Byta olja i växelådan

Moderator: Ingper

omrrum1
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2011, 21:49

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av omrrum1 »

Japp ,jag kör på 5W-40 och den funkar kanon, hade skrapningar i lådan innan, som försvann sedan efter bytet.
Jag läste om det ,som en oljeexpert hade skrivet. Den har samma viskositet som GL-1 skrev han plus att den är mer
lättflytande ,så man slipper den tröga GL-1 oljan.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Tuck »

så här står det i en broschyr:

Bild
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Tuck »

I samma broschyr finns också denna produkt.
Är det nån som provat.

Bild
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Efter att ha kört Redline MTL i Bertonen ett tag, så kan jag summera följande:

1. Den är nog något mera "snabbväxlad". Å andra sidan var ju lådan nyrenoverad, så skillnaden mot 20W50 är inte så stor.
2. Den läcker olja ! Tror det är via packboxen på ingående axel, trots att den är ny. Inte mycket, men det blir några droppar ibland.

Har nu läst en hel del mer om detta, och just punkt 2 verkar vara väldigt vanligt. MTL är ytterligare något tunnare än MT-90, och tydligen är båda rejält mycket tunnare än vad den "vanliga" skulle varit. Det är ändå samma viskositetsbeteckning på dem (75W85 eller var det 75W90 ?) och det trodde jag i sig betydde något. Men så är det visst inte. Dessutom är de ju helsyntet, och normalt är det inte nyttigt för alla gamla packboxar att gå från mineral till syntet. Fast denna hade ju nya packboxar.... :?

Har även hällt MT-90 i den gamla röda nyss, men dess låda är å andra sidan inte många tusen mil gammal. Får se om den också börjar fukta lite. Hursomhelst åker det nog i 20W50 motorolja i helgen i Bertonens låda igen....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Löst !!

Inlägg av Ingper »

Nu har jag fått tag på rätt olja. GL1 80W90 är inte helt ovanlig i jordbruksmaskiner:
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/ ... ry_id=8519

Fanns t.o.m. hemma på hyllan i min lokala Lantmännen maskinbutik. Minsta förpackning är dock 20 liter, så om någon behöver rätt olja till sin X1/9-låda och vill köpa en 3-literssats kan ni ju säga till :D . Har också fått reda på att skillnaden mellan denna "transmissionsolja" och vanlig singel grade motorolja är bl.a. att denna har anti-skumningstillsatser som motoroljediton saknar. Så alldeles exakt ekvivalent är det inte, även om det säkert bara är detaljer som skiljer.

Nu skall jag ut i garaget och hälla i rätt olja i Bertonen.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Byta olja i växelådan

Inlägg av Ingper »

Har kört ett par turer nu, och varit ganska stygg mellan 1:an och 2:an. Inte en skraptendens ! Precis som det borde vara, med nya grejor i lådan.

Även om skillnaderna skall vara små mellan motorolja 20W50, Redline MTL o.s.v. så var det nog bäst i alla fall för just denna lådan med gammal hederlig mineralolja modell "transmission" och GL-1. M.a.o. skall man inte slänga bort en faslig massa pengar på dyra specialoljor innan man testat det bilen egentligen skall ha.

Återstår att se om det fortfarande fuktar ut olja, men jämfört med Redline så var den ju rena vattnet i viskositet. Förstår inte hur man kan kalla den 70W80 (eller 75W90 som den nästan lika lättflytande MT90 skall motsvara)...
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar