Tvätta stolar

Moderator: Ingper

Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Tvätta stolar

Inlägg av Dagoberg »

Hej,
Köpte en massa prylar från en bil som ska bli banräcer, bl.a stolarna. De är otroligt skitiga men hela och inte något spruckna. Nu så börjar det ju närma sig vår så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag snyggar till dem. De ser ut att vara i läder och mocka, men jag kan ju ha fel.
Har även en omgång stötdämpare som ska snyggas till innan byte. Vilken typ av färg lämpar sig här?

MVH

Oskar
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Tvätta stolar

Inlägg av Ingper »

Jag hade tagit med en av dem till antingen en tapetserare eller en bilrekondare som även gör klädsel/inredning för att få tips. Har några i trakten om du inte har namn själv :wink:

Antar att det är galonen som är skitig ? Ibland funderar jag på om den inte bara är skitig utan det är solpåverkan och annat som gjort att den ser dassig ut. Svårt att få bort, trots dundermedel. Men den går ju färga in lite också, dock svårare att få snyggt på riktigt ljus färg.

Nu har jag bara gissat, hoppas andra svarar som VET.

(Trevligt att du tittade förbi igår, förresten....)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Tvätta stolar

Inlägg av Tuck »

Om du skriver att stolarna är i läder och mocka så syftar du väl inte på originalstolar som är i galon och tyg, eller?
Angående galonklädsel så läste jag nån gång att rödsprit är effektivt. Har själv testat och det tar faktiskt bort en del av det skitigaste. Men prova först på ett ställe som inte syns så det inte blir fläckar eller matt.

Svammel från en som inte VET :wink:
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Tvätta stolar

Inlägg av Dagoberg »

Har varit nere och undersökt stolarna lite närmare nu. Det ser definitivt ut att vara läder och mocka efter en koll på insidan av materialen. Får höra efter hos någon sadelmakare vilket som är den bästa metoden för att få det rent och snyggt.

Oskar
Skriv svar