Uno T

Moderator: Ingper

Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Uno T

Inlägg av Steffo »

Har precis köpt en komplett Uno Turbo. Vad kan det innebära månntro?
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Kanske att du ska ta den "sportiga" motorn från ett X och stoppa i Unon, eller?
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

Kanske det kanske.

Roligt vore förvisso att byta plats på motorerna. Tänk en sen åttiotals-Uno med förgasare, ingen avgasrening och en plåtluftrenare som grädde på moset.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Låter spännande!
Tänker du typa om Xet som ombyggt fordon, eller hoppas på oförstånd hos SvB?
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

Tanken är att typa den som ombyggt fordon. Har varit i kontakt med SFRO och det hela ter sig inte alls omöjligt trots att bilen är en 81:a. Behåller jag bara katten lyfter man på hatten.

Inte riktigt kanske, men jag tyckte att jag fick bra stöd i telefon. Det känns som om tiden när man sitter på nålar när det är besiktningsdags är över. Vore kul med en helt godkänd bil.

Troligen kommer jag att belasta detta forum en del när operationen tar sin början i höst.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Kan du berätta lite mera om din kontakt med SFRO. Vad är det du måste byta för att få godkänt?
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

För att bilen ska kunna godkännas som ombyggt fordon måste hela drivlinan komma från en annan bilmodell (motor och växellåda). Bromssystemet måste också vara helt annorlunda, här räcker det inte med större skivor utan ok och huvudbromscylinder måste också avvika från original. Vi får se hur jag löser frågan om huvudbromscylindern...

Vidare är det förstås viktigt att bygget är seriöst och proffsigt utfört. Puts är nog ingen nackdel. När det specifikt gäller Uno turbosnurra i X1/9 av senare årgång (nyare än 1975) får inte avgasreningen vara av sämre snitt än original. Med andra ord måste katalysatorn behållas. Tänker man plocka motorn från en Uno utan kat är det rätt kört att få det hela godkänt. Jag tror att de första årsmodellerna av Uno T saknar kat. 87 kom kat utan lambdareglering och från 88 och framåt finns även lambdareglering.

Så har vi ju det där med effekten. Turbomotorn måste vara helt original, det var vad min kontakt trodde utan att ha några siffror i huvudet. Här måste jag forska lite mer. Jag har inte startat upp projektet än, den inköpta Unon står och slokar på tomten. I mitten av denna månad ska motorn lyftas ur för att därpå renoveras. Först till våren lär jag börja med själva installationen.

/Stefan
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Vad är det för årsmodell på Unon?
Är det en 1.3 eller 1.4?
Har hört att även hjulupphängningen bör ses över, tex andra länkarmar. Vet du nåt om detta?
Hur är det med fjädrar/stötdämpare?
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Inlägg av Steffo »

Unon är en 87:a med 1,3-literssnurra. Är inte helt frisk i maskin varför jag får börja med en total genomgång.

Min kontakt på SFRO nämnde inget om krav på förändringar i hjulupphängningarna. Han satt förvisso inte med näsan över regelboken utan höftade lite efter vad han kom ihåg. Jag nådde honom mitt i farten. Det finns fler SFRO-kontakter man kan ringa, vilket jag för övrigt blir tvungen att göra nästa gång eftersom den förste inte skulle jobba kvar länge till.

Det finns även en regelbok att köpa via SFRO:s hemsida. Jag har funderat på att göra det.

Har du också en motorkonvertering på gång?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Jag blir inte riktigt klok på om du VILL kunna klassa den som ombyggt fordon eller bara få den godkänd med Uno T-motorn, och fått veta att ombyggt fordon är ett krav. Fast går man över gränsen till "ombyggt fordon" kan man visserligen ta ut svängarna lite mer vad gäller hk/kg och lite annat.....

När jag renoverade vår A-ford stod det ju ganska tidigt klart att jag tänkte byta ut motorn och bromssystemet. Var också i kontakt med SFRO (har f.ö. deras bok) och det var solklart över gränsen till ett ombyggt fordon, som skulle besiktigas och godkännas via dem. Enbart motor (inom vissa gränser) eller enbart bromsar - ok. Men inte två sådana "stora" saker. Här i mina trakter så var det förresten faktiskt självaste Bosse Bildoktorn som var SFRO-representanten :-)).

Kollade dock parallellt med SBP. De tyckte inte det var lika solklart. "Gör det snyggt och väldokumenterat och kom in med bilen så får vi titta på det". "Det är vi som avgör, inte SFRO".
Så jag renoverade bilen efter eget huvud och plockade i en annan motor med nästan dubbla antalet hk (men dock i princip samma vridmoment) och byggde om hela bromssystemet till ett tvåkrets hydrauliskt med servo (mestadels från en Audi 100 -85).
Det är faktiskt delar från nästan 20 olika bilmodeller på den, och bara bromssystemet innehåller delar från fyra olika bilar. Taket är ett bakvänt Ford Granadatak (bilen hade i original spänd pergamoid), v-stagen till bakaxeln sitter i fästen för Saab 900 länkarmar, panhardstaget kommer från Saab 9000, innehållet i bakaxeln från Volvo 145 och fram har jag skivbromsar med avskalade Audi 100-ok på en 140-bromsskiva som är uppsvarvad och monterad bakom navet. Bromsservot ligger vänt bakochfram under förargolvet.
Hela motorupphängningen, växellådsinfästning och pedalstället är nygjort. V-stagen är f.ö. förstärkta med dubbla rör och "stege" emellan. Stötdämparna är från VW på specialgjorda fästen. Bensintanken ligger bak istället för nedanför framrutan, ett hemmabygge i glasfiber. Inte ens batteriet sitter på originalplatsen.

Men för den oinvigde ser bilen den ut som vilken gammal fin veteranbil som helst - originallik, men med väldigt mycket småändringar.

Regbesiktningen var visserligen noggrann (masor av fotograferande och kontroll av de egna lösningarna) men gick alldeles utmärkt. Inte ett ord om "ombyggt fordon". Motorbytet och bromsarna står noterade som extra upplysningar i bilregistret. Bromsarna behövde visserligen klara dagens krav, men vad gällde motorn så var det bilens årsmodell som styrde kraven. Är därför inte riktigt med på resonemanget om kat-krav om den sätts i en äldre bil. De menade möjligen inte Amatörbyggt fordon, för då åker man ju på alla nuvarande krav ?
Att jag gjort två "stora" ändringar kommenterade SBP f.ö. bara med att de bara varit hälften så tillfreds om jag inte byggt om bromsarna utan bara bytt motorn.

Nu är ju detta med vad som är ok och inte säkert också lite beroende på hur respektive SBP-station tolkar regelverket och kanske också lite varierande beroende på vad det är för bil. Jag har ju insett att allt nog inte alltid går så smidigt som det gjorde för mig.....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar