Grön X1/9

Moderator: Ingper

Dodgen46
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 dec 2021, 10:30

Grön X1/9

Inlägg av Dodgen46 »

Hejsan allesammans!
Anders heter jag och bor en liten bit utanför falkenberg.
I somras köpte jag och min sambo en grön Fiat X1/9 från 1973 ifrån Östersund.
Denna hade då stått i ca 25år men var i ett enligt säljaren komplett. Felet att den hade blivit stående var pga en drivaxel och att bromsarna var dåliga. Komplett visade det sig att den inte var, det viktigaste som fattades var pedalstället men efter kontakt med säljaren hittades detta och skickades ner till oss.
Efter att ga renoverat samtliga bromsok och bytt huvudbromscylindern och samtliga bromsslangar gjorde jag slag i saken och tittade på drivaxlarna. Det visade sig då att två av tre tripoder eller vad det heter var lösa och låg i växellådan tillsammans. Med alla rullarna från rullagrena.
Fick tag i en ny drivaxel och bytte bägge de yttre drivknutarna mot nya.
Nu i julhelgen lyfte jag ner motor och låda då jag tänkte byta ventiltätningar samt alla packboxar i motorn.
Tyvärr när jag delade på motor och växellåda så upptäckte jag ett hål i växellådan. Nu min fråga. Har någon en beg växellåda att sälja?
i
Dodgen46
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 dec 2021, 10:30

Re: Grön X1/9

Inlägg av Dodgen46 »

Nästa dumma fråga:
Är ju helt novis på fiat men på min motor står det Lancia!
Är den ersatt eller gjorde Lancia motorerna till Fiat?
Plåtis
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 apr 2022, 20:27

Re: Grön X1/9

Inlägg av Plåtis »

Fiat tillverkade motorer, användes även av Lancia. Lancia Delta 1500 = samma grundmotor som i X1/9 och Fiat Ritmo! Dvs 1500cc versionen då, så troligtvis ersatt/utbytt motor av tidigare ägare.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Grön X1/9

Inlägg av Ingper »

Skillnaden mot Lancias och Ritmos version av SOHC-1500-motorn är inte så stor men bl.a. har X1/9 en något vassare kam.
Sedan har svenska X1/9:or DATR 32-förgasare som ger några hk färre (82hk), medan de europeiska har DATR 34 (85hk). I alla fall vid leverans, mycket kan ha ändrats och kombinerats på annat sätt genom åren.

Sedan finns en liten skillnad på lådornas innehåll, även om de flesta Ritmo är 90% lika som X1/9. Observera dock att det finns många varianter/kombinationer av snarlika utväxlingar, dvs skall man ersätta ett drev bör man räkna kuggorna noga så det blir helt rätt. Inte bara nästan....

X1/9:ans hus är dock unikt, i och med att växelföraren går ut på andra sidan jämfört med t ex Lancia & Ritmo (paketet är ju vridet 180°).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dodgen46
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 dec 2021, 10:30

Re: Grön X1/9

Inlägg av Dodgen46 »

Jaha! Vad händer här då? Har plockat ned nästan hela bilen. Nån gång under en tidigare renovering så blästrades denna. Tyvärr hamnade mycket blästersand inne i tröskellådorna . Detta är inget som främjar rostskyddet på en fiat från 1973, det var i stort sett bara färgen som höll ihop dem i botten.
I detta skedet uppdagades en reservdelsbil i Kalmar. Denna bilen gjordes det en fruktansvärt ful ombyggnad på där b.la. framrutan och b-stolparna kapades bort.
Det positiva och även tragiska var att bilen nog bara var några år gammal när ombyggnaden gjordes så trösklar och golv var i ett fantastiskt skick. Jag har kapat bort dessa och håller på att svetsa dit dem nu. Med denna bilen följde även en 4-växlad låda som jag kommer att använda. Denna bilen var en salig blandning med äldre delar med delar till en nyare typ 81a. Fick med en fantastisk inredning till en 81a men kommer nog att använda den äldre som sitter i även om den är lite mer sliten. Ska försöka uppdatera lite oftare. Ha de bäst!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Grön X1/9

Inlägg av Ingper »

Kämpa på !
Det låter som att bilen du fått tag på försökt modifieras så den skulle likna den prototyp som ställdes ut på mässan i Turin -69. Man kan ju fundera på varför, då den knappast var speciellt praktisk. I synnerhet inte med strålkastarna så långt bak, ingen vindruta o.s.v.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar