Motorbyte - vad är bäst? (Edit:bytte rubrik, ingen nappade)

Moderator: Ingper

Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Motorbyte - vad är bäst? (Edit:bytte rubrik, ingen nappade)

Inlägg av Daddi »

Hej!

Skulle vara intressant att diskutera vilka motor/växellådsbyten som är genomförbara på exxet. Skulle nog så småningom (om ett par säsonger?) kunna tänka mig att byta då framförallt växellådan har sett sina bästa dagar. Är man då ändå på och pillar kan man ju kanske byta motor också?!?

Jag vet att Uno Turbo passar (om man bl.a. behåller växellådshus och startkrans från exxet). Visst är turbon lättrimmad (se på Jens exemplar t.ex. :wink:), men jag funderar lite på värmeutveckling i motorrummet, hur lätt det är att tillverka avgassystem, besiktning, försäkring etc.

Någon som vet om t.ex. Fiat Regatta 100S-motor och växellåda passar? borde ju iallafall ge en varvvillig 100-hästare... Körde en Regatta för länge sedan och jag vill minnas att den kändes riktigt pigg.

Annat alternativ: Ritmo 105TC eller 130... Borde vara bökigare med TwinCam, kanske en helt annan motorserie???

Om man är riktigt modig kan man ju göra som Enzo och transplantera en Alfa-V6... Men det ligger inte riktigt inom ramen för vad jag klarar.


Dessutom: Viktigt att bilen kan besiktigas och försäkras eftersom den används flitigt på allmän väg!


Uppys mig gärna!

Hälsn,
David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Hallå?!?! :roll:

Ingen som nappar? Skulle vara kul med en liten diskussion...
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Carl Pålsson

Inlägg av Carl Pålsson »

Alfas 2,0 TS från 156:an är en väldigt trevlig motor. 150 hästar med pigg karaktär och härligt insugsljud, iaf med original luftburk. Hur det är med utrymme och passform o dyl vet jag inte, men det bör vara betydligt lättare än att få in en sådan än en 3,0 V6 24V iaf :)
Skriv svar