insättnig av Turbo-motor i X-et

Moderator: Ingper

Navid
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 sep 2011, 22:41

insättnig av Turbo-motor i X-et

Inlägg av Navid »

Hej!
Undrar om det finns nån här som kan tänka sig montera en komplett och renoverad Uno Turbo motor i en X 1/9?? Eller kanske känner nån verkstad som kan det... Helst i Skåne :wink:
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: insättnig av Turbo-motor i X-et

Inlägg av Ingper »

Du menar väl bygga om en X1/9 för turbomotor, inte "montera" ?
Om du söker runt lite så ser du snart att det inte bara är att ta ut originalmotorn, flytta över lådan och montera i turbomotorn. Det är en del att ändra runtomkring också. Och skall man vara petig bör frambromsarna uppgraderas om Bilprovningen skall gilla bilen vid den efterföljande reg.besiktningen. Men har du gott om pengar så finns det säkert någon som vill tjäna en slant. En stor slant :lol: .

Alternativt så sätter du upp som mål att klara det själv. Även om det kan ta ett tag att lära sig hur, leta på nätet o.s.v. Och även om du sedan inte gör det själv utan bara "är med" så är det en hel del ställningstagande och annat som behöver göras i ett sådant här projekt. Och det kräver nästan att du vet och kan en del. Om inte annat för att få ut det mesta av bilen efteråt och kunna hålla den rullande.

Jag vill inte vara nedlåtande på något sätt, men det kanske är bättre att hålla utkik efter en färdigkonverterad turbo-X1/9 ? Det blir i vart fall mycket billigare än att låta en verkstad bygga om bilen.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Navid
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 sep 2011, 22:41

Re: insättnig av Turbo-motor i X-et

Inlägg av Navid »

Hej igen!
Ja, jag har faktiskt lagt en del tid och tagit till mig av de råd som finns att tillgå t ex bromsarna är redan fixade (förstärkta med ventilerade skivor) dock ej huvudcylindern. Som jag kanske nämnde Turbomotorn är redan renoverad, växellådan är oxå förberedd osv. X-ans orginalmotor är redan uttagen och motorutrymmet förberedd. Nu behöver jag bara nån kunnig som kanske t.o.m gjort allt detta här förr och känner till och har kunskap om t ex el-systemet på både X1/9 och Uno Turbo och vet var/hur man placerar diverse delar i motorutrymmet för att allt ska fungera optimalt vad gäller kylning osv.
Blir tacksam om nån ger tips om sådan person/verkstad.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: insättnig av Turbo-motor i X-et

Inlägg av Ingper »

Ok !

Då är du ju redan en bra bit på väg. Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag dels inte har monterat just en turbomotor och dels inte bor i Skåne. Men tror fortfarande att du fixar det själv om du kommit så långt, ev. med lite bollplank som Internet eller någon på distans som gjort det innan.

Oavsett hur hoppas jag du får ihop bilen, så lycka till !!
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: insättnig av Turbo-motor i X-et

Inlägg av Tuck »

Lite funderingar utan vetenskaplig bakgrundsfakta.

Det finns några ombyggda X redan, men alla är nog inte godkända av bilprovningen. Den generella regeln att man får höja effekten med 20% och vridmomentet med 10% överskrids med motorbytet. Skall bilen registreras om som ombyggt fordon så kräver reglementet mer än att bara byta bromsarna fram. Egentligen skall fram och bakvagn bytas ut mot nåt "starkare"
Det är en gråson där besiktningsmannen avgör vad som är tillräckligt.
Alltså, har man tur så kan man få bilen omregistrerad med lättare modifiering, men är besiktigaren petig så blir det stopp.
För att bygga ett ombyggt fordon så är det bäst att kontakta besiktningen först och få reda på vad som krävs så att man har med dem i bygget och inte kör huvudet i väggen.
Om jag vore du så skulle jag kontakta någon som fått sin bil godkänd för att se hur det löstes, om du inte har lust att åka till besiktningen vart annat år och chansa på att motorbytet inte upptäcks, alternativt sätta tillbaka originalmotorn till varje besiktning.
En genväg är att bygga om en 1300 modell och "uppgradera" den med 1500 modellens fram- och bakvagn. Hmm, löjligt då det är samma grejor, men man kan ändå hävda att man bytt ut delarna. Svårare är det då med 1500 modellen då det inte finns något att "uppgradera" till.
Skriv svar