Startlås

Moderator: Ingper

kaojol
Inlägg: 96
Blev medlem: 30 jul 2009, 15:26
Ort: Fredrikstad Norge

Startlås

Inlägg av kaojol »

Trodde jag frågat tidigare men finner det inte. Hur byter/får jag ut låset för startnyckel ?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Startlås

Inlägg av Ingper »

Nu tar jag fritt ur minnet, någon annan får gärna rätta....

Om nyckeln fortfarande går att vrida om:
Ta bort plastsvepen och koppla ur kontaktdonet så att det blir ordentligt slack på kablarna.
Ta bort plåtsvepet runt ytterdelen (det kromade) och först ev. en liten skruv som håller det.
Vrid om nyckeln och tryck in sprinten på låskolvsdelens sida. Nu skall det gå att lirka ut låsdelen.

Dock ser inte alla likadana ut, och det är inte säkert ovanstående stämmer på ditt. Kontaktdonet går inte att få igenom fästet kring rattstången, så om du skall ta bort hela låset från bilen måste kontaktblecken pillas ur donets hus först.

Om nyckeln inte längre går att vrida om:
Ta bort plastsvepen, lossa rattstången så den kan sänkas ner (minst)
Ta en Dremel/miniborrmaskin med kapskiva och kapa av den övre bulten genom springan.
Gör ett mejselspår i den undre och lossa den också (går lätt när "trycket" försvunnit på den). Ta bort alltihop och byt.

Har man ingen Dremel kan man köra med stor vinkelslip också eller ev. borra ur skruvarna. Men då måste rattstången oftast tas bort för att komma åt. Återmontera med vanliga M8-bultar så slipper man stöket nästa gång tändningslåset bråkar.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar