Köpes: Delar

Moderator: Ingper

robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Köpes: Delar

Inlägg av robertr1 »

Behöver bromsslang bak till en -74, har varit runt överallt hemmavid och ingen har, eller ens kan göra en eftersom det verkar vara helmysko gänga i övre delen.
En lysknapp till samma modell samt handtagen eller endast hållaren till handtagen vid förardörren till huv och bakre skuff.
Skriv vad ni har, skick och vad ni vill ha inklusive frakt till Gagnef/Dalarna.
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Kolla med Streetperformance i Göteborg.

De kan ta fram satser med stålomspunna slangar för under 1000:-. De ville sälja sådana till mig när jag köpte min sänkningssats. Eftersom satserna tillverkas på beställning, borde de ju kunna ta fram med rätt gängor?


http://www.streetperformance-butik.se/

MVH,
David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

Annars kan man ju alltid kapa rören och kona om med nya nipplar. Så gjorde jag när jag slängde på uno t-bromsar, tyckte att det blev alldeles för dyrt att låta göra specialslangar hos Hydroscand.
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

EXXY19

Har du Uno T bromsar både fram och bak, och i så fall, passar framoken ibak utan moddning, eller har du bara bytt framtill??

Tuck
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av exxy19 »

x1/9:ans bakbromsar är samma som uno t:s bakbromsar så enligt SFRO och bilprovningen har jag uno t-bromsar runt om ja.

Är det svar på din fråga ;-)

Såg just att du förmodligen vill sätta på uno t frambromsar bak på xet och det passar rakt på men du kommer ju inte få någon handbroms då och det vet jag några (SBP) som inte kommer uppskatta.
Jag tycker faktiskt inte att det finns skäl att byta bromsar vare sig bak eller fram, att jag har uno t-bromsar fram har bara att göra med att jag var tvungen för att få den godkänd som ombyggt fordon.

Första året körde jag med originalbromsarna och tyckte dom räckte mer än väl, jag tycker inte heller att jag fått bättre bromsförmåga med uno t-bromsarna heller. Men men, detta är ju mina subjektiva bedömningar och tycker du att det är värt jobbet så kör.

Vad det gäller bättre bakbromsar så har jag hört nåt om att man ska kunna ta bakbromsar från Fiat 124 för dom ska visst vara lite biffigare och ha handbromsfunktion men vet inte hur korrekt den informationen är.

Lycka till, hur du än gör!

/
Niklas
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
robertr1
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 feb 2006, 15:14
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inlägg av robertr1 »

Uppdatering:
Har beställt slangen från US, men behöver fortfarande lysknappen och handtagshållaren i dörrstolpen.
Kom på att jag även skulle behöva täckplasten i instrumentbrädan på passagerarsidan om nån har en.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Jag tycker att det här med Uno T bromsar ifram verkar lite tvetydigt.

X1/9 är ju rätt så ovanlig genom att ha lika bromsar fram och bak. De flesta normala bilar med motorn fram har ju oftast något större skivor fram än bak. Detta förmodligen för att kompensera för den framtunga viktfördelningen. men då Xet istället är baktung ca 59% så verkar det inte behövas större bromsar framtill.
Om man läser gamla körtester så brukar det oftast klagas på att Xet lätt låser upp frambromsarna speciellt vid halt/vått väglag och detta då med originalbromsarna.

Därför undrar jag om det egentligen är rätt att montera större Uno T bromsar ifram. Det borde ju bara göra det ännu lättare att låsa framhjulen. Visst kan det verka häftigt med större bromsar = mer macho, men borde inte även bakbromsarna i så fall få en liknande uppgradering för att behålla balansen mellan fram och bakvagnen.
På torrt underlag märks kanske inte obalansen men vad händer på vått?

Ni som har monterat Uno T i fram, har ni märkt av om bilen blivit annu låskänsligare på våt väg?

Tuck
jens
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 mar 2006, 15:15
Ort: GBG

Inlägg av jens »

Vid hård inbromsning måste framhjulen låsa sig först även vid mycket gott väglag. Detta av säkerhetskäl och lagkrav. :)
letar x igen..
Fiat uno turbo 355 hk
Fiat coupe 20v turbo
Skriv svar