Tändningslås passande X1/9 -80

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Tändningslås passande X1/9 -80

Inlägg av Ingper »

Så råkade även jag ut för det - tändningslåshaveri. Det brast för gott i "axelövergången" mellan kontaktdelen och låscylindern.

Ett tips är dock att tändningslåset från Fiat 127 (slutet 70-talare) passar. I alla fall själva tändningslåset och det elektriska är identiskt, men även det runt rattstången ser snarlikt ut. Titta på bilderna på Bildelsbasen. Jag hittade ett i perfekt skick för ett par hundra....

En fördel är om man plockar ur låsdelen innan det är helt kört att vrida om nyckeln. Då räcker det att lossa skruven på baksidan, vrida nyckeln till tändningsläge och trycka in spärrsprinten i det runda hålet snett uppåt. Sedan dra ut alltihop. Är det totalt kört att få runt nyckeln är det nog minst borra ur spärrsprinten som gäller.

Byter man bara låsdelen så märker man att kontakthuset inte går igenom den gjutna stommens hål. Så för att trä ur/i kabeln till tändningslåset får man plocka loss de fyra flatstiften (en vass mejsel för att trycka in spärren på varje bleck). Fast det går både fort och lätt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Daniel
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 jul 2006, 03:42
Ort: Landvetter

Tändningslås passande X1/9 -80

Inlägg av Daniel »

Vad jag har hört så passar tändningslåset från 127,128,132,Fiorino,Ducato,Panda och även Lancia A112 på X1/9.

Hittade ett helt nytt till en 132:a så jag hoppas det passar. :D
Drömbilen är och förblir Fiat X1/9
Fiat X1/9 -80 Rödmet
kaojol
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 jul 2009, 15:26
Ort: Fredrikstad Norge

Re: Tändningslås passande X1/9 -80

Inlägg av kaojol »

Passade låset?
Skriv svar