Koppling ur funktion - vad kommer jag hitta ?

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Koppling ur funktion - vad kommer jag hitta ?

Inlägg av Ingper »

Efter att nu ha sjösatt båten och flyttat bilen för egen maskin, upptäckte jag att kopplingen inte fungerar. Alla armar på utsidan rör sig finfint och med duktig slaglängd, fjädrar emot och tillbaka bra men den kopplar inte ur. Inte ett dugg.

Vad kan man förvänta sig att se när jag plockar av lådan ? Avsvarvade solfjädrar känns inte troligt. Eller ? Fastklabbad lamell genom rost på splines, efter 12 år i garage - kan det vara troligt ? Måste ha satt sig rejält i så fall eftersom det inte släppte.

Körde i alla fall ut bilen, vände och fick in den på rätt plats i båthuset i alla fall. Lite spännande att få stopp när man kommer in, utan att kunna lägga ur växeln och utan fungerande bromsar :oops:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Inga bilder inga bevis!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Jo, men nu var det ju jag som inte har bilden klar. Det var ju den (i verbal form) som jag efterfrågar.

Bild på objektet kanske kommer i annan tråd, om det var det du ville se. Tror inte det skulle bidraga på något sätt till min kopplingsfrågan.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Vi vill se bilder på bilen. Inga bilder ingen bil :D
HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Inlägg av HitSnapper »

Fastklibbad kopplingslamell är en klassiker. Efter 10 års stillestånd är sannolikheten hög för att det är problemet.
Varmkör ordentligt. Kör en stund så att allt blir genomvarmt
- Koppla ur och bogsera bilen utan tändning på.
- Kör framåt, varva, koppla ur och tvärnita.

Finns viss risk med båda alternativen.

Annars är det bara att demontera och tvätta lamell och anliggningsyta med bromsbeläggtvätt, CRC har en produkt, kommer inte ihåg namnet .(det som dragracingen använder för att det skall nypa ordentligt)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Vad jag hittade...

Inlägg av Ingper »

Tack för tipset.
Det var just fastklibbad lamell. Trodde först den rostat fast på splinsen, och det kanske bidrog det med. Att köra loss den gick inte, men med hammare släppte det.

Hursomhelst byttes hela kopplingspaketet när ändå lådan skulle ur. Har ännu inte provkört, men den kopplar i alla fall ur nu :wink:

Projektet fortlöper på http://www.nbmarine.se....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar