Trögtrampade bromsar

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Trögtrampade bromsar

Inlägg av rolwen »

Hej
Nu har jag bytt bromsskivor fram och gått i genom oken satt dit orginal belägg men den är tung-bromsad skulle gärna vilja att det var lite mer lätt-bromsat

Är det någon som kör med Tarox sportbelägg eller Ferodo belägg
http://www.international-auto.com/index ... 4&pid=2632
blir det nån skillnad mot orginal belägg ?
Måste man lägga lika mycket kraft på pedalen???
En liten fundering är om man skulle sätta fram ok, där bak också och använda en ställbar broms-reducerings ventil Man kan ju sätta tillbaka rätt ok bak vid besiktningen
Mvh rolwen
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av Tuck »

Ja nog är bromsarna tungtrampade utan servo. Har inte provat andra belägg än original så jag vill också veta.
Sätter du fram-ok där bak så är du utan handbroms! Kan kanske vara bra att ha.
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av rolwen »

Visst är handbroms bra att ha, särskilt vid besiktningen av bilen annars blir det nog en stor 2a Men bra bromsar går före tycker jag. Jag ska prova mej fram lite på känn genom att köpa minst två sorters "bra bromsbelägg"
och prova frambromsar bak med reduceringsventil
Jag hittade lite blandad läsning här för dom som är intresserade
http://www.angelfire.com/biz2/generalcr ... t1300.html
/// rolwen
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av Tuck »

OK, väntar på provresultat 8)
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av rolwen »

Hej ! Jag har bytt frambromsbelägg till Ferodo FE-FCP29R Pris:1000 kr Har varit ute och kört ett par gånger och det är faktiskt en skillnad till det bättre (det nyper till bra)
Man behöver inte trampa så hårt på bromspedalen,för att få stopp på bilen Är ett tävlingsbelägg (friktion koefficient:062) men jag tycker det funkar bra,man skulle haft tillgång till en retardationsmätare med en pendel, är det nån som kommer ihåg den prylen, som man ställde på golvet
http://www.sellholm.se/ Det finns andra märken att välja på, Tar-ox ,Portefield, EBC
men jag är nöjd nu.
Mvh rolwen
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av rolwen »

Rättelse !
Tyvärr så gnisslar beläggen lite i bland, när man kör i stan man ligger ju bara och småbromsar lite.
Undrar om det går att göra nåt åt det,nån som vet?
Mvh rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av Ingper »

Vet inte, mina gnisslar också lite och har nästan alltid gjort det. Det fanns/finns ju "skrikdämpningsplattor" att klistra på baksidan av beläggen, men om det fungerar vet jag inte.

Men det är inget mot vad det gnisslar på min A6:a 2008 när det är kallt. Och inte ens Audi verkar kunna fixa det.... :evil:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Trögtrampade bromsar

Inlägg av rolwen »

Hej
Skrikdämpningsplattor finns att köpa på bla Biltema Jag tyckte det var tajt när jag satte dit klossarna så jag tror inte att det går dit, kanske lite silvertape
Men jag tror gnisselljudet kommer mellan belägg o skiva, om jag tröttnar på det blir det väl att byta belägg :(
Skriv svar