Dubbla förgasare

Moderator: Ingper

JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Dubbla förgasare

Inlägg av JYA63 »

Planerar lite för vinterns aktiviteter i garaget :)

Är det någon här på forumet som har koll på om det finns lämpligt insug att använda för att montera dubbla Weber, SU eller Stroemberg på X:et. Vill "skrämma ut" lite fler hästar ur 1500 motorn utan för stora ingrepp - det ska tydligen göra ganska mkt tillsammans med annat avgassystem.........(inte intresserad av att byta motor, turbokonvertera eller modefiera toppen)
Ställbara förgasare som på Hundkojor, Amason och 140 underlättar bestyckningen avsevärt - har tittat lite på insug till bl a Volvo och det går nog att göra en övergång som passar, men det kanske finns andra lösningar också som inte kostar lika mkt som bilen :wink:
En del plockar ju på MC förgasare med lyckat resultat - en per cylinder - men det har jag inte forskat vidare i........

Tacksam för tips!

Hälsn.
/Jonny
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av Ingper »

Hej !

Har precis samma funderingar som ett lite mer långsiktigt projekt på vår ena X1/9:a. Annat avgas, kanske lite justering på toppen (som ändå antagligen skall av), men minst ombestyckning av gasaren. Kommer nog göra det på en annan motor än den som sitter i, för att inte behöva ha bråttom med projektet. Uno Turbo börjar bli svåra att hitta, dessutom är det en avsevärd (om än inte SÅ stor) ombyggnad jämfört med det vi talar om nu.

Något bra svar på din fråga har jag inte, men jag har läst på forum på nätet någonting.... Får se om jag hittar det.
Det jag kommit fram till (eller åtminstone tror mig kommit fram till - andra får rätta) är:

1. De svenska har en lite klenare gasare än europa (DATR32 mot DATR34). En DATR34 med lite fetare bestyckning kan ge ett par hk till, och lär tydligen räcka en liten bit extra även med bättre avgas.
2. De amerikanska verkar ha en betydligt snällare (mesigare) kam än de som sålts på denna sidan Atlanten. Det som kallas "trimkam" där kan därför vara samma sak som vi redan har i våra bilar.
3. Bättre area på avgassystemet kan göra ytterligare ett par hk. Men en del avgas med många utblås har en löjligt liten area om man tittar längre in i t ex utblåsen, så det är nog mycket som säljs för syns skull också.
4. En smärre modifiering av toppen, optimera insug (så att t ex insug, packning och toppens öppning linjerar med varandra) och man har möjligen ännu ett par hk.
5. Planing av toppen (eller ännu hellre blocket, minskar inte förbränningsbaljan i toppen) för att höja kompressionen något, ger bättre moment i hela registret (även botten). Gissar på några hk i effekt ? Men även här gäller det att ta uppgifter på nätet med en nypa salt. "Over there" verkar många ha lägre kompression i original än våra redan har från början.
6. Elektroniskt tändsystem ger nog inte i sig några fler hk än ett brytarsystem i gott skick. Men det var just det där med skicket....

Uppåt 10hk utan stora ombyggnader och kanske 15-18hk om man även sätter dit dubbla gasare och modifierad topp känns rimligt. I mitt fall är spåret på mitt långtidsprojekt att behålla toppen som den är, kanske plana en aning på blocket och göra vad som går med en 34-gasare. Kammen tycker jag får duga, en ännu häftigare kam ger väl mest uppe på racingvarv. Men givetvis labba med avgassystemet också.

Detta är som sagt vad jag kommit fram till genom lite "nätresearch". Ta det alltså för vad det är, säkert finns bättre experter här som vet mer om att locka ur mer ur en Fiatmotor (Enzo, Tuck m.fl. kanske ?).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av Tuck »

Här är lite läsvärt:

http://www.angelfire.com/biz2/generalcr ... kshop.html

http://www.mirafiori.com/pbs/pbssohc.html

Tydligen är en uppförstoring av insugsventilen från 36mm till 40mm den bästa åtgärden. Andra mods som kam, förgasare och avgas verkar vara underordnat insuget.
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av JYA63 »

Tack Tore o Ingemar för svar!

Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av???

Jag kollade även lite på http://www.forum.lazzat.se och hitta lite matnyttigt om att sikta in sig på "rätt motorfamilj" i Fiats utbud. Våra originaltoppar i X:en (1500) verkar ha en bra kam som öppnar lite mer - 8,8 mot 8,0 på turboverisionen (vet ej om det gäller även de tidiga turbomodellerna). Uno 75SX (88-93) har exempelvis likadan topp som på Ritmo om jag fattade det hela rätt, men det borde vara fler modeller som har det. Är det möjligtvis så att det på någon modell finns kompatibel topp med större ventiler än på våra?? Det skulle vara intressant att veta :) Någon som har kunskap om detta.......annars är det väl Ingemars linje med extratopp att labba med som ligger närmast.
Enligt Tuck blir det inte någon större effekt om man inte preppar toppen och han verkar ju ha koll på det mesta.....

//J
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av Tuck »

Utan något vetenskapligt belägg, men om man tittar i kataloger och andra tabeller över enkelkamsmotorer från Fiat och Lancia så verkar det som om det var x1/9 som hade högst motoreffekt (om man bortser från turbos). Detta borde då betyda att Xet hade högst trimningsgrad, vilket leder till att det nog inte finns någon bättre topp med avseende på ventiler och kamaxel. Men jag kan ha fel.
Vår ordförande i klubben har gjort en bearbetning på toppen, t.ex. polering mm. Fråga honom om resultat.
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av rolwen »

Lustgas !! Ta det försiktigt ! Om man flyttar bak batteriet och har helium i framhjulen kan den slår runt :D mvh rolwen :D
http://www.akamoto.co.uk/
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av JYA63 »

Ok......hehehe insåg att det där med flames fick en helt annan innebörd än det jag växt upp med efter Rolwens inlägg på tråden :wink:

//J
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av JYA63 »

OBS!
Finns en Uno turbo till salu på blocket om någon är sugen på att jobba extra med X:et i vinter - som sagt, de börjar bli svåra att få tag i.......9000kr...verkar prutbart också :roll:

//J
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Dubbla förgasare

Inlägg av Tuck »

Skriv svar