Kofångare

Moderator: Ingper

Gäst

Kofångare

Inlägg av Gäst »

Går det att byta kofångare på en 80:a till de tidigare små varianterna?
Någon som har gjort det?
Gäst

Inlägg av Gäst »

tänk på att dem faktiskt kan rädda ditt liv... vid en krock är det nog inte fel med så stora stötfångare. Dessutom måste du nog ändå regga om bilen om du sätter på nya stötfångare. Jag tycker faktiskt dem stora är snyggare... de lyfter upp designen, åtminstone där fram.
jens
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 mar 2006, 15:15
Ort: GBG

Inlägg av jens »

oj, jag har helt annan åsikt.. Dom stora kofångarna är inte vackra enligt mig.
letar x igen..
Fiat uno turbo 355 hk
Fiat coupe 20v turbo
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Du behöver inte rega om bilen vid byte av stötfångare. Du kan till och med plocka bort dem helt och köra utan!
/Enzo
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

För att återgå till originalfrågan -går det att byta till de små utan problem?
Självklart är de små snyggare på bilen.
Kör man en så gammal bil har man redan tagit ställning i säkerhetsfrågan!
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Det går att byta till de små gamla men här är några påpekanden:

1. Det kan vara svårt att hitta dessa gamla. De är hett eftertraktade. Kolla på EBay så ser du att priserna är skyhöga. Men om du har en grym tur så kanske du kan hitta några billigare på närmare håll.

2. Fästena till de nya stora passar inte utan du måste bygga om dessa nya så att de passar mot de gamla profilerna.

3. Då du tar bort kofångaren i fram så försvinner även grillen och spoilern under. Dessa måste ersättas med hemmabyggen eller med originalbitar från en 1300. Men här är det också lika svårt att hitta originaldelar.

4. Nya blinkers/positionsljus måste dit.

5. De nya kofångarna lämnar ett antal hål i karossen som helst bör svetsas igen för syn skull.

6. Bakom främre kofångaren finns det ett par skruvade täckplåter som inte är allt för snygga utan bör moddas samt att det under strålkastarna blir ett hål då denna täckbiten sitter i plastlisten ovanpå kofångaren

Annars är det bara att önska lycka till.

Ett alternativ är att tillverka eller modda någon annan profil från skroten och på så sätt skapa ett eget utseende.

PS. Kolla med Lars Tilson i klubbens styrelse som gjort denna ombyggnation.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hörde om en kille som utgick från kofångare till Volvo 142 (om nu de skulle vara lättare att hitta?) - men jag har ej sett resultatet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aj,aj,aj... aldrig blanda traktordelar med ett Italienskt fullblod. Bosse bildoktor.
Skäggåke
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2006, 06:59
Ort: Ekeby

Inlägg av Skäggåke »

Ok Då är det inte gjort i en handvändning.
Vi får se hur det går.
Ska hämta bilen på lördag.
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Aj,aj,aj... aldrig blanda traktordelar med ett Italienskt fullblod. Bosse bildoktor."

Bosse - du känner till Fiat & Lamborghinis övriga produkter, va?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja där bet jag mig i svansen. Jag blev lite sur då jag är en antivolvoraggareantusiast. VILKET BALL ORD!!! Hahah. Sorry för mitt påstående, me jag gillar inte gamla Volvo
Skriv svar