kammrem

Moderator: Ingper

olabs
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 jul 2006, 22:48
Ort: Mölle

kammrem

Inlägg av olabs »

:roll:
Jag har en X1/9 på gång men funderar på hur det går till att byta kammrem på en sådan här bil.
Den har ju om jag förstår saken rätt en Ritmo motor på 1500cc försedd med just kammrem.
Frågan är om man kan byta den på plats eller om man mer dramatiskt måste lyfta ur motorn.
:roll: :roll:
Mycket tacksam för svar.
Olabs
Mölle
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Hej!

Det skall gå att byta remmen på plats (fast det är trångt). Det finns en lucka man kan ta bort mellan motorrummet och bagagen bak för att öka åtkomligheten. Ytterligare en lucka till motorrummet finns bakom reservhjulet (Som sitter bakom passagerarens stol). Känner en kille som gjorde detta själv på sin X1/9, men det var bland det jobbigaste han någonsin gjort!

Mekonomens verkstad skall kunna klara detta jobb. De har iallafall reservdelarna (kamrem och spännrulle kostar ca en tusenlapp). Du borde kunna förhandla dig till att totalkostnaden blir ca 3000:- Pruta på bilen :wink:

Glöm bara inte att byta spännrullen, den är lika viktig som remmen själv.


Lycka till!

//David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
olabs
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 jul 2006, 22:48
Ort: Mölle

jag visste att jag kunde lita på er

Inlägg av olabs »

:D
Toppen det är precis sånt här man har entusiaster för. Ställ en fråga och få svar. :P
Undrar just om det är knepigare än att renovera bromsarna bak på en Alfa 75:a. Det är inget för veklingar det heller.
Tackar så mycket
:roll:
Olabs
Mölle
magnusd

Inlägg av magnusd »

Hej har bytt bromsar på en 75a och kamrem på min x1/9.och jag måste säga att det var pilligare att byta kamrem,och jag kan säga att luckan bakom stolen gör ingen nytta när man byter kamrem .lämna in den det är mitt råd man slipper en mycket ömmande kropp pga alla konstiga ställningar man får stå och ligga i .lycka till
Gäst

Inlägg av Gäst »

en kompis till mig bytte kamrem på min... knepigt kanske, men egentligen inte så värst farligt om man är van att mecka.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Jag bytte på min själv och det var ganska simpelt. Om man jämför med nya bilar så är det ju som att meka i en salong. Muttersnurra till remskivan är ett tips.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Skriv svar