tyvärr nämligen inte med automatik att alla medlemmar tycker den hör hemma i deras klubb. Olika åsikter kan även finnas t.o.m. i styrelsen. För Dig och de flesta kanske det jag skrev kan tyckas vara spydigheter och rent skitsnack, men jag har faktiskt själv råkat ut för "ogillandet".

I trådar på Ert egna forum på FCC har det ju under hösten t.o.m. av styrelseledamöter ifrågasatts om alla bilar är välkomna. Alldeles nyss skrev även JC (ordf.) där i en tråd att alla är välkomna, men "klubben PRIORITERAR klassiska originalbilar". Jag förstår att Du, som f.d. FCC-ordförande, tar klubben i försvar, men vem vill åka på träffar när klubbens officiella inställning är att min bil inte har så hög "rang" som andra ?

Om nu klubben har svårt att bestämma sig är det väl trots allt bättre att inse att oliktänkande finns (det gör det f.ö. oftast i de flesta klubbarna med anor) och försöka stävja åsikten, istället för att blunda och idiotförklara den som råkat ut för det. Visst, jag hade nog oturen att tala med fel person och saker kan ändras genom åren, men bevisligen finns ju fortfarande samma attityd långt upp i hierarkin. Därmed har jag dock inte lagt några aspekter på hur utbredd den är - efter att ha blivit bränd en gång är jag nog extra känslig.
Det tog faktiskt därför rätt många år av medlemskap i X1/9-klubben innan vi "vågade" åka på vår första X1/9-träff. Men upptäckte då att det i denna klubben tvärtom var mycket högt i tak !

Jag är inte ute efter att kasta skit åt något håll. Tvärtom, det gagnar ingen att skapa splittring. Kanske har jag överreagerat lite i några av mina inlägg, men efter att ha följt debatten inom FCC som åskådare så fick jag kalla kårar och tråkiga minnen när JC började skriva FCC-interna angelägenheter även här på X1/9-forumet, och filosofiska dravelinlägg som svar på konkreta frågor på Tekniskt. Nej, inte här också....

Jag förstår inte riktigt syftet med Ditt inlägg. Jag vill ju precis samma sak - mer X1/9-or på våra träffar. Vill inte Du ? Känns inte helt trovärdigt att då först önska mig gott och sedan be mig att dra :wink: . Det blir ju direkt en bil mindre (+följebilen)....

PS. Vill Du skriva direkt till mig - vilket verkade vara syftet med tanke på trådens rubrik - går det bra att PM:a eller gå in på min hemsida för mailadressen. Då "belastas" inte X1/9-forumet så mycket....DS
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Stygge
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2007, 17:58
Ort: Dansbygget

Inlägg av Stygge »

Om det nu hade varit så att X1/9:an hade varit rumsrem i FCC så hade det väl stått något något om den i historien om FIAT som återinfördes i senaste numret (en bild finns) för det är väl ändå det viktigaste FIAT har presterat genom tiderna...
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Vem bryr sig?

Griniga gamla originalgubbar som sitter i ngn håla med en lagård full av rostiga delar värda sin vikt i guld ;-)
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

*asgarv* @ 33 an

kalasbra skrivet *applåd* :D
Skriv svar