Strålkastar motorerna

Moderator: Ingper

rcm
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 feb 2011, 19:06
Ort: Forshaga

Strålkastar motorerna

Inlägg av rcm »

Någon här som har tips på hur jag får i gång motorerna till strålkastarna ??
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Strålkastar motorerna

Inlägg av Ingper »

Bara några gissningar ur huvudet:

1. Kolla säkringarna. Om jag minns rätt är de små halvlängdssäkringarna inblandade. Glapp i hållaren är inte ovanligt.
2. Dioderna på motorn som har med gränslägesbrytaren att göra brukar kunna lämna in. Om de inte är helt döda utan går ner men inte upp är dioderna en av kandidaterna. Troligen hade Fiat problem med detta redan på prototyperna, eftersom de satts på en lödplint på utsidan :wink: Men kanske inte troligt med fel på alla samtidigt...
3. Drar reläna ?
4. Är ljusomkopplaren frisk ? Min fick jag "tjuvkoppla" på ett ganska tidigt stadium p.g.a. okontakt....

Antar att du har Haynes handbok. Titta på elschemat i den och mät hur långt fram du har spänning. Börja vid ljusomkopplaren och jobba dig framåt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rcm
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 feb 2011, 19:06
Ort: Forshaga

Re: Strålkastar motorerna

Inlägg av rcm »

Tack för snabbt svar ! Jag har sett en sida på nätet hur man modeferar dioderna mm men jag hittar inte den sidan någon här som vet vad jag menar ?
kaojol
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 jul 2009, 15:26
Ort: Fredrikstad Norge

Re: Strålkastar motorerna

Inlägg av kaojol »

rcm
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 feb 2011, 19:06
Ort: Forshaga

Re: Strålkastar motorerna

Inlägg av rcm »

Jag har bytt dioderna och dom är rätt inkopplade. Någon som har kopplat dom direkt så man kör upp dom via en ström brytare ?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Strålkastar motorerna

Inlägg av Ingper »

Men har du kollat strömvägen från brytaren, säkringarna och reläerna ? Mätt om det kommer fram spänning överhuvudtaget till motorernas kontaktdon i något läge ? Har du Hayne's handbok (med elschema) ?

Dioderna brukar ge fenomen som att de inte går åt ena hållet, och sällan går de sönder precis samtidigt på båda lyktorna. Men nu är de ju ändå bytta.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar