Allt är inte som det ska...

Moderator: Ingper

cemi
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 apr 2006, 15:35
Ort: Jönköping
Kontakt:

Allt är inte som det ska...

Inlägg av cemi »

Hej!

Ny i forumet, ny i klubben och nu är äntligen X:et påställd för våren/sommaren. Införskaffade min drömbil i oktober 2005 så detta blir min första vår/sommar i en italiensk sportbil :D
Tidigare färdmedel: Volvo radiovalp årsmodel 67... Inte targa men dock tacklucka :wink:

Nu är det dock inte det bästa exemplaret jag lyckades lägga vantarna på. Nått är inte som det ska...

Motorn har en elak tendens att totaldö mellan 2000(2500) och 3000 varv när den är kall (men ibland faktiskt även då den är varmkörd). Givetvis så tänder det igen när varvet ändras. Med mina något begränsade mekarkunskaper gissar jag på förgasarskit, taskig accpump, trasig choke, alternativt tändningsfel.

Proffsgissningar tack! :)
robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inlägg av robertr1 »

Kanske inte proftgissning, men uppkom det det efter vintervilan kan det vara fukt i fördelaren vilket ställt till det varje vår för mig med ärgade kontaktytor som följd.
cemi
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 apr 2006, 15:35
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av cemi »

Tack för tipset. Ska kolla detta. Men tyvärr uppträdde den på detta viset redan i höstas när jag köpte den. Och tyvärr har den inte fått någon vård under vinterhalvåret. Ett hus med garage och mekmöjligheter hade suttit fint :wink:
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Jag skulle tippa på att flottörnålen är slut. Finns att köpa hos "Ronwill"
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
cemi
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 apr 2006, 15:35
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av cemi »

Löst sig!

Tog fegvägen och lämnade in den på verkstad efter att den slutat att gå på alla cylindrar. Demontering och rengörning av förgasare samt nya delar till tändningen gjorde susen. 2,6 lapp fattigare dock...

Nu måste jag bara ta mig en funderare på vad jag skall göra åt missljudet från växellådan :?
Skriv svar