Frikoppling

Moderator: Ingper

Jonas Carlström
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 apr 2007, 19:08
Ort: Anderstorp

Frikoppling

Inlägg av Jonas Carlström »

Någon som kan nått om frikopplingen på en Fiat Bertone X 1/9 73:a
Den lade av för ett tag sen, har haft i sär allt och ren gjort det, Och de är som nytt, men fram pumpen släpper inte igenom nån bromsvätska hur mycket ja än pumpar, eller ska den inte det?? snäällla hjälp nån..
Vill ju ut å köra fiat ner cabbat, nu när sommaren kommer...
Mvh jonas... ny medlem i klubben [/quote][/code]
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Har du luftat ordentligt?
Någon gång har jag råkat ut för att slangen vulkat ihop sig, men jag sätter nog mina pengar på luftning.
/Enzo
Bild
rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Inlägg av rolf sievert »

Har precis haft samma problem. Fick tag på NOS huvudcylinder och slav cylinder på ebay före liten pennng, bytte och skulle lufta. Kom inte fram någon bromsvätska trots flera kvällars pumpande med kopplingspedalen.
LÖSNING: det verkar som om man måste trycksätta systemet för att få fram bromsvätskan till huvudcylindern. Har för mig att jag har sett billiga sådana grejer hos tillbehörsfirmor, men de som finns idag kostar runt 2000:-. Hämtade ett bromslock (till expansionskärlet) från en skrot, det är många bilar som har samma dimension, köpte en nippel på biltema för 15:-, borrade hål i locket och satte dit nippeln, satte en slang mellan nippel och en luftpåfyllningslang som kopplades till ett däck. Funkade direkt. Lycka är när man får något att fungera!!!
Såg senare att luftningsproceduren är beskriven i svenska verkstadshanboken, där står det att man skall lossa luftnippeln, trycka ner kopplingen, dra åt luftnippeln, släppa upp kopplingen, och repetera tills vätska kommer fram. Har inte provat det. Verkar jobbigt och kräver att man är två om det.
Fick i efterhand tipset av en gammal SAAB-mekare att när man har hydraulkoppling med tomt system så skall man börja med att trycka in vätska bakvägen i systemet, dvs koppla en flaska med bromsvätska till luftningsnippeln och trycka in den vägen.

Lycka till!!
olabs
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 jul 2006, 22:48
Ort: Mölle

kopplingsproblem

Inlägg av olabs »

:D Hej, jag hade liknande problem för ett tag sedan. Bytte både huvudcylinder och slavcylinder men fick inte rätt på det.
Det vill säga ingen funktion hos slavcylindern. Kopplade loss anslutningen från huvudcylindern och lossade inkommande i slavcylindern och blåste ledningen med tryckluft. Det skulle jag såklart ha gjort från början. Geggan som kom fram ur röret var inte i närheten av normal bromsvätska. Kopplade ihop röret på respektive ställe och luftade. Kopplingen blev som ny. :D :D
Ola
Olabs
Mölle
Skriv svar