1600-motor i X1/9:an....

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Sådär, nu var det kört.
En liten hint från "Rolwen" att man kunde ta vevaxel & kolvar från en Tipo eller Tempra 1.6 och få 1500-motorn att bli en 1600 satte igång något i min skalle jag inte kunde släppa :lol: .

Extramotorn jag fixade i vintras och satte i bilen är ju inte riktigt så bra som jag hoppades. Troligen är "olyckan" med vattenfyllningen en bidragande orsak. Därför finns ytterligare en anledning att fixa en annan spis.
Utgångspunkten var tills nyligen att renovera upp min gamla 1500-motor. Den gick som ett skållat troll, men läckte vatten och olja på snart sagt varenda ställe:
Gamla 1500-motorn
Gamla 1500-motorn
gamla1500.jpg (46.31 KiB) Visad 9119 gånger
Men nu är dessutom en 1600-motor från en Tempra 1994 införskaffad, så korsningen kan börja:
1600-motorn under demontering
1600-motorn under demontering
1600_01.jpg (61.62 KiB) Visad 9119 gånger
Så här hade jag tänkt. Nu finns det ju rätt begåvade människor här på forumet så ser ni något som är no-no så säg gärna till, så slipper jag upptäcka det själv:

- Block och topp från 1600. Den har lite större insugsventiler och dessutom klarar den blyfri bensin.
- Kamaxelkåpa och kamaxel från 1500. X1/9:ans kam är nog betydligt vassare, och jag behöver övre motorfästet.
- Oljetråg, oljesticka och ev. oljepumpen (beror på trågutformningen) från 1500.
- Remskivor o.s.v. från 1500.
- Kamremsspännaren från 1500, likaså motorfästet vid den.
- Tändning (det brytarlösa Bosch) från 1500. Bara ta bort täcklocket och sätta fördelaren i 1600-blocket (t.o.m. drevet till fördelaren fanns på plats inuti !).
- Insug från 1500 (än så länge) med lämplig gasare på. 1600 har ju Bosch Monotronic insprutning, och den mappar man inte om så lätt...
- Elektrisk bränslepump, då 1600-blockets hål i blocket för den mekaniska är igengjutet....
- Ev. vassare avgassystem (så småningom).

Denna gång tänker jag inte lämna något åt slumpen utan plocka ner 1600-blocket totalt (byta kannringar, vevaxellagringar o.s.v.) och se till att få toppen planad och genomgången. Tänkte lyfta kompet en aning från 1600 (original bara 9,2;1), därav planing i vilket fall.

Redan i original ger 1600-motorn c:a 10-15% mer maxvrid än 1500-motorn, och dessutom är toppen vid lite lägre varvtal. Kombinerat med lite förbättringar såsom vassare kam, något ökat komp, bättre flöde på avgaserna (ingen katalysator m.m.) bör den i alla fall kännas en hel del piggare. Hoppas jag..... :roll:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Så var lite mer demonterat....
1600_02.jpg
1600_02.jpg (24.3 KiB) Visad 9103 gånger
Konstaterar att motorn varit topplockslyft en gång tidigare, och att dåvarande renoverare verkar ha haft överskott på silikontätning. Dessutom har de skadat gängorna i toppen för kamaxelkåpebultarna, så det får ev. bli Helicoil i någon. Får kolla hur dåliga gängorna är egentligen.

Men loppen, ventilerna och det övriga verkar ok. Har också hört att 1.6-motorn skulle ha en del andra kanaler så topparna och toppackningarna 1500/1600 inte alls passar varandra. Men det stämmer nog inte riktigt, det enda som saknas i topplockspackningen för X1/9:ans 1500 är 1600-motorns fyra extra M8-hål (som kom på de senare X1/9:orna).
Och vill man kombinera topparna så har ju X1/9:ans motor har grövre topplocksbultar, men det går ju borra upp om man sätter en 1.6-topp på 1500-block.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej ska bli intressant att följa ditt motorbygge Friskt vågat är hälften vunnit som dom säjer
Men att bygga en 1600 ska inte vara några problem Det finns mer kubik att hämta men
du kanske nöjer dej där!
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Ja, det var det där med mycket packningssilikon. På varenda packning, inklusive topplockspackningen. Lagom är bäst, med bara en aning för mycket kläms det ut utanför tätningsytan. Och lossnar i remsor. Det var inte mycket öppet flöde kvar i den här silen (motorn är upp-och-ner, det är oljepumpens insugningssil som är uppåt med de blå "maskarna"). Se det som en varning, inte alltid bra att kleta på mycket och överallt...
1600_03.jpg
1600_03.jpg (35.94 KiB) Visad 9078 gånger
Sedan funderar jag på om jag verkligen behöver byta oljepumpen. Sumpen ser visserligen annorlunda ut, men djupet och vinkeln vete katten om det t.o.m. faktiskt stämmer. Lutningen på Tempramotorn verkar vara nära identisk med monteringen i X1/9:an. Minns inte riktigt om det finns någon annan anledning att använda sumpen (och också insugssilen/röret eller hela pumpen)från X1/9:an. Kanske någon annan gör ?

Nu är kolvarna ur också. Att hitta rätt ringar verkar vara en djungel, men nu kan jag mäta dem: 1,5-1,75-3,0 mm:
1600_04.jpg
1600_04.jpg (38.38 KiB) Visad 9078 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av exxy19 »

Jag vet inte vilket oljetryck som en 1600 ska ha men risken är att du får för högt tryck om du plockar över pumpen från x1/9:an.
På mitt bygge blev det en hybrid mellan pumpen från Uno t och pickupen x1/9:an efter att först ha kört med hela kitet från x1/9an med för högt oljetryck som följd.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Ok.
I specen på motorn är det angivet till mellan 3,5-4kg så jag tror det är ekvivalent med X1/9. Kanske annorlunda på en turbomotor (?).
Jag har det i åtanke, tack för synpunkten :wink:

Edit: Har nu kollat specen på oljepumpen, och den är nära nog identisk på de båda motorerna (3,5-4,8 bar på båda). Däremot är kamremsspännarens pinnbult klenare på 1600-blocket, och ev. är det något bulthål som inte riktigt stämmer heller.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu är loppen honade, blocket rengjort och målat.
1600_05.jpg
1600_05.jpg (79.5 KiB) Visad 9041 gånger
Min motor kommer från en Tempra -94, men det är nog ingen Fiat som har ett motorfäste likt X1/9:ans på remskivegaveln. Frågan är - finns överhuvudtaget rätt bulthål för att kunna montera ett X1/9-motorfäste på 1600-gaveln ? Det har jag tagit reda på nu. På bilderna nedan syns först den "platta" som allt sitter på, från en X1/9:a. 1600-motorn har också en platta, men den är mindre och saknar två mindre hål för M8:or.
- Motorfästets bulthål är markerade i gult på alla bilderna.
- De extra M8:orna är markerade i rött.
- Kamremsspännrullens pinnbult är markerad i grönt (M10 på X1/9, M8 på 1600-motorn).
X1/9:ans gavelplatta och fäste
X1/9:ans gavelplatta och fäste
1600_06.jpg (29.77 KiB) Visad 9041 gånger
X1/9:ans gavel
X1/9:ans gavel
1600_07.jpg (30.45 KiB) Visad 9041 gånger
Senast redigerad av Ingper den 10 aug 2013, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

....Och så 1600-motorn:
1600-motorns gavel
1600-motorns gavel
1600_08.jpg (42.15 KiB) Visad 9041 gånger
Har nog kommit fram till att det finns två sätt att lösa det på:

1. Man använder 1600-motorns platta på vilken fästet också passar, samt 1600-motorns kamremsspännrulle. Då får man dock spänna remmen på "1600-vis" med specialverktyg/manuellt, eftersom den flotta lösningen med fjädrande pinnen i X1/9-fästet inte kan utnyttjas.

2. Det övre M8-hålet pluggas på X1/9-plattan (går nämligen in i vattenkanalen) och denna platta monteras på 1600 med kamremsspännrulle och alla tillbehör från X1/9.

Lutar åt alternativ 2. Frågan är om jag vågar svetsa i plattan eller om den slår sig. Kan ju plugga på annat sätt också (gänga upp till M10 fingänga och dra i en superkort bult), men det får inte sticka ut något på baksidan.....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Jag skulle nog sattsa på en kort fingängad bult och bricka ,täta gängerna med locktite
Bultskallen får ju rum under motor fästet
///rolwen
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Vid närmare eftertanke skulle jag nog ta en vanlig M 8 insex med försänkt skalle då blir muttern och brickan på utsidan under motorfästet :D
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Idag har jag blästrat upp 20kg sand. Sand i öronen, sand innanför byxorna och sand överallt. Trots heltäckande kläder och skärm för ansiktet.

