Handlat från Danmark - blåst ? Ja....

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Handlat från Danmark - blåst ? Ja....

Inlägg av Ingper »

Jag beställde lite delar till min ryckiga Fiat i mitten av juni från http://www.laursen-online.dk/x1-9/index.html. Första mailet påstod han att han inte fick, men vid nästa försök gick det bra.

Ordern bekräftades 29/6 (=samtliga delar fanns) och jag betalade in pengar någon dag senare.

Efter någon vecka undrade jag varför grejorna inte kommit, och fick då ett snabbt mailsvar om att några av delarna inte fanns på lager utan väntades hem först i början av förra veckan. Intressant att bekräfta prylar man inte har hemma, och t.o.m. ta betalt för dem :x

Mailade återigen i början av denna vecka, eftersom jag nu definitivt borde fått prylarna, dock utan att få svar. Det har nu gått nästan tre veckor sedan han fick betalt, och nu uteblir mailresponsen också.

Någon med erfarenhet från denna firma (pos/neg) ? :evil:
Senast redigerad av Ingper den 01 aug 2006, 18:20, redigerad totalt 2 gång.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inlägg av robertr1 »

Kan bara instämma i klagolåten, efter total tystnad från Dansken tröttnade jag och beställde allt jag skulle ha från
http://www.vickauto.com/store
Hade allt hemma efter en vecka, ca 460:- i frakt.
Limpan
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:50
Ort: Skåneland

Jag har erfarenhet av dessa.

Inlägg av Limpan »

Jag beställde 1st undre motor fäste.

Jag blev positivt överaskad.
kaske tog lite tid ca: 2-3 veckor.

Iövrigt mycket proffsigt.
X19+Turbo = Sant

M.v.h Limpan
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

"Lite" blåst verkar det som....

Inlägg av Ingper »

I måndags svarade han äntligen. Skyllde på ferie, men delarna skulle i alla fall skickas dagen efter, i tisdags. Fortfarande inget svar på vad han hade haft problem att få fram, men nu verkade det vara löst och jag skulle få mina delar.

Idag (en månad efter att jag betalat) fick jag paketet. Men inte var det komplett - två detaljer saknas. Dessa finns dock med på fakturan och i totalbeloppet jag betalat, men han har gjort en liten handskriven "kludd" bredvid just den raden :evil: . När/om han tänker skicka dessa senare står inget.

:!: Visserligen har jag bara en leverans att grunda min erfarenhet på, men med tanke på hur den hanterats och att deras princip är att betala för delar innan firman ens vet om de kan få hem dem, kan jag inget annat än varna för att handla från Firma Niels Laursen i Danmark !!
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

jag tackar iaf för varningen. Föreslår att du informerar danska konsumentverket. Borde inte det va en bra idé?
Daniel
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 jul 2006, 03:42
Ort: Landvetter

Handlat från Danmark - blåst ?

Inlägg av Daniel »

om det är så illa som du säger borde kanske länken till på leta delar tas bort från denna klubbens sida??
Drömbilen är och förblir Fiat X1/9
Fiat X1/9 -80 Rödmet
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Konsumentverket

Inlägg av Ingper »

Anonymous skrev:jag tackar iaf för varningen. Föreslår att du informerar danska konsumentverket. Borde inte det va en bra idé?
Nja, det är nog att ta i. Även om det är strul så har nog alltid en firma en viss tid/försök på sig att reda upp saker och ting (rent juridiskt). Däremot anser man i egenskap av köpare det nog som "strulfirma" långt innan det gått så långt.

Det mest störande är den bristande informationen. Istället för att tala om att det är problem (och med vad, vilket jag specifikt frågat) så får jag bara ett mail med EN rad "Ber om ursäkt, skickar på tisdag". Men inte vilken tisdag. Och ordningen på inkommande mail verkar vara tveksam (vilket andra också tydligen erfarit)...

Säkert är det en bra firma när allt finns hemma, han har lite att göra o.s.v. Men det verkar vara lite väl mycket "happening". Principen att orderbekräfta varorna och begära betalt för dem utan att tala om att de varken finns hemma eller att han inte ens vet när de kan komma hem, tycker jag dock motiverar en varning.

Men ponera att man letar en udda pryl, och att just denna firma råkar ha den. Då är det tacksamt att den fortfarande finns på länksidan "leta delar", och säkert kan man då acceptera lång tid och halvstrul.

Kanske ett litet betygsystem bredvid varje firma på länksidan, kanske ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

äh, so what om dem har en massa delar... dem är ju ändå så snuskigt dyra:) 15.000 för en växellåda.. jo tack :lol:
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Förbaskad !

Inlägg av Ingper »

Efter att ha sett att några poster saknades i paketet mailade jag ju dansken och frågade när/om han hade tänkt skicka dessa och om det var riktigt att de inte skulle vara med.

På detta mail har jag inte fått något svar, däremot kom idag ett mail från PayPal att han via dem returnerar pengarna för dessa "eftersom jag inte har tålamod att vänta på att de skall få hem dem".

Vaddå tålamod att vänta ?
Jag har aldrig sagt att jag inte kan vänta. Men innan man kan ta ställning till om man kan vänta måste man ju få reda på när han kan tänkas få hem det som saknas och hur lång väntan blir. Men de mailen lämnas obesvarade :evil: . Den som väntar på något gott väntar ofta förgäves.

Och hur skall jag få några pengar från "PayPal" ? Jag har inget konto där....

Som sagt, handla inte där. Och om Ni ändå gör det - passa Er så att han inte surnar till. Han kunde ju lika gärna säga rakt ut som det tydligen var - att han inte hittar prylarna han orderbekräftade och tog betalt för. Tänkte väl att det skulle gå ändå, vem orkar bråka med en leverantör från utlandet. Oprofessionellt till tusen....
:(
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tråkigt att du råkat ut för detta - man kan nog utgå från att dansken fått sin feedback från denna sida & tråd...
rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Inlägg av rolf sievert »

Har handlat av dansken några gånger. Man får vara förberedd på att det tar lång tid, verkar som om han veckovis har lagt ner verksamheten. Hade problem med att hitta bromsslangar och det tog tre veckor innan han svarade, totalt 6 veckor innan de kom. Men tillgängligheten på en del delar är ju så problematisk så ibland får man ta det.
Annars kan jag tipsa om en annan firma som har mycket delar och bra priser, verkar ha det mesta i lager oxå->http://www.baylessfiat.com/. Bra katalog att ladda hem också. Se bara till att beställa med billigaste frakten, missade det en gång och fick försändelsen med DHL = inte billigt!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Tar tid

Inlägg av Ingper »

Visst är det så att många delar är problematiska att hitta.

Det som retade mig var dock att jag fick allt orderbekräftat och uppmanades att förskottsbetala så att sändningen kunde gå iväg. Först när den inte kom och jag började undrade varför, fick jag reda på att han inte hade alla prylar :x . Därefter upphörde alla mailsvar under en tid....

Tack för tipset, länkar till bra firmor kan man inte få för många av :)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar