Från vilket år fick X1/9 insprutning?

Moderator: Ingper

Demokid
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 aug 2011, 15:49
Ort: Stockholm

Från vilket år fick X1/9 insprutning?

Inlägg av Demokid »

Hej,

Jag funderar på att äntligen skaffa mig en X1/9. Har drömt om att äga en sedan jag var 16. Jag har ingen erfarenhet av att mecka med bilar så det blir troligen att lämna in bilen på verkstad när det strular. Min plan är att försöka hitta en X1/9 med insprutning i stället för förgasare då jag tror att det kommer leda till mindre strul.
Jag har scannat nätet på information om X1/9 och det verkar som att bilar från 1981 fick insprutning i USA. Gäller det även i Sverige/Europa?

Min dröm är en 84:a eller senare.

Mvh
Magnus
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Från vilket år fick X1/9 insprutning?

Inlägg av Ingper »

Nej.
USA-bilarna hade tidigt katalysator och insprutning beroende på avgasreningskrav. Jag tror även att de var ännu klenare i hk än de europeiska, vilka däremot hade förgasare under i alla fall större delen av 80-talet. Kanske ända till "Gran Finale" -89 ?

Att det finns risk för mer strul med förgasare än insprutning är jag inte lika säker på. Gasaren är ju en standard-Weber som det dräller delar av (WEBER 32 eller 34 DATR på 1500-modellen). Inte lika lätt med delar till insprutning kanske, men det är bara som jag tror.... :oops:

Att behöva lämna in till verkstad när det strular och en 30 år gammal italiensk udda bil är ingen bra kombination. Antingen får du bereda dig på att bli väldigt mycket kompis med en mekare, lära dig lite själv (allt går !) eller se till att kalkylera med en tjock plånbok.

Se även mitt svar i din andra tråd.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Från vilket år fick X1/9 insprutning?

Inlägg av Tuck »

Vad jag ar läst så var det bara USA-bilar som hade insprutning pga avgaskrav. Insprutning var standart fr.o.m. 82 men gick att få redan från 80.
en insprutare hade bara 75 hk till skillnad mot europeiska som hade 85. Däremot har svensksålda 81 hk pga avgasrening och annan förgasare.
Håller med Ingper, en insprutare som krånglar är väl ingen dröm. Betydligt mer grejer som kan strula.
Skriv svar