Men nu är gamla 1500-motorns kamaxelhus och ventilkåpa renblästrad:
1600_09.jpg
1600_09.jpg (24.38 KiB) Visad 8987 gånger
....och ett antal plåtar blästrade, rostskyddsprimade och lackade:
1600_10.jpg
1600_10.jpg (46.33 KiB) Visad 8987 gånger
Väntar nu bara på vevaxellagringarna, som skall vara på väg med posten upp genom Europa. Sedan skall vevaxeln i igen, kolvarna återmonteras med nya ringar och gavlarna dit med nya packboxar innan block, topp och kamaxelhus (med X1/9-kamaxeln återmonterad) lämnas in till Jönköpings motorrenovering för genomgång av toppen och ihopmontering. Tänkte låta proffs kolla upp toppen (plana den bl.a. för att höja kompet något kg) samt shimsa in ventilspelet.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Vevaxeln återmonteras med nya lager. Spelet i längsled kollas och ligger inom toleranserna redan med standardtjocklek på ändbitarna. Bra, för jag har inga andra just nu.....
1600_11.jpg
1600_11.jpg (37.49 KiB) Visad 8945 gånger
Kolvarna har fått nya ringar och sänks på plats. Fast egentligen plockade jag bort alla idag igen, eftersom jag grubblat över att andraringen verkade gå lite kärvt i spåret på nästan alla. Med extra rengöring blev det bra, och i samband med att de ändå var borta upptäckte jag att jag vänt översta ringen upp-och-ner.... :oops: Det var bara en av fyra som var märkt "TOP" och den översta skulle tydligen sitta tvärtom mot andraringen.
1600_12.jpg
1600_12.jpg (45.24 KiB) Visad 8945 gånger
Gaveldetaljer kommer på plats med nya packningar och packboxar. Jag använder X1/9:ans vevaxelfläns, eftersom jag kommer använda alla kamdrev och kamaxelkåpan från den. 1600-motorns ser lite annorlunda ut, och jag är inte säker på att ÖD-plåten har några monteringsskruvar på den. Men det är det enda som skiljer dem åt. Mellanaxelflänsen är identisk och jag använder också 1600-motorns mellanaxel *). Kamremsdreven blir 1500-motorns och X1/9-kamrem, beroende på att 1600-motorn har lite mindre mellanaxeldrev. Eftersom det skall driva fördelaren på "min" motor, måste jag nog ha X1/9:ans drevstorlek så inte tändningen kommer i "otakt" :wink: .
Efter helgen åker motorn iväg till proffs för genomgång av toppen, ihopmontering och inshimsning av ventilspelet.
1600_13.jpg
1600_13.jpg (35.69 KiB) Visad 8945 gånger
*) Edit: Gör inte det ! Den visade sig ha annan stigning på dreven så tändning kommer i otakt. Om 1600-motorblocket saknar fördelare monterad på blockets sida bör axeln och drevet bytas till en från en 1500-motor för att slippa problemen jag fick (se senare i tråden).
Senast redigerad av Ingper den 13 okt 2013, 22:43, redigerad totalt 2 gång.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej
Två frågor
Har du nåt mått fr centrum av kolvtappen till toppen på kolven ???
Hur blir det om du planar toppen och byter till högre lyft på kammen,tar ventilerna i kolven ??
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nej, jag brydde mig inte om att mäta, eftersom det är 1600-blocket, dess vevaxel, vevstakar och kolvar samt topp som jag kommer köra med. Annat hade kanske varit om jag flyttat innanmätet till 1500-blocket.

1500-motorn skall ju vara "icke-interferensmotor". Men på 1600 tror jag det finns en risk att de kolliderar om kammen hamnar fel.
Hmmmm, borde det ökade lyftet spela någon roll för normal funktion ? Kanske missat något, men när ventilerna öppnar bör väl inte kolven vara i övre läget ?

Fast jag har haft en tanke på att lägga på topp+kamaxelhus provisoriskt och kolla med lite modellera emellan hur det blir med öppen ventil och kolv i ÖD. Eller har du bättre idéer ?

Edit: Jag kommer kanske ta det försiktigt med planingen och bara låta plana så den är garanterat rak och fin. Ev. har denna toppen redan planats en gång, eftersom motorn varit topplyft. För högt komp kan väl leda till problem med toppackningen och en del annat, och det vill jag inte ha. Får se om jag kan mäta upp något.....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej
Det tar ju inte så lång tid att lägga på toppen+gammal packning sätta dit kamremmen och dra runt motorn kolla med lite modellera
Jag läste nånstans om ett minsta mått när man drar runt för hand men kan inte hitta det nu
Tror att det var knappt 2mm det blir nog lite mindre sen när motorn varvar 5 6 tusen varv
Du får rätta mej om jag är alldeles fel ute
///rolwen
Skriv svar