Val av växellådsolja ?

Moderator: Ingper

Andy X
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 apr 2019, 15:16
Ort: Gävle

Val av växellådsolja ?

Inlägg av Andy X »

Hej,
efter att ha haft ur motor och låda under vintern ( 1500 cc -81) för diverse arbeten så är de nu åter
på plats i bilen och uppstart närmar sig. Lådan blev renoverad redan förra vintern med
byte av ett drev och synkringar men dessvärre så blev den inte riktigt tät utan det läkte
lite i mittendelningen rakt under. Nu ska det förhoppningsvis vara åtgärdat.

Men vad kör ni på för olja i lådan ? Ju mer jag läser på desto krångligare blir det :lol:
Enligt instruktionsboken ska det vara SAE 80W-90 GL1 som ju knappt går att få tag i,
men kan ersättas med motorolja SAE-30 har jag läst mig till ( Tack för länk rolwen)

Vad säger ni, vad hade ni i vid senaste bytet ?

Mvhäls Andy
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av Ingper »

Jag har GL1 SAE80W90 som går att köpa på Lantmännen, dvs den olja som rekommenderas. Gick då bara köpa i 20-litersdunk, dock.
https://www.granngarden.se/transmission ... /p/1149870

Modern växellådsolja är absolut tabu då den går illa åt gulmetallen i lådan och förstör den på kort tid. På många amerikanska sajter rekommenderas MTS-red, en svindyr olja som säkert är bra till mycket och lär göra växlingen smidig på trilskande lådor (och allt möjligt annat bra). Dock ganska lättflytande. Provade den, men på min gjorde den att den nyrenoverade lådan började läcka som ett såll efter ett tag, och jag fick byta packningarna igen.

Får man absolut inte tag på "rätt" olja kan man köra på tjockare motorolja utan att lådan far illa. Tror Biltema har en 20W50. Hade f.ö. den i en motor där jag hade svårt att få bra oljetryck.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Andy X
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 apr 2019, 15:16
Ort: Gävle

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av Andy X »

Har nu fått tag i SAE80W90 GL1, så den får det bli !
Andy X
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 apr 2019, 15:16
Ort: Gävle

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av Andy X »

Av fabrikat Kendall.
jens
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 mar 2006, 15:15
Ort: GBG

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av jens »

Ingper skrev:Jag har GL1 SAE80W90 som går att köpa på Lantmännen, dvs den olja som rekommenderas. Gick då bara köpa i 20-litersdunk, dock.
https://www.granngarden.se/transmission ... /p/1149870

Modern växellådsolja är absolut tabu då den går illa åt gulmetallen i lådan och förstör den på kort tid. På många amerikanska sajter rekommenderas MTS-red, en svindyr olja som säkert är bra till mycket och lär göra växlingen smidig på trilskande lådor (och allt möjligt annat bra). Dock ganska lättflytande. Provade den, men på min gjorde den att den nyrenoverade lådan började läcka som ett såll efter ett tag, och jag fick byta packningarna igen.

Får man absolut inte tag på "rätt" olja kan man köra på tjockare motorolja utan att lådan far illa. Tror Biltema har en 20W50. Hade f.ö. den i en motor där jag hade svårt att få bra oljetryck.
Hej Andy,
Jag hade fyllt min låda med redline.. tyvärr återfinns all olja på golvet nu, och den började läcka efter månader så det måste vara något i oljan som får den att läcka över tid.
Måste jag öppna hela lpdan och byta alla packningar?
Skall man använda npgot annat typ silikon istället?
/jens
letar x igen..
Fiat uno turbo 355 hk
Fiat coupe 20v turbo
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av Ingper »

Hej,

Nu var frågan till Andy men jag svarar också (han kanske kommer in med).
Med lite tur kan det fungera med "rätt" olja dvs transmissionsolja GL1 SAE 80W90 och läckaget lugnar sig. Men jag har som sagt råkat ut för precis samma sak, även om Redline MTL lovordas på sajter i USA till just X1/9:ans låda så fick den även min att börja läcka som ett såll.

Kolla om du kan se VAR det läcker, men jag vill minnas att det räckte att byta huspackningarna (inte packboxar/läpptätningar). Personligen undviker jag silikon som packning efter att ha hittat "silikonkorvar" (dvs packningsrester) på alla möjliga ställen i både motorer och växellådor där man tagit den genvägen. Främst i oljekanaler, där de fastnar och blockerar flödet. Inge bra.....

Tråkig erfarenhet, och jag kan bara önska dig lycka till och bit ihop :(
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Andy X
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 apr 2019, 15:16
Ort: Gävle

Re: Val av växellådsolja ?

Inlägg av Andy X »

Hej Jens, Ingper

jag skulle säga som Ingper, ett försök med GL1 att börja med. Och försöka hitta var det läker.
Min låda läkte lite överallt innan första urtaget, vintern 2018/19.
Bytte alla huspackningar och packboxar utom den vid växelförar ingången, köpte ett kit från D G Rally. Tyckte det var otroligt tunna packningar,
och oklart om det var orsaken, men naturligtvis så läkte det i mitt delningen av huset på undersidan. Så lådan åkte ur igen denna vinter.
Något som verkar ha tagit stryk av urtag/isättning är tätningen för hastighetsmätarvajer ingången i lådan, så nu har den börjat läka.
Hast vajer.JPG
Hast vajer.JPG (86.97 KiB) Visad 4528 gånger
Packbox och O-ring nu på väg i posten från Eurosport UK.
Dessvärre så verkar det som det finns ett läckage någonstans på lådans högra sida/riktning mot torpedvägg. Upptäckte det häromdagen.
När jag tittar uppifrån så verkar det ligga nära växelföraren..........skulle inte förvåna om det är den obytta packboxen som spökar :x
Skall undersökas i helgen.
Är lite tveksam till silikon, tycker aldrig att jag fått till det bra i tidigare erfarenheter.
//mvhäls Andy
Skriv svar