Så dog min med....

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Så dog min med....

Inlägg av Ingper »

Det var ruskigt nära att det blivit en tredje X1/9:a som havererade på träffen. Nämligen vår....

Inte vet jag om nattens skyfall (då bilen stod ute) hade någon betydelse. Vindrutetorkarmotorn fick dock bada (ställ inte bilen i motlut vid skyfall !). Larmet hade blivit hispigt och skrek på hjälp.

Men bilen startade snällt men gick bara ordentligt 50 meter. Sedan slutade den svara på gas. Efter ytterligare 100 m var den död. Med en viss spräckt rotor i färskt minne lyftes fördelarlocket, men där såg "bra" ut. Traskade hem och tog A-forden till jobbet istället.

Har nu felsökt, och brytarspetsarna öppnade inte längre. Dessutom är det okontakt när de skall vara slutna. Efter justering av brytaravståndet och upputsning med sandpapper startade bilen igen, men den går lite hackigt.

Vad jag inte förstår är hur det kunde hända. Skruvarna satt ordentligt fast som håller brytarna. Allt i tändningsväg är dessutom nytt sedan 150 mil. Eller rättare sagt var - brytarspetsarna ser inte vackra ut längre, och om de öppnas manuellt blir det en duktig ljusbåge och lite rök varje gång. Så bör det väl knappast vara ? Kondingen är dock även den ny sedan 150 mil, men jag börjar tvivla på dess funktion.

Tilläggas kan att allt är köpt från "dansken". Alltså "dansken" som ännu inte kunnat få fram och skicka en del andra prylar han orderbekräftade och fick betalt för för nästan ett år sedan :evil:

Var köper Ni tänddelar (Mekonomens passar ju inte min bil) ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Nu har jag hittat orsaken.....

Inlägg av Ingper »

Tydligen så har den elektriska kontakten varit så dålig att brytarspetsen blivit rejält varm. Brände mig faktiskt också på den när jag felsökte.

Bilden talar sitt tydliga språk: Klacken har smält och kanat iväg. Kondensatorn håller c:a 250nF och det låter i alla fall friskt i mina öron. Kontaktytorna är heller inte urgröpta. Således måste det varit något annat fel på själva brytarna.

Frågan är var man skall köpa grejorna för att de skall hålla mer än 150 mil..... :x Nu behöver jag definitivt nya brytarspetsar lite akut.

Bild

Sådant här händer ju bara inte....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
magnusd
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 dec 2006, 12:44

brytare

Inlägg av magnusd »

hej kollat tändspolen så det inte är överslag i den.
magnusd
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 dec 2006, 12:44

brytare

Inlägg av magnusd »

gör ett inlägg till prova ad-center dom kan fixa det mesta till x1/9
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Dubbelpostat

Inlägg av Ingper »

Jag postade även i köp & sälj, har som sagt fått napp via min lokala MEKA-butik.

Tändspolen, fördelarlock, rotor, brytare, kondensator, tändkablar och stift byttes för 150 mil sedan. Men jag har också börjat fundera på om den nya högeffekttändspolen som sattes dit är frisk - något måste ju ha orsakat felet från början, något som fått brytaren att fara illa.

Skall byta brytare och sätta dit den gamla tändspolen ikväll, så får jag se om det gnistrar mindre vid brytaren.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Tjohoooo !

Inlägg av Ingper »

Det var rätt brytare som kom hem. Dock Boschtillverkade för Marelli och enligt förpackningen avsedda för Autobianchi och Fiat 128 1969-1974. Men de passar vissa X1/9 1980 också.... :wink:

En skillnad på dem jag fick nu är att klacken är i ett helt annat, fiberförstärkt material. Inte mjukplast, som de som "dansken" säljer (=min bild ovan). Bytte samtidigt tillbaka till den gamla tändspolen (men har kvar samma konding), och nu finns inte tillstymmelse till gnista eller ljusbåge vid brytaren.

Troligen var det ett fel i tändspolen (tack för tipset), och den dåliga kvaliteten på brytarspetsen gjorde att felet blev totalt istället för succesivt uppätna kontakter.

Men nu går bilen igen !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar