Små skyltar till alla.

Moderator: Ingper

Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

Små skyltar till alla.

Inlägg av Felle »

Fick veta idag att x1/9:an har en generell dispens för små skyltar, iallafall dem 81 och framåt, de kan byta mellan att ha en vanlig stor skylt eller mc skylten 19,5x 15,5 cm eller den som kanske är att föredra fram 30x11cm och tydligen gällde dispensen både fram och bak.
Alla som har x1/9 iannan 81 kan ju referrera till en 81 så får ni också dispens ..

//Felix
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Felle »

Dispensen heter B99a
på vägverket sida kan man söka ägar uppgifter.. och där står det.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Stefan Bengtsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2007, 08:10
Ort: Lysekil

Inlägg av Stefan Bengtsson »

Nu har jag brevväxlat lite med vägverket. Dom tänker inte tilldela mig nån liten skylt (fram). Min bil är av årsmodell -80, och har alltså de större kofångarna, och en standardskylt får ju helt enkelt inte plats. Ironiskt nog så kan jag få en liten skylt bak, men där passar ju en standard utmärkt. Jag har frågat vem eller vad som skulle kunna få vägverket att ändra sig, och svaret är "generalagenten". Men enligt vägverket säger generalagenten att de "ser inget hinder att montera en stor registreringsskylt fram".

Jag misstänker att vägverket nån gång har mätt på en äldre bil, och går på dom uppgifterna. Generalagenten vet inte hur min bil ser ut, så de kan inte rätta till misstaget.

Skulle inte klubben kunna prata med generalagenten, kanske visa en femväxlad bil för dem, och få dem att säga till vägverket att en stor skylt inte får plats? Så är saken ur världen en gång för alla. För alla X1/9-ägare. Jag bor så långt från Uppsala att jag inte kör dit på en eftermiddag, annars skulle jag åkt dit.

Tilläggas kan att alla ni som har fått er tilldelade en liten skylt fram, har fått det av "okunskap eller ouppmärksamhet" enligt Thomas Alm på vägverket.

/Stefan
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

ang skyltar

Inlägg av Felle »

Hej
visst om din bil är en 80 har den ingen dispans för fram, 1300 cc x1/9 har dispens för små skyltar bak precis som 1500cc bilar från 81. Där gäller dispans b99a
Dispansen är för s.k mc skyltar (de fyrkantiga). dock är det inga problem att byta till de s.k usa skylten ( i almänn mun den lilla skylten) och detta gäller bak.
Om du skall få dispans för skylt fram måste du påvisa detta med bild bevis att stor skylt inte går eller påvisa att andra bilar av samma modell har fått samma dispans.
Som sagt har jag dispans på fram skylt på båda mina bilar fram:
KYC356 helt original five speed 81
CGS960 dallara replica årsmodell 80 dock så står den som icke ombyggd i papperna så du bör nog ange denna då din också är en 80. Dock så är nog din en sen 80 års modell då den den har b99a dispansen.

Ett annat alternativ är att beställa en ny skylt till "bak" men att sätta den fram. Samt att ange att du vill ha en s.k usa skylt då byte mellan usa skylt och mc skylt är inga problem.

En annan bra sak är att polisen inte har något att säga om det är en "riktig" vägverket skylt. Endast sura om man kör med klistrad egengjord (råkat ut för detta med x1/9 dallaran, polisen var dock mer intresserad av bilen så det hände inget)

Gå in på anslagtavlan här på forumet och kolla, om du inte redan gjort detta.

Som sagt har själv roddat med vägverket många gånger så hoppas att detta hjälper. Fann själv vägverket otroligt hjälpsamma och vänliga när jag tog upp detta, pratade länge med dem om just detta.

Hoppas det löser sig.
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Stefan Bengtsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2007, 08:10
Ort: Lysekil

Inlägg av Stefan Bengtsson »

Hej Felle och tack för svar. Min bil är en 1500 cc av 80 års modell, och jag har två exakt likadana. Att dispensen gäller för 81 års modell och framåt är ju stolligt, de stora fula stötfångarna kom ju senast 80. Här på klubbens hemsida, under knappen "om bilen" anges att de kom 79. Dispensen borde gälla från åtminstone 80, det är det som är felet. Visst kan jag montera en bakskylt fram, men det vore ju mycket bättre om vägverket hade rätt underlag för sina beslut.

Jag blir också mycket korrekt bemött av vägverket, men åtminstone min handläggare följer sina tidigare papper strikt. Och då ska min bil ha liten skylt bak och stor fram. Finns det NÅGON i klubben som satt en liten skylt bak och en stor fram på sin 1500cc??

Det bästa vore om generalagenten övertygar vägverket om att dispensen ska gälla 1500cc-bilar, alltså från åtminstone 80. Har klubben någon kontakt med generalagenten?

/Stefan
rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Inlägg av rolf sievert »

Jag beställde en skylt bak, fick dispens. Beställde senare en framskylt och fick den utan problem. En glitch hos Vägvärket? Det var ett par år sedan.
Det ser ju så enormt mycket bättre ut!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Det gick inte !

Inlägg av Ingper »

Ringde idag för att försöka få en liten skylt fram till min 80:a.

Nej, det var tvärstopp. Min bil skall ha stora skyltar både fram och bak ! Refererade till din bil (KYC...), men det var enligt henne inte alls någon generell dispens på den. B99A betyder "övrig dispens" och kan vara vad som helst.

Varje ärende (=bil) prövas individuellt, och varje person som vill ha en liten skylt måste komma in med ansökan om det. Med motiveringar, foton o.s.v. Och så länge generalagenten inte skriver något som ändrar förutsättningarna så är det ny individuell prövning på varenda bil som gäller :evil:

Blir till att författa ett brev och bifoga foton. Känns som att de förvaltar skattepengarna väl på Transportstyrelsen....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Inlägg av Dagoberg »

Åh, var inte orolig för pengarna :D , jag fixar ett bidrag till psykopaten :evil: staten. Fick just ett inbetalningskort på hela 10(tio) kronor, från Transportstyrelsen, för att jag körde ut ur Stockholm. Undrar just vad det kostade att skicka mig inbetalningskortet. Vansinne och idioti.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Ser att vi bor på nästan samma ort ! Kanske har sett din X1/9 (för jag antar att du har en) ?

Skrev ett mail med lite foton bifogade nu ikväll, så får vi se vad de säger. Håller på med ett smärr uppgraderingsprojekt i fronten, så då tänkte jag göra något med skylten också när jag ändå grejar med stötfångaren.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Inlägg av Dagoberg »

Inte bara samma bostadsort, utan även samma arbetsgivare, dvs STS.
Inget x dock.

Oskar på B3
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

My story!

Jag ringde för 4 år sedan till Vägverket och blev kopplad till en Mari Schölander. Jag framförde mitt ärende att jag ville ha en liten skylt fram på min -80 och frågade hur jag skulle göra. Hon svarade mig att jag var tvungen att skicka en skriftlig ansökan till VV i Örebro där de handlägger sådana ärenden.
Jag skrev ett brev och bifogade utdrag från "Anslagstavlan" och bifogade bilder på min framskylt. En bild framifrån och en närbild rakt ovanifrån där man ser hela skylten med de båda distansringarna samt att ändarna ligger utanpå gummibumprarna.
(Kommer tyvärr inte ihåg namnet och adressen till Örebro)

Efter 2 veckor kom det en ny skylt i brevlådan utan mankemang!!

Hos transportstyrelsen står det nu:

Skyltformat fram: LITEN
Skyltformat bak: ENRADIG

Här är brevet jag skrev:

Ansökan om ”USA-skylt”

Lidköping 060420

Ansöker om att få använda en sk. ”USA”-registreringsskylt.

Fordonet i fråga är en Fiat, modell X1/9 five speed, årsmodell 1980. Denna bilmodell har den främre registreringsskylten placerad på stötfångaren. Denna stötfångare är utrustad med 2st gummibumprar, vilket medför att registreringsskylten måste placeras på distanser för att hamna utanför dessa gummibumprar. Denna placering är den enda möjliga, då kylaren är monterad under stötfångaren och därmed omöjliggör att skylten placeras där. Däremot så får en kortare ”USA”-skylt plats emellan dessa gummibumprar.

Denna entusiastbil har en medlemsklubb på internet. Adress: www.x19.nu Där kan man på anslagstavlan läsa om detta problem och det visar sig att två andra ägare har fått godkänt att använda denna ”USA”-skylt fram på fordonen.

Då ärendet redan har behandlats så ser jag inte några som helst hinder att även jag och eventuellt andra ägare till denna bilmodell kan få dispens till denna typ av skylt då de tidigare fallen måste vara prejudicerande.

Jag har varit i kontakt med Mari Schölander på Vägverket ang. detta ärende och hon förespråkar att denna ansökan skickas till er.

Bilaga 1.
Utdrag från medlemsklubbens hemsida där de tidigare fallen beskrivs.

Bilaga 2.
Bilder på hur en normal registreringsskylt är placerad på mitt fordon.

Hoppas på ett positivt bemötande från er.

Mvh
XXX
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Du kanske kunde lägga upp bilderna du använde för att övertyga VV här i tråden? Det kanske kan vara användbart för flera om det nu fungerade för dig. :wink:
/Enzo
Bild
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Så damp det ner ett BESLUT idag från Transportstyrelsen. De har "bifallit" min önskan om att få en liten framskylt, med stöd av bla bla bla och § det och det o.s.v.

De lagrar numera allt digitalt, så jag tror inte det är någon höjdare att försöka köra samma bilder. Men det var inte så avancerat i mitt fall - en bild med en tumstock mellan gummibumprarna, och en tagen uppifrån med en normalstor nummerplåt mot bumprarna som tydligt visade att den inte fick plats. Att det var på en lös stötfångare och en plåt med fel reg. nr spelade nog mindre roll - det syntes tydligt att den inte platsade där.

Skrev också att det borde innebära en större personsäkerhetsrisk om man träffas av en vass utstickande nummerplåt än en gummibumper.

Med tanke på den aviga inställningen via telefon så är man nästan förvånad över vad några rader och lite bilder kan göra. Gick dessutom att göra direkt via formulär på hemsidan :D :D
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Varför inte köra med samma bilder? Det ser ju lika ut på alla 1300-bilar resp. alla 1500-bilar. Eller? :?
/Enzo
Bild
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Jag försökte först åberopa de bilder de redan hade på 1500-modellen. De öppnade tidigare ärenden och tittade på bilderna, men det hjälpte inte. Jag var tvungen att komma in med en alldeles egen ansökan med mina egna bilder för att just min bil skulle få ett eget ärende och sin unika behandling.

Tycker också det borde räcka med alla de bilder de redan har på 1300 resp. 1500. Men så fungerar det tydligen inte....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar