Halvljus ur funktion

Moderator: Ingper

klassvedlindh
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jul 2019, 07:19

Halvljus ur funktion

Inlägg av klassvedlindh »

Hej,

Jag har uppmärksammat att mitt halvljust inte fungerar när jag har lysena uppfällda. har enbart helljus i uppfält läge. Vid nedfält så slår varselljusen på. Min fråga är då
1: ska det vara halvljus i uppfält läge?
2: Var börjar jag felsökningen? Vanliga fleställen att börja kika?

Vänligen,
Klas
klassvedlindh
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jul 2019, 07:19

Re: Halvljus ur funktion

Inlägg av klassvedlindh »

Uppdatering:
Hittade ett relä som var trasigt så köpte ett nytt. Men nu när jag bytt så lyser de varken vid halv eller helljus. Jag får ström fram till lampkontakten men lampan lyser inte bär den kopplas in. Testade även att koppla lampan direkt till batteriet och den är hel.

I instrumentpanelen lyser "helljus" lampan konstant oavsett om jag byter till hel vs halv.

Någon som har en idé?

/Klas
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Halvljus ur funktion

Inlägg av Ingper »

Kolla jordningen av lampkontaktens jordanslutning samt kolla säkringarnas kontakt. Mätte du spänningen med lampan i kontakten ? Om man mäter med multimeter är det ju ingen belastning, och en aldrig så dålig kontakt kan ge spänningsindikering på instrumentet.

Låter möjligen som att reläet du bytte till inte var rätt kontaktkonfigurering ?

Har du elschema ? Annars stämmer nog detta hyfsat: https://xwebforums.com/wiki/index.php/Headlights
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
klassvedlindh
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jul 2019, 07:19

Re: Halvljus ur funktion

Inlägg av klassvedlindh »

Hej tack för återkopplingen. Glömde uppdatera (er). Jag gick också över samtliga jordpunkter och rengjorde dem. Lika så säkringshållaren. Efter detta så fungerade det. Sedan visade sig att ena lyktan kontakt var glapp då lyset slocknade den jag rörde vid kontakten. Så efter nykrympta kontaktspadar så läste även detta sig. Nu ska jag bara se över ljusbilden:)
Bilagor
Fungerande lysen igen
Fungerande lysen igen
FIAT X19.jpg (60.17 KiB) Visad 2530 gånger
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Halvljus ur funktion

Inlägg av Ingper »

Gott att det löste sig !

Man säger ju att Lucas, han med plusjorden på engelska bilar, var han som uppfann mörkret. Då brukar jag tillägga "men han som uppfann glappkontakten, han jobbade på Fiat...."
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar