Twincam

Moderator: Ingper

steffe
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2009, 22:15
Ort: saltsjö boo
Kontakt:

Twincam

Inlägg av steffe »

Vet någon om det fungerar att montera en fiat twincam motor i en x1/9 , t.ex från en croma med 2 l motor? :roll:
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Jo det har monterats massor med FIAT och Lancia twincam i X men det är bökigt då förgasarna inte får plats i och med att motorn är bredare. Det krävs alltså att torpedväggen byggs om med en extra balja/bula framåt för att rymma insuget. Denna balja hamnar där reservhjulet står.
Arbetet + kostnaden i förhållande till effektökningen kanske inte matchar vad det kostar att trimma upp originalmotorn. Uno turbo motor-lösningen är enligt många bättre då den får plats i originalutrymmet samt att motorn inte blir tyngre. Xet är ju redan baktung.
Tål att fundera på.

Fråga Exxy19 varför han valde turbolösningen!
33an
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 dec 2008, 04:00

Inlägg av 33an »

Använder man en enkel/dubbel downdraft förgasare behövs det inte ngn torpedurtag. Däremot kan det bli tight mot motorluckan.

Urtag på vs bärarm och hjulhus krävs.
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Alla mittmotorbilar är liite baktunga. Det ska vara så!! 8)
/Enzo
Bild
granfinale
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jan 2007, 19:29
Ort: Stockholm

Inlägg av granfinale »

jag träffade en kille i England som hade satt i en 2 lit TC från en Ritmo Abarth 130 TC i en Xy utan problem, så vitt jag vet så gjorde han ingen modifiering.. men kan skriva till honom och fråga.
en annan lite rolig grej, till hans fru som hade en Xy från 73 hade han monterat in en Punto turbo diesel motor i den ;) hmmmmmm
larsvegas
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 jan 2010, 21:28
Ort: fredrikstad norge

Inlägg av larsvegas »

jeg har i utgangspunktet den samme motoren i min, en 2,0 lancia tc.
liggende forgassere som kommer litt inn i reservehjulsrommet. en liten endring er gjort på venstre bærearm.
trikset er å ha gearkasse fra lancia beta da den gjør at du kan montere motoren mere rett opp.
nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer da jeg ikke er ferdig, men en bekjent
har fått sin prototipo i gang med en tipo 16v motor. usikker på hvilken gearboks han har brukt.
finnes jo også biler med 1500 ritmo motorer.
Torkill
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2010, 20:09

Mitt consept når det gjelder gesrbox er ritmo Abart

Inlägg av Torkill »

larsvegas skrev:jeg har i utgangspunktet den samme motoren i min, en 2,0 lancia tc.
liggende forgassere som kommer litt inn i reservehjulsrommet. en liten endring er gjort på venstre bærearm.
trikset er å ha gearkasse fra lancia beta da den gjør at du kan montere motoren mere rett opp.
nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer da jeg ikke er ferdig, men en bekjent
har fått sin prototipo i gang med en tipo 16v motor. usikker på hvilken gearboks han har brukt.
finnes jo også biler med 1500 ritmo motorer.
Man behøver inga modifiseringar så lenge man andvander aksel flans på venstre sidan från UNO Turbo
Torkill
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2010, 20:09

Mitt consept når det gjelder gesrbox er ritmo Abart

Inlägg av Torkill »

larsvegas skrev:jeg har i utgangspunktet den samme motoren i min, en 2,0 lancia tc.
liggende forgassere som kommer litt inn i reservehjulsrommet. en liten endring er gjort på venstre bærearm.
trikset er å ha gearkasse fra lancia beta da den gjør at du kan montere motoren mere rett opp.
nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer da jeg ikke er ferdig, men en bekjent
har fått sin prototipo i gang med en tipo 16v motor. usikker på hvilken gearboks han har brukt.
finnes jo også biler med 1500 ritmo motorer.
Man behøver inga modifiseringar så lenge man andvander aksel flans på venstre sidan från UNO Turbo
Skriv svar